نشست تخصصی «اربعین نماد هنر مقاومت» در دانشگاه سوره برگزار شد

1400/07/06   21:00

دومین وبینار از مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، به مناسبت هفته دفاع مقدس با عنوان «اربعین نماد هنر مقاومت» روز سه‌شنبه مورخ 6 مهرماه 1400 ساعت 13 الی 14 در دانشگاه سوره برگزار شد.

نشست تخصصی «اربعین نماد هنر مقاومت» در دانشگاه سوره برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ دومین وبینار از مجموعه نشست‌های «مقاومت در قاب هنر» به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان بسیج دانشجویی کشور و رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا؛ همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس تحت عنوان «اربعین نماد هنر مقاومت»، با ارائه و سخنرانی دکتر محمدمهدی احمدی رایزن محترم فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا، روز سه‌شنبه مورخ 6 مهرماه 1400 ساعت 13 الی 14 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمدمهدی احمدی ضمن بیان مقدمه‌ای به طرح مطالبی در خصوص موضوع پرداخت و گفت: حوزه اربعین و حوزه دفاع مقدس در نهایت ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ از منظر تاریخی، اربعین تبیین فرهنگ عاشورا است و در اربعین چند ویژگی وجود دارد. مناسبات در اسلام اموی یا کاریکاتوری به هم ریخته و در مقابل اسلام محمدی بوده که اسلام محمدی دارای ویژگی بالا بودن بصیرت یاران حسین بن علی است.

وی به ویژگی دوم اشاره کرد و گفت: دومین ویژگی فرهنگ عاشورا، تجلی کمال آدمی است که در رزمندگان کشور خودمان نیز وجود داشت و مقام آدمیت به این واسطه مشخص شد که ظرفیت‌های بشری را نشان داد و در مقابل نیز اسلام اموی نشان داد که انسان خداگونه نیز می‌تواند به اندازه‌ای سقوط کند که در پایین‌ترین ظرفیت انسانیت یا به حیوانیت برسد.

محمدمهدی احمدی ویژگی سوم را ادب در فرهنگ عاشورا دانست و اذعان کرد: تجلی ادب در فرهنگ عاشورا و اربعین یعنی همان حرمت میان یاران که عملیات را با کسب اجازه از مولایشان آغاز می‌کردند. وی افزود: همین ادب نیز در دوران جبهه و کسانی که توفیق رزمندگی داشتند وجود داشت. به‌ گونه‌ای که روابط بسیار برادرانه و در اوج ادب و انسانیت شکل می‌گرفت.

احمدی ادامه داد: چهارمین ویژگی، تجلی رضای الهی است. اگر انسان به رضا و خشنودی خداوند ایمان داشته باشد جز زیبایی در مصیبت‌ها چیزی نمی‌بیند. این همان مقاومت به معنای واقعی است. لذا یاران حسین بن علی نیز جز خدا چیزی نمی‌دیدند.

همچنین احمدی یادآور شد: رزمندگان ما با توسل به خدا، ائمه و زیارت‌نامه سعی می‌کردند روحیه بگیرند و با نام ائمه اطهار عملیات را آغاز می‌کردند؛ زیرا آنها به این وقایع از منظر زیبایی می‌نگریستند. وی افزود: آنان که اخلاص دارند به همه چیز از منظر زیبایی نگاه می‌کنند. بعلاوه، پنجمین ویژگی فرهنگ عاشورایی، وفاداری است که نمونه بارز آن در وجود مبارک حضرت ابوالفضل العباس (ع) بود.

محمدمهدی احمدی  به ساختار فرهنگی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ساختار فرهنگی کشور شامل دو حوزه فرهنگی عمومی و حوزه فرهنگی تخصصی است. ایران ما پل ارتباط شرق و غرب جهان است و موجب شده تا به این بهانه مورد تهاجم قرار گیرد و البته ما همیشه حضور فرهنگی داشتیم. حمله بعثی‌ها آخرین تهاجم و دفاع مقدس ما بوده که طولانی‌ترین جنگ قرن ۲۰ به شمار می‌رود و ویژگی‌ای دارد که هیچ دفاعی این ویژگی خاص را ندارد.

احمدی تأکید کرد: این دفاع مقدس است و مقدس به این منظور که هیچ زمانی و مکانی مقدس نمی‌شود مگر اینکه در پرتو قدوس باشد. قدوس است که به آن فرد، جریان، مکان و زمان قداست می‌دهد و همچنین اخلاص، عامل وصل دفاع ما به قدوس است و به‌طور دقیق همین اخلاص را در یاران امام حسین علیه‌السلام می‌بینیم.

احمدی در این باره گفت: تنوع فرهنگی که حکایت از تن واحدی بوده و دارای اجزای متنوع است که در بزنگاه ها نقش خود را ایفا می‌کند. در واقع، یک واحد شده و مقاومت می‌کند.

محمدمهدی احمدی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: دفاع مقدس منجر به تغییر نگاه در دنیا شد. دنیا فهمید که با اسلحه و زور نمی‌تواند وارد تعامل با ما شود و آنچه منطق ما است گفتمان عادلانه بود به نحوی که اصل منافع مردم در میان باشد. وی گفت: بسیاری از ویژگی‌هایی که ما در فرهنگ عاشورا دیدیم در رزمندگان خودمان نیز مشاهده کردیم که در واقع اربعین معجزه تاریخی و نماد مقاومت است.

در انتهای جلسه نیز، به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.

 


دومین نشست تخصصی «اربعین نماد هنر مقاومت» دانشکده هنر دانشگاه سوره