آقای امیررضا نوری‌پرتو

مدیر گروه ادبیات نمایشی

در روزِ «31 تیرماهِ 1360» در «تهران» به دنیا آمده‌ام.مدرّسِ دانشگاه در رشته‌های «سینما» و «نمایش»؛ فیلم‌نامه‌نویس؛ نویسنده فیلم‌نامه سینماییِ «پیتوک» (به کارگردانیِ «سیّد مجید صالحی، 1398)؛ نمایشنامه‌نویس؛ پژوهش‌گرِ علومِ «مطالعاتِ فیلم» و «مطالعاتِ درام» و منتقدِ فیلم و نویسنده سینمایی هستم

- دانش‌جوی مقطعِ دکترای پژوهش‌‌محور در رشته «فلسفه هنر»، در «دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران علوم‌وتحقیقات».

- دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد در رشته «ادبیات نمایشی»، در «دانشگاه سوره».

- دانش‌آموخته مقطع کارشناسی در رشته «مهندسی برق (قدرت)»، در «دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب».

- مقطعِ کارشناسیِ ارشد:

کارگاهِ فیلم‌نامه‌نویسیِ پیشرفته، کارگاهِ نمایشنامه‌نویسی پیشرفته، اصول و مبانیِ فیلم‌نامه‌نویسی، مبانیِ نقد و تحلیلِ فیلم‌نامه، تحلیلِ روایت‌های دراماتیک و سینمایی از منظرِ اسطوره‌شناسی.

- مقطعِ کارشناسی:

اصولِ فیلم‌نامه‌نویسی، مبانیِ نمایشنامه‌نویسی، تاریخِ تحلیلیِ سینمای جهان و ایران، تاریخِ اجتماعیِ سینمای ایران، نقد و تحلیلِ فیلم، درام و اسطوره، آشنایی با ژانرهای فیلم، آشنایی با مکتب‌های سینمایی.

1- مقاله «تحلیل ساختارهای پیشنهادی برای فیلم‌نامه‌های کوتاه داستانی، بر پایه بررسی ساختاری پانزده فیلم کوتاه ایرانی تولیدشده در دهه نود خورشیدی»؛ چاپ‌شده در کتاب مجموعه مقاله‌های علمی-پژوهشی «روایت در فیلم کوتاه»؛ به کوشش دکتر «رامتین شهبازی» و «انجمن سینمای جوانان ایران».

2- مقاله «تحلیل جامعه‌شناختی مفهوم‌های گناه و بی‌ایمانی در سینمای پست‌مدرن دیوید فینچر، با تمرکز بر فیلم «هفت»»؛ چاپ‌شده در کتاب پژوهشی «جستاری در جامعه‌شناسی فیلم: مجموعه مقاله‌های پژوهشی»؛ به کوشش دکتر «رامتین شهبازی»؛ نشر «افراز».

3- مقاله «Iranian Street Movies, Pre- and Post- 1979 Revolution»؛ چاپ‌شده در نشریه «مؤسسه زیبایی‌شناسی و ادبیات دانشگاه سیدنی»؛ سال 2013.

4- پیشینه نگارش نزدیک به چهارصد مقالۀ تحلیلی با تمرکز بر نقد و تحلیل روایت، ساختار دراماتیک و شخصیت‌پردازی در فیلم‌های ایرانی و آثار سینمایی جهان، در نشریه‌هایی تخصصی، همچون «فیلم نگار»، «دنیای تصویر»، «فیلم»، «صنعت سینما»، «24» و نیز در صفحه‌های تخصصی بسیاری از روزنامه‌ها و نشریه‌های معتبر کشور.

1- کتاب «تاریخ تحلیلی سینمای جهان (شرح جامع درس «بررسی و نقد آثار سینمایی»، برای کنکور کارشناسی ارشد رشته‌های «سینما» و «ادبیات نمایشی»)»؛ انتشارات ارشد، 1389.

