معاونت اداری و مالی از جنبههای مختلف یاریرسان دانشگاه جهت نیل به اهداف عالیه بوده و با عنایت به خودگردان بودن دانشگاه و ضرورت تعادل بخشی به درآمد و هزینه بهویژه در سالهای اخیر و وجود تورم و ضرایب افزایش حقوق سالیانه، حقالتدریس استادان مدعو و همچنین افزایش هزینههای جاری و حاملان انرژی و هزینههای تعمیر و نگهداری ساختمانهای اداری و آموزشی و خرید تجهیزات آموزشی و کمکآموزشی از یکسو و روند کند و بطئی افزایش شهریهها و ... را ایجاب کرده و رویکرد مدبرانه در تنظیم و اجرائی برنامهها و نظارت و ارزیابی و همچنین افزایش بهرهوری سازمانی و حذف هزینههای غیرضروری با امکان حفظ کیفیت آموزشی و تحقق اهداف اداری- آموزشی مدنظر مؤسس را لازم میداند. محدودیتهای مالی موجب شده تا با بهکارگیری نیروی انسانی کارآمد و فعال با رویکرد شایستهسالاری و همچنین استفاده از حداقل امکانات با بهرهوری حداکثری و بهبود روشها بهطور مستمر در دستور کار این معاونت قرار گیرد.
این معاونت در ساختار سازمانی شامل 3 حوزه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، مدیریت امورمالی و مدیریت برنامه بودجه و تشکیلات هست.
نهادهای شورای مدیران، شورای معاونین، کمیسیون معاملات، شورای تحول اداری زیر نظر این معاونت مدیریتشده و معاون اداری مالی عضو شورای دانشگاه، هیأت رئیسه، شورای معاونین و حسب مورد و اقتضاء در سایر نهادها عضو است.