ارتباطات اجتماعی
این گروه دارای یکرشته دکترای تخصصی علوم ارتباطات، دو رشته کارشناسی ارشد روزنامهنگاری و ارتباطات اجتماعی (گرایش تبلیغ فرهنگی) و سه رشته کارشناسی روزنامهنگاری پیوسته، روابط عمومی پیوسته و روابط عمومی ناپیوسته است:
1- دکترای تخصصی علوم ارتباطات؛
پیشرفتهای علمی در حوزه علوم ارتباطات بهویژه پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، برای جامعه ایران که متکی به فرهنگ و ارتباطات ایرانی و اسلامی است، ضرورت تربیت متخصصان این حوزه را در مقطع دکتری تائید میکند. متخصصانی که بتوانند اهداف زیر را در جامعه محقق سازند:
- تأمین نیازهای کشور برای آموزش، پژوهش، مدیریت و مشاوره در زمینههای مختلف ارتباطی (ارتباطات جمعی)، ارتباطات دور و ارتباطات کامپیوتری، احاطه بر آخرین پیشرفتهای علمی و جدیدترین روشهای مطالعه و تحقیق درزمینهٔ ارتباطات معاصر؛
- سیاستگذاری و برنامهریزی ارتباطات در جهت توسعه ملی، تدریس و انجام پژوهش در زمینه ارتباطات در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی آموزش عالی، انجام فعالیتهای انتشاراتی، تبلیغاتی و روابط عمومی، اداره امور مؤسسات ارتباطی، مؤسسات مطبوعاتی، خبرگزاریها، سازمانهای رادیویی و تلویزیونی، آشنایی با فنّاوریهای نوین ارتباطی و شبکههای ارتباطات دور و انجام پژوهش درباره آنها.
بر اساس چنین ضرورتی، دانشگاه سوره در سال 1399 موفق به کسب مجوز دوره دکتری تخصصی علوم ارتباطات از وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری شد و اولین دوره این رشته در سال 1400 با جذب 6 دانشجو از طریق آزمون سراسری و مصاحبه تخصصی، درمهرماه سال 1400 در گروه ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات راهاندازی شد.
2- رشته کارشناسی ارشد روزنامهنگاری؛
با توجه به اهمیت رسانهها و نیروی انسانی متخصص بهویژه تربیت نیروی انسانی متخصص برای رسانهها و مراکز خبری کشور رشته کارشناسی ارشد روزنامهنگاری در سال1398 در این دانشکده راهاندازی شد. تأکید استادان در این رشته، آموزش کاربردی و رفع نیازهای جامعه خبری به خبرنگاران و نویسندگان متعهد و متخصص است. دوره کارشناسي ارشد این رشته 32 واحد است که بهصورت نظام واحدي و در حداکثر 4 نيم سال برگزار میشود. دانشجویان در پایان دوره آموزشی به ارائه پایاننامه خود میپردازند.
3-رشته ارتباطات اجتماعی گرایش تبليغ فرهنگي؛
این رشته در حوزه ارتباطات با گرایش تبلیغات فرهنگی و دینی به پیشنهاد سازمان تبلیغات اسلامی با عنوان مؤسس اولیه رشته تبليغ و ارتباطات فرهنگي مطرح شد. هدف از طرح این رشته در وزارت علوم، توسط سازمان تبلیغات اسلامی؛ تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد در عرصه تبليغ فرهنگی و ديني بوده است. رئیس این سازمان بهعنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه سوره در سال 1386 پيشنهاد خود را مبني بر تأسيس اين رشته به وزارت علوم ارائه کرده و در پي کسب مجوز لازم، نسبت به راهاندازی آن در دانشگاه سوره اقدام کرده است. هدف اصلي از تأسيس اين دوره، تربيت کارشناساني در سطح عالي در حوزههاي پژوهشي در ارتباطات جمعي، ارتباطات سنتي، مديريت و آموزش است که توانايي بهرهگیری از روشهای سنتي و نوين تبليغ فرهنگی و ديني را داشته باشند و بتوانند به اظهارنظرهاي تخصصي و تحليل پیچیدگیهای فرهنگي بپردازند. دوره کارشناسي ارشد این رشته 32 واحد است که بهصورت نظام واحدي و در حداکثر 4 نيم سال برگزار میشود. دانشجویان در پایان دوره آموزشی به ارائه پایاننامه خود میپردازند.
4- رشته روزنامهنگاری؛
نظر به تخصصی شدن روزنامهنگاری بهعنوان يک حرفه ارتباطي و نقش آن در توسعه ملي و ارتباطات بینالمللی ، دانشگاه سوره در سال 1386 بر آن شد تا ضمن راهاندازی رشته روزنامهنگاری در دوره کارشناسي به جذب دانشجو تربيت نيروي متخصص در اين رشته بپردازد. برنامهریزی اين رشته با توجه به نيازهاي خبرگزاریها، مطبوعات، راديو و تلويزيون.... در زمينه نيروي انساني متخصص صورت گرفته است. دوره کارشناسي روزنامهنگاری چهار سال است. نظام آموزشي اين دوره واحدي و کليه دروس آن در هشت نيم سال تحصيلي ارائه میشود.
5- رشته روابط عمومي؛
با رشد حوزه ارتباطات و بهویژه روابط عمومي در سازمانها و مراکز دولتي و خصوصي و نظر به تخصصي شدن اين حوزه بهعنوان يک حرفه ارتباطي و نقش آن در توسعه و ارتقاء سازمانها و نهادهاي کلان ميانه و خُرد و درنهایت توسعه کشور دانشگاه سوره در سال 1386 بر آن شد تا ضمن راهاندازی اين رشته در نيمه اول سال 1386 و جذب آن در بهمنماه 1386 اقدام به پذيرش دانشجو کند. برنامهریزی اين رشته با توجه به نيازهاي سازمانهای دولتي و خصوصي و نهادهاي مالي و اعتباري کشور و .... صورت گرفته است. دوره کارشناسي روابطعمومي چهار سال است. نظام آموزشي اين دوره واحدي و کليه دروس آن در هشت نيم سال تحصيلي ارائه میشود.