2- کتاب «پاسخ تحلیلی به آزمون‌های درس «بررسی و نقد آثار سینمایی» در کنکور مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های «سینما» و «ادبیات نمایشی»»؛ انتشارات ارشد، 1388.

3- نمایش‌نامه «بازخوانی یک تراژدی خانوادگی»؛ انتشارات «مهرگان خرد»؛ 1396.

4- نمایش‌نامه «کیک تلخ»؛ انتشارات «مهرگان خرد»؛ 1396.

5- نمایش‌نامه «رژه تاریکی»؛ انتشارات «مهرگان خرد»؛ 1396.

- همکاری با کارگروه «تدوین برنامه‌ریزی آموزشی دوره دکترای رشته مطالعات سینمایی» در «شورای عالی انقلاب فرهنگی»، در نشستی که در تاریخ 2 مردادماه 1398 برگزار شد.

- «اتوپیای شکست‌خورده، دیستوپیای در حال تحقق، در سه فیلم از سینمای نیم‌قرن اخیر روسیه»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته سینما، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد راهنما» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «تحلیل الگوی تقابل فرد با اجتماع در سینمای دهه هفتاد آمریکا با تکیه‌بر اندیشه‌های میشل فوکو»؛ عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «سینما در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد راهنما» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «مطالعه تطبیقیه ردیابی هستی شناسان تصویر عکاسی در آثار سهراب شهید ثالث و عباس کیارستمی بر اساس آرای آندره بازن»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «سینما»، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد راهنما» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «تحلیل شیوه‌های بهره‌گیری از فرم‌های روایی پست‌مدرن در سینمای مستقل ایران در دهه‌های هشتاد و نود خورشیدی، با تکیه‌بر اندیشه‌های ژان بودریار»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «سینما»، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد راهنما» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «تحلیل کارکرد رخداد تروماتیک در شیوه روایت آثار شاخص سینمایی دهه 1390 ایران»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «سینما»، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد راهنما» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «تحلیل انسان شناسانۀ مفهوم گریز از آزادی در سینمای مستقل دهه 80 و 90 خورشیدی ایران، با تکیه‌بر آرای اریک فروم»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «سینما»، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد راهنما» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «تأثیر تحول‌های اجتماعی بر نقش کاراکترهای زن در فیلم‌های کمپانی دیزنی، در آثار «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، «پرنسس و قورباغه» و «مو آنا»»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «انیمیشن»، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد مشاور» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «مطالعه تطبیقی شیوه‌های کارگردانی فیلم زنده و انیمیشن سینمایی کلاسیک کمپانی دیزنی: «کتاب جنگل» و «تازان»»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «انیمیشن»، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد مشاور» افتخار همکاری داشته‌ام.

- «بازنمایی زن مسلمان در سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران (مقایسه دهه‌های 60 و 90)»، عنوان پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته «ارتباطات اجتماعی» (گرایش «تبلیغات فرهنگی»)، در دانشگاه «سوره». در این پایان‌نامه، به‌عنوان «استاد مشاور» افتخار همکاری داشته‌ام.

مسؤولیت‌های اجرایی:

- عضو «کمیته تخصّصی فیلم­نامه نمایش­های تلویزیونی (فیلم­ها و مجموعه­های تلویزیونی)»، به­عنوان «کارشناس ارشد فیلم­نامه»، در «واحد طرح و برنامه اداره کل سیمای استان­ها»ی سازمانِ «صداوسیما»، از آذرماهِ 1388 تا شهریورماهِ 1397.

همکاری با مرکزهای فرهنگی:

- همکاری با نهمین دورۀ جشنوارۀ فیلمِ دانشجویی دانشگاهِ «سوره» (جشنوارۀ فیلمِ «سایه»)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ انتخابِ «فیلم‌ها»ی بخشِ دانشجویان و دانش‌آموختگان، در پاییزِ 1393.

- همکاری با دهمین دورۀ جشنوارۀ فیلمِ دانشجویی دانشگاهِ «سوره» (جشنوارۀ فیلمِ «سایه»)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ انتخابِ «فیلم‌نامه» و «فیلم‌ها»ی بخشِ دانشجویان و دانش‌آموختگان، در بهارِ 1395.

