دکتر شهاب الدین عادل

عضو هیات علمی

  • لیسانس کارگردانی، سینما، تلویزیون - دانشکده هنرهای دراماتیک ۱۳۶۲
  • - فوق‌لیسانس پژوهش هنر دانشگاه هنر۱۳۷۶
  • - دکتری پژوهش هنر - دانشگاه هنر ۱۳۸۵
  • - استاد مدعو  گروه­های( سینما - عکاسی – نمایش – گرافیک)
  • - متخصص سینما - مستندساز - عکاسی - عکاسی فیلم - منتقد - مترجم و نویسنده مقالات سینمایی
  •  - ریاست دانشکده سینما و تئاتر
  • - هیأت علمی دانشگاه هنر - دانشیار سینما گروه سینما - دانشکده سینما و تئاتر
  • - عضو شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر
  • - عضو شورای دانشگاه هنر
  • - عضو هیأت ممیزه دانشگاه هنر(رئیس کمیسیون هنرهای نمایشی)
  • - عضو هیأت علمی دانشگاه سوره( در حال حاضر)
  • - عضو شورای علمی همایش ده‌روزه عکاسان ایران - انجمن عکاسان ایران دوره چهارم و پنجم
  • - عضو کمیته علمی آموزشی دوسالانه عکاسان
  • - هیأت مؤسس انجمن مدرسان سینما
  • - هیأت مؤسس انجمن عکاسان سینمای ایران
  • - عضو شورای سیاست‌گذاری دومین همایش پژوهش سینمای سال وزارت ارشاد
  • - داور دومین همایش پژوهش سینمایی سال
  • - داور کتاب سال در شاخه کتاب‌های هنرهای نمایشی و سینما
  • - داوری ادوار گوناگون جشنواره­های سینمایی کشور اعم از :( فجر - فیلم کوتاه - سینما حقیقت – دفاع مقدس - عروسکی تئاتر دانشگاهی - رشد - سبز- شهر و ... .)

1- نظریه­ های مونتاژ اسلاوکو ورکاپیچ و سرگی آیزنشتاین نامه) هنرهای نمایشی - موسیقی )

 ۲- تأثیر مونولوگ در معرفی قهرمان و پیشبرد موقعیت دراماتیک در آثار نمایشی در عصر نئورومانتیک ( فصلنامه علمی پژوهشی تئاتر)

۳- بررسی خصوصیات بنیادی سینمای تک نوار (هنرهای زیبا)

۴- بررسی گونه­های روایی در انسان‌شناسی تصویری (نامه­های هنرهای نمایشی – موسیقی)

۵- ساختار سکانس پایانی در سینمای مدرن (نامه­های هنرهای نمایشی – موسیقی)

6- موقعیت بر پایه چگونگی عملکرد آن در متون دراماتیک (فصلنامه علمی -پژوهشی تئاتر)

۷ - ناکارآمدی نظریه روانکاوی از منظر فمینیسم فرهنگی (جستارهای فلسفی)

8- ساختارهای زمانی نود و سینما با رویکرد روایت شبکه‌ای فیلم (نامه­های هنرهای نمایشی – موسیقی)

۹ - فرهنگ دیداری و مفهوم دیدن (نامه­های هنرهای تجسمی و کاربردی)

۱۰- ابژه‌های غایب و نگاه مخاطب ابژه لاکان و نقد روانکاوانه فیلم در مطالعات بینا رشته‌ای ارتباط و رسانه

- ساختار زمان در روایت سینمایی (رسانه‌های دیداری و شنیداری)

2- رئالیسم شاعرانه در سینمای فرانسه (هنر نامه تخصصی)

3- گوتیک و سینما وحشت (هنر نامه تخصصی)

۴ - سینمای آلمان نازی ولی ریفنشتال (هنر نامه تخصصی)

 ۵ - مارگات فن تروتا (هنرهای زیبا - تخصصی)

۶-  سینمای نوآور (هنرهای زیبا - تخصصی)

7- ساختمان دراماتیک در فیلم مستند (فصلنامه فارابی - تخصصی)

8- ژان روش و سینمای قوم‌نگاری (مجله نقد سینما – تخصصی)

۹-  تک‌نگاشت و فیلم­های مردم‌نگاری (کتاب ماه هنر )

10- درام تک‌نفره تک‌گویی و تأثیر آن در فیلم (کتاب شیوه – تخصصی)

11- هنر مونتاژ درگرو فیلم‌نامه ( مجله نقد سینما – تخصصی)

۱۲ -گزارش کوتاه از سینمای مستند ایران (۱) ( فصلنامه فارابی – تخصصی)

