کارگاه آموزشی «کالبدشکافی فیلم و سینمای معاصر بهمنظور تحلیل ارتباط مؤثر» به مناسبت هفته ارتباطات و روابطعمومی، با ارائه دکتر «محمود اسعدی» و به همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات و همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، پنجشنبه 20 اردیبهشتماه 1403 بهصورت برخط و حضوری برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی؛ دکتر محمود اسعدی در ابتدای جلسه به بررسی پیشینه رسانهها و تأثیرات آن در سه حوزه ادراکی، عاطفی و رفتاری پرداخت و نظرات اثر پژوهی رسانهها را در محور تاریخی، تبیینی و اکتشافی برشمرد. وی اشاره کرد در بخش تاریخی به نقاط شکلگیری پژوهشها پرداخته میشود. و در قسمت تبیینی، محتوای رسانهها مدنظر است. و در گروه اکتشافی، خطمشی و چهارچوب نظرها ارزیابی میشود. وی آنگاه به رویکردهای اکتشافی سه گروه روشی، الگویی و پارادایمی پرداخت و با استناد به مباحث نظری مارشال مک لوهان متفکر کانادایی که در آثارش نظرات شاخص همراه با ایهام و ایجاز ارائه میکند، گفت، مک لوهان با نظریه دهکده جهانی به نحوه اداره این دهکده اشاره نکرده بود. اما به نظر میرسد که در جهان دهکدهای، تنها با رسانه و مدیریت رسانهای امکان ارتباط مؤثر میسر است تا بتوان با تأثیرگذاری افکار عمومی، جامعه جهانی را مدیریت، هدایت و کنترل کرد. به عبارتی جهان کوچکشده توسط سازمانهای بینالمللی و تشکیلات جهانی استاندارد شده تا بهوسیله رسانه تنظیم شود. اکنون این رسانهها هستند که دستور کار جهانی را تعیین میکنند.
این استاد و پژوهشگر ارتباطات و رسانه ادامه داد: دانش رسانه؛ سختترین، مهمترین و اساسیترین علوم قرن حاضر است که از جراحی مغز و چشم نیز دشوارتر است و بایستی نخبهترین نیروهای انسانی به فراگیری این دانش پویا بپردازند. باید توجه کرد شیوه اقناع و ارتباطات مؤثر که تنها از طریق رسانهها میسر است اگر در نظام آموزشوپرورش جدی تلقی نشود، مشکلات اساسی در نحوه تعلیم و تعلم بروز خواهد کرد. سینما و تلویزیون و شبکههای اجتماعی امروز عصاره تمام اشکال ارتباطی تاریخ گذشته از دوره شفاهی، کتبی، صوت و تصویر تاکنون است و بایستی از این دانش و هنر چندوجهی در نظام تعلیم و تعلم دانشگاهی بهخوبی بهره برد.
دکتر اسعدی اشاره کرد در خلال 15سال گذشته در کلاسهای دکترا و فوقلیسانس در رشتههای مدیریت و ارتباطات و رسانه همواره از فیلمهای مؤثر جهان و ایران بهمنظور تبیین نظریههای ارتباطی استفاده کرده است. در حالیکه امروز صدها کتاب و تحقیق دانشگاهی در مورد ارتباط سینما با فلسفه، سینما و جامعهشناسی، سینما و روانشناسی و سینما و علوم ارتباطی و رفتاری منتشرشده است، هنوز کتاب جامع و کاملی در این زمینه در ایران انتشار نیافته است که ضرورت این امر مشهود است. باید توجه کرد شیوه اقناع و ارتباطات مؤثر که در برخی فیلمهای شاخص امروز مطرح است میتواند روش مناسبی برای تدریس در کلاسهای دانشگاهی و تفهیم و تفاهم با دانشجو و مخاطب باشد.
دکتر محمود اسعدی در ادامه به بررسی دو فیلم دوازده مرد خشمگین به کارگردانی سیدنی لؤمت و اوپنهایمر به کارگردانی کریستوفر نولان و تحلیل ارتباط مؤثر آن در زندگی انسانها پرداخت. او ابتدا خلاصهای از داستان فیلم ۱۲ مرد خشمگین را بیان کرد که چگونه یک فرد میتواند یازده همراه خود را که با نظرات او کاملاً مخالفاند با استفاده از شیوههای مختلف مذاکره و متقاعدسازی، اقناع و به تصمیم سازی بپردازد. در این فیلم شخصیت اصلی، دقیقاً مانند یک مربی حرفهای ضمن اداره مطلوب جلسه در اقناع نظرات مخالفان با بهرهوری از فنون مختلف مذاکره به اعمالنظر میپردازد.
در این فیلم تأثیر نظریه مارپیچ سکوت در نحوه رأیدهی بهوضوح مشهود است؛ همچنین خطای تصمیمگیری و شیوههای متقاعدسازی و زبان بدن بازیگران فیلم در تأثیرگذاری بر مخاطب روشن است.
دکتر اسعدی در ادامه به بررسی داستان فیلم اوپنهایمر نولان اشاره کرد و گفت نولان با فیلمبرداری جذاب و فناوری خاص، نورپردازی، موسیقی، و جلوههای ویژه و بازیگران مشهور، واقعیت بمب باران اتمی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی را با نظر شخصی روایت میکند. بهگونهای که نظام اخلاقی فیلم بر دو نگرش فایدهگرایی و نسبیتگرایی استوار میشود تا ذهنیتی نو و غیرواقعی از اتفاق بزرگ تاریخی جنگ جهانی دوم ارائه گردد. اینهمه در بستر تبلیغات جهانی، جوایز شاخص بینالمللی مثل اسکار، بازیگران مشهور و مدیریت رسانه، مفهوم موردنظر کارگردان را تا حدی زیادی به مخاطب منتقل میکند.
دکتر محمود اسعدی در پایان بهضرورت بهره وری از فیلمهای سینمایی شاخص در کلاسهای دانشگاهی بهخصوص رشتههای ارتباطات و رسانه و حتی ارائه پایاننامه بهصورت فیلم مستند و یا داستانی اشاره کرد و از انتشار کتاب فیلمنوشت که خلاصه بیش از صد فیلم سینمایی با رویکرد تحلیل رسانه است خبر داد.
این جلسه با پاسخ به پرسشهای مطرحشده دانشجویان دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره به پایان رسید.
نظر خود را بنویسید