- همکاری با یازدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلمِ دانشجویی دانشگاهِ «سوره» (جشنوارۀ فیلمِ «سایه»)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ انتخابِ «فیلم‌نامه»ی بخشِ دانشجویان و دانش‌آموختگان، در بهارِ 1396.

- همکاری با دوازدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلمِ دانشجویی دانشگاهِ «سوره» (جشنوارۀ فیلمِ «سایه»)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ انتخابِ «فیلم‌نامه»ی بخشِ دانشجویان و دانش‌آموختگان، در بهارِ 1397.

- همکاری با هفدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلمِ دانشجویی «دانشکدۀ سینما و تئاترِ دانشگاهِ سینما و تئاتر» (جشنوارۀ فیلمِ بین‌المللیِ «نهال»)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ داورانِ بخشِ «فیلم‌نامه»، در تابستانِ 1400.

- همکاری با شانزدهمین دورۀ جشنوارۀ فیلمِ دانشجویی «دانشکدۀ سینما و تئاترِ دانشگاهِ سینما و تئاتر» (جشنوارۀ فیلمِ بین‌المللیِ «نهال»)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ داورانِ بخشِ «فیلم‌نامه»، در تابستانِ 1398.

- همکاری با نهمین دورۀ «جشنوارۀ تئاترِ دانشجویی دانشگاهِ سوره»، به‌عنوانِ یکی از مدرّسانِ مدعو برای تحلیلِ نمایش‌نامه‌های برگزیده در بخشِ خوانشِ نمایش‌نامه‌ها، در اسفندماهِ 1397.

 - همکاری با «واحدِ 38، مرکزِ فرهنگ‌وهنرِ دانشگاهِ جامعِ علمی­وکاربُردی تهران»، از نیمسال نخستِ سالِ تحصیلیِ 92-1391، به­عنوانِ عضوِ هیأتِ مدیرۀ کانونِ فیلمِ دانشگاه و نیز یکی از بنیان‌گذارانِ «جشنوارۀ فیلمِ کوتاهِ دانشجویی 38»، و هم‌چنین به‌عنوانِ دبیرِ علمی و نیز یکی از اعضای هیأتِ انتخاب و داورانِ این جشنوارۀ دانشگاهی در سال‌های 1392، 1393، 1394، 1397 و 1398.

- همکاری با برنامۀ تلویزیونیِ «شهرفرنگ»- که پنج‌شنبه‌‌شب‌ها به شکل زنده و با اجرای دکتر «حمیدرضا مدقّق» از شبکۀ «خبر» پخش می‌شود- به‌عنوانِ کارشناس و تحلیل‌گرِ مهمان، در برخی نشست‌ها و برنامه‌های پخش‌شده در بهار و زمستانِ 1397 و زمستانِ 1398 و تابستان و پاییزِ 1399 و بهارِ 1400.

- همکاری با دوازده قسمت از برنامۀ تلویزیونیِ «فیلم‌خانه»، به‌عنوانِ منتقد و تحلیل‌گرِ فیلم؛ که مردادماه و شهریورماهِ سالِ 1398 از شبکۀ چهارِ سیما پخش شدند.

- همکاری با برنامۀ تلویزیونیِ زندۀ «سفید»- در شبکۀ «آموزش»- به‌عنوانِ کارشناس و تحلیل‌گرِ مهمان، در پاییز و زمستانِ 1396.

- همکاری با برنامۀ سینماییِ «سینما معیار»- در «رادیو گفت‌وگو»- به‌عنوانِ کارشناس و منتقدِ سینمایی، در نشستِ پنج‌شنبه 21 دی‌ماهِ 1396، با عنوانِ «آسیب‌شناسیِ فیلم‌نامه در آثارِ این سال‌های سینمای ایران». این همکاری بعدها با برنامه‌های رادیوییِ سینمایی و تخصّصی که آقای «امیرحسین صباغ» آن‌ها را اداره می‌کرد، در جریانِ برگزاریِ دوره‌های سی‌وششم و سی‌وهفتم و سی‌وهشتمِ جشنوارۀ فیلمِ فجر ادامه پیدا کرد.

