مطالعات عالی هنر
مطالعات عالی هنر(دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی ،پژوهش هنر ورشته هنر اسلامی)
معرفی رشته دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی
دانشکده هنر دانشگاه سوره به پشتوانۀ حدود 30 سال فعالیت ارزشی و هدفمند آموزشی و پژوهشی خود از نیمسال اوّل سال تحصیلی 02-1401 بهافتخار راه اندازی و پذیرش دانشجو در رشتۀ دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی از سازمان گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نایل آمد. ازآنجاییکه ضرورت تربیت نیروهایی توانمند و آشنا به جدیدترین مسائل و نیازهای علمی جامعه هنری امروز ایران بر همگان آشکار است، مدیران آموزشی، اعضای هیأت علمی و مدرسین صاحب نام این رشته به اعتبار حضور دانشجویان مستعد و باانگیزه، تلاش خواهند نمود تا در تدوین نقشه راه فرهنگی- پژوهشی و آموزشی کشور باهدف بهبود روند تکاملی هنر فردای ایران در رویکردی تخصصی و در حوزۀ تاریخ هنرهای ایرانی و اسلامی همراه با آرمان های گام دوم انقلاب، همگام با دیگر نهادها و مراکز علمی و معتبر کشور اقدام نمایند. گروه علمی این گروه باور دارند که این مهم محقق نخواهد شد مگر در تعامل و همراهی آموزش روزآمد، پژوهش روشمند و فرهنگی به پشتوانۀ ارزش و جایگاه هنرهای ایرانی- اسلامی.
از مهمترین محورهای موردنظر در نظام آموزشی مقطع دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی میتوان به این موارد اشاره کرد:
• جذب و پذیرش برترین استعدادهای جوان، آگاه و باانگیزۀ رشد و تعالی فرهنگی و علمی کشور؛
• مسئله یابی و تعمیق مباحث نظری باهدف رفع نیازهای فرهنگی جامعه و ارتقاء جایگاه نقد و پژوهش در هنرهای ایرانی- اسلامی؛
• تقویت و به روزرسانی وضعیت آموزش و پژوهش در محیط های علمی، دانشگاهی و ایجاد ارتباط با جامعه و صنعت بهعنوان مهمترین دست آورد دانشگاه های عصر حاضر؛
• ایجاد بازارهای پژوهش محور و روزآمد متناسب با نیازهای فرهنگی منطقه و جهان اسلامی؛
• بهره گیری از به روزترین منابع علمی، یافته های پژوهشی و دانشِ استادان صاحب نظر در حوزه های تخصصی هنر اسلامی؛
• تعامل و ارتباط علمی و هدفمند با برجسته ترین مراکز فعالِ بین المللی و دانشگاه های معتبر در رشته های هنر اسلامی و مطالعات تطبیقی - تحلیلی؛
• بازیابی ارزشهای معنوی و اعتلای فرهنگ و تمدن بزرگِ ایران دوران اسلامی با نگاهی انتقادی و ژرفنگر به وضعیت فرهنگ و هنر دوران معاصر.
معرفی رشته پژوهش هنر
رشته پژوهش هنریکی از دورههای آموزش عالی است که هدف آن تشویق و ترغیب تفکر در مقوله هنر ، رشد خلاقیتهای هنری و ارتقاء سطح بینش هنری در فرهنگ اسلامی و همچنین تقویت حوزههای آموزش و پژوهش و تألیف ، تصنیف در زمینههای هنری و جهتیابی و اصلاح حرکتهای هنری جامعه اسلامی است .
این رشته پژوهشی مرتبط با مطالعات نظری هنر ازجمله تاریخ هنر، نقد هنری، زیباییشناسی، فلسفه هنر، آموزش هنر و موضوعات میانرشتهای را دربرمی گیرد. هدف اصلی این رشته مطالعه بر وجوه مستور و ناگشوده، هنر و افزایش دانش نظری است. در حال حاضر دانشکده هنر دانشگاه سوره با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نقش مهمی در تربیت نیروهای متخصص در کشور دارد که از سال 1387 اقدام به جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد را داشته است .
چشمانداز آتی این رشته به دلیل برخورداری از کادر آموزشی باتجربه و حرفهای بسیار روشن است ویژگیهای و توجهات خاص رشته پژوهش هنر در دانشگاه سوره:
- توجه به نیازهای جامعه،
- تأکید برافزایش توان دانشآموختگان،
- تأکید بر تربیت نیروهای متخصص و تحلیل گران آموزشی، پژوهشی ، فرهنگی است.
معرفی رشته هنر اسلامی
رشته هنر اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد به پشتوانه ویژگی های ساختاری، ارتباط بافرهنگ بومی، پایبندی به هویت ملّی و تناسب ماهوی با مبانی اعتقادی و سنتهای پایدار در آداب، رسوم و دین مبین اسلام، بخشی جدای ناپذیر از تاریخ و تمدن ایران و ایرانیان است. این رشته پس از اخذ مجوز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی باهدف تربیت نیروهای ماهر و نیمه ماهر در دانشگاه تصویب و همگام با تعدادی از مراکز علمی- پژوهشی معتبر در سراسر کشور، از نخستین رشتههای فعال و موفق دانشگاه سوره بوده است؛ که طی این مدت افتخارات فرهنگی- آموزشی و هنریِ شایانذکری را به کارنامه درخشان سوره افزوده و استعدادهای شایستهای را از میان دانشجویان علاقهمند و نسل جدید به حوزۀ کارآفرینی و پژوهش در عرصههای هنر و فرهنگ اسلامی به جامعه ایران تقدیم نموده است.
گروه هنر اسلامی همچنین افتخار دارد با همکاری اعضای هیأت علمی و برجستهترین هنرمندان و استادان طراز اوّل کشور در رقابت با دانشگاههای مطرح، به موفقیتهای قابل وصف و تأثیرگذاری نیز در حفظ، احیاء و ارتقاء هنرهای بومی و اصیل ایرانی رسیده و به این تلاش مباهات میورزد.
از مهمترین ویژگیهای گروه هنر اسلامی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
توجه ویژه به مفاهیم اخلاقی و مبانی حکمی در آموزش هنر؛
تأکید بر حفظ هویت و اصالت هنرهای بومی و سنتی در تعامل با دغدغههای دنیای معاصر؛
اصرار بر آموزش کارآفرین باهدف پاسخگویی به نیاز اشتغال و تولید ملّی؛
همگام نمودن مباحث نظری و تقویت مهارتهای فنی و عملی در آموزش و تربیت نیروهای خلاق، متعهد و توانمند.