۱۳ -گزارش کوتاه از سینمای مستند ایران (۲) ( فصلنامه فارابی – تخصصی)

 ۱۴- مونتاژ در فیلم­های جشنواره دهم فجر ( فصلنامه فارابی – تخصصی)

 ۱۵- پژوهش درباره سینما و سنّت ( هنر نامه – تخصصی)

۱۶ - رئالیسم و سینما ( کتاب صبح – تخصصی)

۱۷- آندری تارکوفسکی در یک نگاه کلی ( کتاب صبح – تخصصی)

۱۸ - تأثیرات متقابل شعر و نقاشی و سینما در مکتب سورئالیسم ( هنر نامه – تخصصی)

 ۱۹ - ساختار دراماتیک و چگونگی خلق آن در فیلم مستند ( مجموعه مقالات واقعیت و خیال در سینمای مستند )

رئیس دانشکده سینما و تئاتر ، دانشگاه هنر؛
–  دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر (گروه سینما) و استاد دروس تخصصی سینما؛
–  استاد دروس تخصصی تئاتر ، گرافیک و عکاسی؛
–  مترجم ، منتقد و نویسنده کتب سینمایی ، عکاسی و تئاتر؛
–  استاد مدعو دانشکده علوم و تحقیقات ، هنر و معماری دانشگاه الزهرا ، سوره در رشته‌های مدیریت فرهنگی و هنری ، گرافیک و تئاتر؛
–  عضو کمیته علمی و آموزشی سازمان سینمایی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی؛
–  عضو کمیته علمی و آموزشی بینال دوسالانه عکاسی و ۱۰ روز با عکاسان (انجمن عکاسان ایران)؛
–  عضو هیات مؤسس و شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران (خانه سینما ، آکادمی سینما)؛
–  عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران؛
–  عضو هیئت تحریریه چند نشریه علمی پژوهشی؛
–  عکاس و مستندساز صنعت سینما.

عنوان : اثبات / دیوید اوبرن

مترجم : دکتر شهاب‌الدین عادل

ناشر: بیدگل

تاریخ چاپ : سال ۱۳۹۴

عنوان : تحولات معاصر در مفهوم زمان سینمایی

مؤلف: دکتر شهاب‌الدین عادل

ناشر : دانشگاه هنر

تاریخ چاپ : سال ۱۳۹۰

 

عنوان : سینمای قوم پژوهشی

مؤلف: دکتر شهاب‌الدین عادل

ناشر : کانون اندیشه – سروش تاریخ چاپ : سال ۱۳۷۹

 

عنوان : سینما آیینه زمان جلد (۱)

مؤلف: دکتر شهاب‌الدین عادل

ناشر : هدف

سال نشر : ۱۳۶۳

 

عنوان : سینما آیینه زمان جلد (۲)

مؤلف: دکتر شهاب‌الدین عادل

ناشر : هدف

سال نشر : ۱۳۶۳

 

عنوان : فاشیزم در سینما

مؤلف: دکتر شهاب‌الدین عادل - پرویز شفا

ناشر : هدف

سال نشر : ۱۳۶۲

 

عنوان : عکاسی فیلم

مؤلف: دکتر شهاب‌الدین عادل

ناشر : انتشارات آن

سال نشر : ۱۳۷۹

پژوهش در باب عکاسی ویژه‌نامه جشنواره تئاتر فجر

  • عکاسی فیلم:
نام فیلم کارگردان
ستاره‌های دنباله‌دار سیروس کاشانی نژاد
باشو غریبه کوچک بهرام بیضایی
دختری با کفش‌های کتانی رسول صدر عاملی
بازمانده سیف‌الله داد
شوکران بهروز افخمی
دختران خورشید مریم شهریار
گاوخونی بهروز افخمی
ازدواج به سبک ایرانی حسن فتحی
نام نمایش

کارگردان

ازدواج آقای میسی سی پی حمید سمندریان
کوروش پری صابری

 

نمایشگاه محل نمایشگاه
گبه فرهنگسرای ارسباران
نقش خورشید

فرهنگسرای نیاوران

نگاه گالری هفت ثمر
قاب خیال گالری هفت ثمر
از عکس به عکسی دیگر  گالری هفت ثمر
110 چهره سینمای ایران پردیس ملت
غریبانه گالری هفت ثمر
بافت گبه گالری هفت ثمر
سرانداز چیت گالری هفت ثمر
درخت خاطره موزه گالری دیدی

 

تولید ، طراحی و کارگردانی و نویسندگی مجموعه شش‌قسمتی - جندی‌شاپور ، شبکه (۱) - گروه فرهنگ وادب سال ۱۳۶۹- ۱۳۷۰