- همکاری با برنامۀ سینماییِ «سینما جامعه»- در «رادیو نمایش»- که جنابِ آقای دکتر «امیر حسن ندایی» مجری و کارشناسِ آن بود- به‌عنوانِ کارشناسِ مهمان و تحلیل‌کنندۀ فیلم و تاریخِ سینما و ژانرها و سبک‌های سینمایی، در سالِ 1393.

- همکاری با برنامۀ سینماییِ «فانوس»- در «رادیو جوان»- به­عنوان کارشناس و منتقدِ سینما، در فاصلۀ زمانیِ مهرماهِ 1388 تا تیرماه 1389 (پایانِ پخشِ برنامه).

- همکاری با برنامۀ سینماییِ «آپارات»- ادامۀ برنامۀ سینماییِ «فانوس»، در «رادیو جوان»- به­عنوانِ کارشناس و منتقدِ سینما، از تیرماهِ 1389 تا مهرماهِ 1390.

داوری:

- داوریِ 66 عنوانِ پایان‌نامه، در مقطعِ کارشناسیِ ارشدِ رشته‌های «ادبیاتِ نمایشی» و «سینما» در دانشگاه‌های «سوره»، «هنر» (دانشکدۀ «سینما و تئاتر») و «تربیتِ مدرّس»؛ در بازه‌ای زمانی از نیمسال دوّمِ سالِ تحصیلیِ 1396-1397 تا نیمسال نخستِ 1399-1400

- داوریِ 15 عنوان مقالۀ علمی-پژوهشیِ استخراج‌شده از پایان‌نامه‌های مقطعِ کارشناسیِ ارشدِ رشته‌های «ادبیاتِ نمایشی» و «سینما»، در «دانشگاهِ سوره»، از نیمسال دوّمِ سالِ تحصیلیِ 1394-1395 تا نیمسال نخستِ سالِ تحصیلیِ 1399-1400.

همکاری با «هفتمین دورۀ جشنِ کتابِ سالِ سینمای ایران» (جشنی که هرسال به کوششِ «خانۀ سینما» برگزار می‌شود و در آن تمامِ کتاب‌های تخصّصی و علمی و تحلیلیِ سینمایی که در یک سال گذشته برای نخستین بار چاپ‌شده‌اند، ارزیابی و داوری می‌شوند)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ داوران، در تابستان و پاییز و زمستانِ سالِ 1396، که آیینِ پایانیِ آن در روزِ 29 بهمن‌ماهِ سالِ 1396 برگزار شد.

- همکاری با «جشنِ سینماییِ حافظ»- جشنِ ماه‌نامۀ سینماییِ «دنیای تصویر» و تنها جشنِ سینماییِ خصوصی در ایران- به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ داوران، در دوره‌‌های شانزدهم (تابستانِ 1395) و هفدهم (تابستانِ 1396) و هجدهم (تابستانِ 1397) و نوزدهم (تابستانِ 1398) و بیستم (تابستانِ 1399).

- همکاری با نخستین دورۀ «جشنواره‌ی آنلاین نقد و تحلیلِ فیلمِ مشقِ شب»، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ دوران، برگزارشده به‌وسیلۀ تارنمای تخصّصیِ «سلام سینما»، به نشانیِ «www.salamcinema.ir»، در تابستان و پاییز و زمستانِ سالِ 1397.

- همکاری با نخستین دورۀ «جشنوارۀ نمایشنامه‌نویسی انتشاراتِ «مهرگانِ خِرَد»»، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ داوران، در پاییز و زمستانِ 1396.

- همکاری با بخشِ فیلم‌های کوتاهِ دوره‌های «نهم» و «دهمِ» جشنوارۀ سینمایی و عکّاسیِ «دوربین نت»، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ داوران.

