منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نشست بررسی نقش هوش مصنوعی در موسیقی دراماتیک توسط انجمن علمی سینما و کانون فیلم دانشگاه سوره با حضور کارشناسان و استادان موسیقی ایران و با همکاری دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد.

 به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره نشست نقش هوش مصنوعی در موسیقی دراماتیک با حضور دکتر مسعود سخاوت دوست مدرس موسیقی و برنده چند دوره جوایز جشنواره موسیقی فجر و نیما ارداقیان موسیقیدان اهل قزوین در سالن سینمای دانشکده هنر سوره برگزار شد.

در این نشست درباره نقش موسیقی در هوش مصنوعی (AI) توسط دکتر سخاوت دوست بحث و گفت‌وگو انجام شد.

 

سخاوت‌دوست:« از همان قرون ابتدایی شکل‌گیری مکتوبات، می‌توان متوجه شد که در ذهن بشر چه می‌گذرد؛ بحث خلق موجودی شبیه انسان - حداقل به لحاظ هوشی.

دکتر سخاوت دوست در ادامه با بیان مثالی از شعر مولانا افزود: برای این که بتوانیم بنیادی فرهنگی داشته باشیم، به این شعر مولانا رجوع می‌کنم:

باغ از کی‌ست کاو بهاران زاد و مرگش در دی است

کرم کاندر چوب زاید سست حال  کی بداند چوب را وقت نهال

ور بداند کرم از ماهیتش ** عقل باشد کرم باشد صورتش

سخاوت دوست، استاد موسیقی و آهنگساز در توضیح شعر فوق گفت: این به معنای این است اگر کرم، به کرم بودن خود واقف شود، دیگر کرم نیست؛ عقل است. حال با همین روند، می‌توانیم کرم را به ماشینی هوشمند تشبیه کنیم.»

نقش موسیقی در هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی (AI) در موسیقی نقش مهمی دارد. با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی، ابزار‌های موسیقی باقابلیت‌های بیشتری به‌صورت خودکار و با دقت بیشتری تولید می‌شوند. برخی از نقش‌های هوش مصنوعی در موسیقی عبارت‌اند از:

تولید موسیقی خودکار: هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک نوازنده مجازی عمل کند و موسیقی را بر اساس الگو‌های موجود و سلیقه کاربر تولید کند.

تحلیل و پردازش صدا: هوش مصنوعی می‌تواند صدا‌های مختلف را تحلیل کند و از طریق الگوریتم‌های پیچیده، اطلاعاتی مانند فرکانس، شدت و مدت‌زمان را استخراج کند.

پیشنهاد موسیقی: هوش مصنوعی می‌تواند برای کاربران موسیقی پیشنهاد کند که بر اساس سلیقه و تاریخچه گوش دادن کاربران تنظیم‌شده است.

تولید ملودی: هوش مصنوعی می‌تواند ملودی‌های جدید تولید کند که بر اساس موسیقی‌های موجود و سلیقه کاربران طراحی‌شده است.

تولید ترانه: هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک نویسنده ترانه عمل کند و متن ترانه را تولید کند که بر اساس سلیقه کاربران و الگو‌های موجود طراحی‌شده است.

تشخیص سبک موسیقی: هوش مصنوعی می‌تواند سبک‌های مختلف موسیقی را تشخیص دهد و از قابلیت‌های آن برای پیشنهاد موسیقی به کاربران استفاده کند. همچنین، هوش مصنوعی می‌تواند در فرایند تولید، مدیریت و توزیع موسیقی نیز نقش مهمی داشته باشد.

نیما ارداقیان در بخشی از سخنان خود درباره نقش با اهمیت هوش مصنوعی در موسیقی سخن گفت و افزود: « از مزایای هوش مصنوعی در موسیقی می‌توان به این اشاره کرد که ما با سرعتی بیشتر به محصول غایی خود می‌رسیم.

وی افزود: علاوه بر سرعت مضاعف، نکته ای که وجود دارداینکه حق کپی رایت شامل‌اش نمی‌شود. اما ایرادی که بر آن وارد است عدم وجود خلاقیت است، چرا که یادگیری آن شباهتی به شبکه عصبی انسان ندارد.»

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنقش هوش مصنوعی در موسیقی دراماتیک چیست

نظر خود را بنویسید