منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نشست تخصصی سواد رسانه‌ای‌ و جنگ شناختی در عصر هوش مصنوعی با حضور دکتر سمیرا خطیب‌زاده استادیار  دانشکده فرهنگ و ارتباطات روز چهارشنبه 9 آبان ماه جاری در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی سوره، به نقل از دانشکده فرهنگ و ارتباطات دکتر سمیرا خطیب‌زاده با اشاره به سه نوع از جنگ‌های بشر اعم از جنگ سخت، جنگ نیمه سخت و جنگ نرم، جنگ شناختی را در دسته‌بندی جنگ‌‌های نرم قرارداد و آن را تسخیر قلب و ذهن مخاطب به شیوه غیرملموس و زیرپوستی مطرح کرد.

خطیب‌زاده عنوان کرد: در جنگ شناختی اولویت تأثیرگذاری بر قلب است. جنگ شناختی شکل تکامل‌یافته‌تر، پیشرفته‌تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر جنگ روانی است و مبتنی بر جامعه شبکه‌ای با مدیریت ادراک است. در جنگ شناختی اول تضعیف روحیه با براندازی و بی‌ثباتی صورت می‌گیرد که گاهی ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد که مؤثرترین روش تأثیرگذاری روی نوجوانان و جوانان بانفوذ، تبلیغات است.

پژوهشگر حوزه رسانه عنوان کرد: بهترین راه مقابله با جنگ شناختی ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای است. در جنگ شناختی رسانه تنها ابزار نیست بلکه یکی از ابزارها است و با از بین رفتن انحصار رسانه‌ها، هیچ‌کس نمی‌تواند جریان اطلاعات را در کنترل خودش داشته باشد.

استادیار دانشگاه بین‌المللی سوره در ادامه بیان کرد: در عصر هوش مصنوعی قدرت کلمات از قدرت گلوله بیشتر است و جنگ شناختی یک جنگ نامرئی بدون سناریو است که در قلمرو شناختی اتفاق می‌افتد. بنابراین جنگ شناختی شکل پیچیده‌تر و همه‌جانبه‌تر همان جنگ‌های روانی، رسانه‌ای، ارتباطی، فرهنگی و هوشمند است. جنگ روایت‌ها، جنگ زندگی به‌تمام‌معنا است و در لایه‌های زندگی و سبک زندگی افراد تنیده است و هنر این جنگ به نداشتن احساس جنگ است و به بی‌نظمی خارج از متن زندگی موجود فکر نکردن است.

دکتر خطیب‌زاده در جمع‌بندی جلسه به سلاح‌های جنگ شناختی اعم از اعتماد‌زادیی، ناامید سازی جامعه، ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، از بین بردن مشروعیت نظام و زیر سوال بردن اعتبار حاکمیت اشاره و مطرح کرد که آسیب‌های جنگ شناختی فردبه‌فرد نیست و تمام مردم کشور را درگیر می‌کند. وی افزود از شگردهای رسانه‌ای در جنگ شناختی قاب‌بندی واقعیت است که رسانه تعیین می‌کند ما چه چیزی را ، چگونه و از چه زاویه‌ای ببینیم.

 

گزارش: زهرا کرامت

 

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست تخصصی «سواد رسانه‌ای‌ و جنگ شناختی در عصر هوش مصنوعی» در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره

نظر خود را بنویسید