- همکاری با دومین دورۀ «جشنوارۀ سینماییِ پانیذ» (تنها جشنوارۀ خصوصیِ فیلمِ مربوط به فیلم‌سازانِ کودک و نوجوان)، به‌عنوانِ یکی از اعضای هیأتِ داوران، در اسفندماهِ سالِ 1396.

نمایشگاه‌ها، سخن‌رانی‌ها و جایزه‌ها:

- دریافتِ جایزۀ «بهترین نقد و تحلیلِ سینماییِ سال»، برای نگارشِ نقدِ «آینۀ زنگارگرفتۀ خشونت» (نقدِ فیلم‌نامۀ فیلمِ «مغزهای کوچکِ زنگ‌زده» که در ماه‌نامۀ تخصّصیِ «فیلم نگار» چاپ‌شده بود)، از «ششمین جشنِ نوشتارِ سینمایی» (انجمنِ منتقدان و نویسندگانِ سینماییِ خانۀ سینما)، در آذرماهِ 1398.

- سخن‌رانی در سلسله نشست‌های تحلیلیِ «جامعه‌شناسیِ ژانرِ جنگی»، با تمرکز بر تحلیلِ فیلم‌های «ارتشِ سایه‌ها»، «سرزمینِ هیچ‌کس» و «اسبِ کهر را بنگر»، که در آبان ماه 1398 در «سالنِ همایش‌های موزۀ دفاعِ مقدّس» برگزار شدند. 

- سخن‌رانی در همایشِ علمی و تخصّصیِ «سیاست‌گذاریِ سینما و تنوّعِ ژانر در سینمای ایران»، در «پژوهشگاهِ فرهنگ، هنر و ارتباطات»، در 12 شهریورماهِ 1398.

- سخن‌رانی در نشستِ تخصّصیِ «نقد و تحلیلِ جامعه‌شناختی، ژانری و دراماتیکِ فیلمِ شبی که ماه کامل شد»، که از سوی «معاونتِ دانشجویی، گروهِ سینما و کانونِ روزنامه‌نگاریِ دانشگاهِ سوره» در 17 اردیبهشت‌ماه 1398 برگزار شد.

- سخن‌رانی در نشستِ تخصّصیِ «نقد و تحلیلِ فیلمِ مستندِ «چاووش؛ از درآمد تا فرود»»، که به کوششِ «معاونتِ فرهنگی و پژوهشیِ دانشگاهِ سوره»، در اسفندماهِ 1397، در این دانشگاه برگزار شد.

- سخن‌رانی در بیستمین نشستِ تخصّصیِ «حلقه فیلم پژوهی زُروان»، در نهمِ اسفندماهِ 1397، با موضوعِ «تحلیلِ میان‌رشته‌ایِ فیلمِ دزدِ دوچرخه»، که عنوانِ سخن‌رانی‌ام «تصویرِ مردم و جامعه در سینمای نئورئالیسمِ ایتالیا، با تمرکز بر فیلمِ دزدِ دوچرخه» بود.

- سخن‌رانی در نشستِ «گروهِ فیلم و سینمای انجمنِ جامعه‌شناسیِ ایران»، در «مؤسسۀ مطالعات و تحقیقاتِ اجتماعیِ دانشگاهِ تهران»، با موضوعِ «تحلیلِ جامعه‌شناختی، تاریخی و ژانریِ سینمای خیابانیِ ایران»، در 24 دی‌ماهِ 1397.

- سخن‌رانی در نشستِ تخصّصیِ «رونمایی و تحلیلِ کتابِ وانمایی در سینما و ادبیاتِ داستانی»، که از سوی «معاونتِ پژوهشیِ دانشگاهِ سوره» در 26 آذرماهِ 1397، در دانشگاهِ «سوره» برگزار شد.

- سخن‌رانیِ در نشستِ «گروهِ جامعه‌شناسیِ هنرِ انجمنِ جامعه‌شناسیِ ایران»، در «دانشکدۀ علومِ اجتماعیِ دانشگاهِ تهران» و با موضوعِ «تحلیلِ جامعه‌شناختی و دراماتیکِ فیلمِ جادۀ قدیم»، در چهاردهمِ آذرماهِ 1397.

