منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 در دومین روز نشست علمی که به مناسبت هفته صنایع‌دستی برگزارشده بود، استاد بهزاد اژدری هنرمند رشته سفال و سرامیک تجربیاتش را با دانشجویان رشته صنایع‌دستی در میان گذاشت.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه سوره با همکاری انجمن علمی صنایع‌دستی سومین نشست تخصصی صنایع‌دستی را با موضوع سفالگری با حضور بهزاد اژدری هنرمند و مدرس صنایع‌دستی برگزار کرد. این برنامه در روز دوشنبه 22 خردادماه 1402 در سالن سینمای دانشکده هنر دانشگاه سوره برگزار شد.

در این نشست که با حضور و استقبال خوب دانشجویان و استادان این رشته برگزار شد دکتر مهدی محمدی مدیر گروه صنایع‌دستی، هنر اسلامی و کتابت و نگارگری به‌عنوان میزبان ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران در جلسه و پس از بیان مقدمه‌ای درباره فعالیت‌های هفته صنایع‌دستی، از استاد بهزاد اژدری خواست تا تجربیات خود را با دانشجویان به اشتراک بگذارد.

بهزاد اژدری پس از سلام و ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان و هنرمندان گفت: می‌توان درباره مراحل سفالگری روزها و ساعت‌ها صحبت کرد از زمان ایده پردازی تا بازار و فروش محصول. اما در ابتدا یک هنرمند می‌بایست صاحب ایده باشد به‌بیان‌دیگر هنر یعنی خلق ایده و خلاقیت در هنرمند است که باعث شکوفایی و رشد او می‌شود.

وی درباره اهمیت ایده پردازی گفت: طراحی و ایده پردازی بسیار مهم هست چراکه طراحی، تولید ساختار در ذهن و تولید سلیقه می‌کند و عاطفه سوژه را در دست می‌گیرد گویی که اثر یک هنرمند با مخاطب یا مصرف‌کننده ارتباط برقرار می‌کند. اما به‌طور مثال درباره طراحی برای سرامیک، یک تخصص مجزا است و طراح باید تکنیک‌های سرامیک و پروسه قالب‌گیری را بشناسد.

اژدری در مرحله بعد از ایده پردازی، به مدل‌سازی اشاره کرد و افزود: بعد از پروسه طراحی، وارد مدل‌سازی می‌شویم تا چالش‌های ساخت بیرون بیاید. در این مرحله کاملاً باید حضور دست و دقت بسیار بالاتری وجود داشته باشد.

این هنرمند در خلال توضیحاتی که می‌داد به نمایش تعدادی از آثار سفال خود که به‌صورت مجسمه‌های پرنده، شیر، اسب و... بود پرداخت و توضیحاتی از ریزه‌کاری‌ها و جزئیات ساخت و طراحی آنها ارائه داد و افزود: پس از مرحله مدل‌سازی، به مرحله تولید و اندازه‌گیری می‌رسیم به‌طوری‌که بعد از مدل‌سازی یک مرحله از کار تولیدشده و اندازه‌گیری می‌شود تا مشخص شود تولید این اثر چه اندازه طول کشیده و تولید انبوه آن به‌صرفه است یا خیر.

اژدری در ادامه افزود: در بخش توزیع و فروش که با مصرف‌کننده یا در برخی مواقع واسطه‌ها کارداریم نیاز به مدیریت بیشتری وجود دارد. گاهی از من می‌پرسند برای فروش باید چه اقداماتی انجام دهیم اما ازآنجاکه من کارشناس یا متخصص بازاریابی نیستم و از آن سر درنمی‌آورم وارد آن حوزه تخصصی نمی‌شوم.  بخش توزیع و فروش به دلیل این نیاز به مدیریت دارد که با تصمیم‌گیری فروشنده گاهی ممکن است بازار به‌هم‌ریخته شود و نباید اجازه داد این اتفاق بیفتد چراکه این کار یک کار حرفه‌ای بوده و نیاز به تخصص دارد.

گزاره‌های زیبایی‌شناختی و فرهنگی

اژدری پیرامون ویژگی‌های هنر اصیل گفت: یک اثر هنری خصوصاً آن‌هایی که به‌صورت کالا قرار است به دست مصرف‌کننده برسد باید گزاره‌های زیبایی‌شناسی و شناختی و فرهنگی یک کشور را در خود داشته باشد؛ مثلاً اثری که در ایران با این گزاره‌ها خلق می‌شود در چین دیده نمی‌شود. درواقع باید دارای اِلمان‌های فرهنگی هر کشور باشد. این آثار بسیاری اوقات توسط توریست‌هایی که به ایران می‌آیند خریداری می‌شود و باید نشانه‌ای از فرهنگ ایرانی را با خود همراه داشته باشد.

وی ادامه داد در کار هنر، هر چیزی که انحنای بهتری داشته باشد و زوایای تند کمتری داشته باشد در چشم بیننده زیباتر به نظر می‌آید. در کار باید یک ریتم و موسیقی وجود داشته باشد تا بیننده عام لذت بصری در کوتاه‌ترین مدت از طریق دریافت‌های غیرارادی را از اثر هنری ببرد.

زیبایی‌شناسی امروزه تغییر کرده و مدام نیز در حال تغییر است و نمی‌توان طبق روند گذشته اثری را خلق کرد. ترکیب خودآگاه و ناخودآگاه اثری زیبا و متفاوت با دیگر آثار را می‌سازد.گاهی می‌توان با تغییر در یک اثری یک اثر جدید خلق کرد.

این مدرس سفالگری در ادامه با اشاره به اهمیت قیمت‌گذاری اثر هنری، این نکته را حائز اهمیت شمرد که طراحی اثر، اندازه و قیمت تمام‌شده باید متناسب با جایی باشد (با توجه به موقعیت اجتماعی) که قرار است عرضه شود.

*مقصد نهایی مهم است*

بهزاد اژدری در پایان سخنانش و در جمع‌بندی خاطرنشان کرد: چیزی که در هنرمند شدن بسیار مهم است تکرار و تمرین و ممارست در کار است. هیچ‌وقت از تلاش دست نکشید و خسته نشوید چراکه رشد دقیقاً با تمرین و پشتکار اتفاق می‌افتد. همچنین در انتهای این نشست دانشجویان سؤال‌های خود را از استاد اژدری پرسیده و از تجربیات او بهره‌مند شدند.

همچنین توسط گروه صنایع‌دستی از استاد بهزاد اژدری برای سال‌ها تدریس و موفقیت در عرصه سفال تقدیر شد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست دوم هفته صنایع‌دستی برگزار شد/ بهزاد اژدری از تجربیاتش در رشته سفال می‌گوید

نظر خود را بنویسید