- سخن‌رانی در نشستِ علمی و تخصّصیِ «متن‌های ادبیِ کلاسیک و فیلم‌نامه‌نویسی برای انیمیشن»، در «پژوهشگاهِ فرهنگ، هنر، ارتباطات»، در 15 مردادماهِ 1397.

- سخن‌رانی در نشستِ تخصّصیِ «تحلیلِ فیلم‌های کوتاهِ برگزیدۀ انجمنِ سینمای جوانانِ اصفهان»، که در 21 اسفندماهِ 1396 و به کوششِ این انجمن و نیز «کانونِ فیلمِ سوره»، در «دانشکدۀ هنرِ دانشگاهِ سورۀ تهران» برگزار شد.

- سخن‌رانی در نشستِ «تحلیلِ ژنریک و دراماتیکِ فیلمِ دانکرک»، که از سوی «انجمنِ علمیِ دانشگاهِ سوره» در 5 دی‌ماهِ 1396 برگزار شد.

- سخن‌رانی دریکی از سلسله نشست‌های هفتۀ پژوهش در دانشگاهِ «سوره»، با موضوعِ «تحلیلِ فلسفیِ درون‌مایه‌های آثارِ سینمای خیابانیِ ایران بر پایۀ نگرۀ اگزیستانسیالیسم»، در 26 آذرماهِ 1396.

- سخن‌رانی در نشستِ تخصّصی و دانشگاهیِ «تحلیلِ شخصیت در فیلم‌نامه» که در تاریخِ 27 مهرماهِ 1396، در «واحدِ 38 مرکزِ فرهنگ‌وهنرِ دانشگاهِ جامعِ علمی‌وکاربردی» برگزار شد.

- سخن‌رانی در نشستِ تخصّصیِ برگزارشده از سوی «مؤسسۀ آموزشِ عالیِ پارسان»، در پانزدهمِ مهرماهِ 1396، با موضوعِ «تحلیلِ سینمایی و دراماتیکِ فیلمِ کوتاه و ستایش‌شدۀ حیوان».

- سخن‌رانی در سمینارِ علمی و تخصّصیِ «سینمای ایران در دهۀ شصتِ خورشیدی»، در «انجمنِ جامعه‌شناسیِ ایران»- وابسته به «دانشکدۀ علومِ اجتماعیِ دانشگاهِ تهران»- با عنوانِ «تحلیلِ ژانری و سبکیِ سینمای دهۀ شصت»، در خردادماهِ 1396.

- سخن‌رانیِ در نشستِ «انجمنِ علمیِ ارتباطاتِ دانشگاهِ تهران»، در «دانشکدۀ علومِ اجتماعیِ دانشگاهِ تهران» و با موضوعِ «تحلیلِ جامعه‌شناختی و دراماتیکِ فیلمِ خشم‌وهیاهو»، در 22 آذرماهِ 1395.

- سخن‌رانی در هفتۀ پژوهش در دانشگاهِ «سوره»، با موضوعِ «آسیب‌شناسیِ فیلم‌نامه در سینمای حرفه‌ای و فیلمِ کوتاه در ایران»، در 15 آذرماهِ 1395.

- سخن‌رانی در نشستِ تخصّصیِ «تحلیلِ ژانری و دراماتیکِ فیلمِ بادیگارد»، که به کوششِ «معاونتِ فرهنگی و گروهِ سینمای دانشگاهِ سوره»، در اسفندماهِ 1394 برگزار شد.

- سخن‌رانی دریکی از جلسه‌‌های سلسله نشست‌های تخصّصی/علمیِ «سینمای ملل»، در «دانشکدۀ مطالعاتِ جهانِ دانشگاهِ تهران»، با عنوانِ «تحلیلِ تاریخی و ژانری و سبکیِ سینمای آلمان»، در بهارِ 1394.