کارگاه آموزشی چگونگی ساخت انگارههای ذهنی توسط رسانهها با حضور دکتر لیلا وصالی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران) روز دوشنبه 7 آبانماه جاری در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره، به نقل از دانشکده فرهنگ و ارتباطات دکتر وصالی در مورد مفهوم سواد رسانهای عنوان کرد: آنچه در بحث سواد رسانهای باید مورد توجه قرار گیرد، در ابتدا مفهوم خود سواد است. تعریف یونسکو از سواد در اوایل قرن بیستم، فقط توان خواندن و نوشتن به زبان مادری بود. اما همین نهاد در اواخر قرن بیستم میگوید باید یک زبان دیگر هم فراگرفته شود در عین حال یادگیری زبان کامپیوتر هم ملاک است. در اواسط قرن بیست و یکم یادگیری ۱۲ نوع سواد را مطرح میکند و در آخر هم عنوان میکند که علم با عمل معنا میشود و ما در صورتی دارای سواد هستیم که توانایی ایجاد تغییر در زندگی فردی خود را ایجاد کنیم.
وصالی افزود: این تفاوت سوادها از تفاوت ساحتهای مختلف زندگی و نیازهای ما نشات میگیرد. یعنی نیاز انسان بر اساس تغییر شرایطی که در طول زمان اتفاق میافتد، تحول پیدا میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت مفهوم انگارهسازی رسانهها عنوان کرد: انگاره مجموعهای از تصاویر است که در ذهن مخاطب جنبههای گوناگونی از واقعیت را دارند و در حکم یک سازه قرار میگیرند. هر گونه دگرگونی و تغییر در ساختار یک انگاره باعث ایجاد عدم توازن و در نهایت تغییر در ساختار انگاره دیگر خواهد شد. از کودکی تا به حال با تصاویر ذهنی مختلفی درباره موضوعات گوناگون رو به رو بودهایم و انگارههای مختلفی از موضوعات در وجود ما شکل گرفته است؛ اما این انگارهها قابل تغییر هستند، اساسیترین کار رسانه انگارهسازی است. رسانه، قدرت تصویرسازیهای مختلف از یک موضوع را دارد؛ یعنی رسانه قادر است با تصویرسازیهای مختلف از یک موضوع انگارههای ذهنی در ذهن ما به وجود آورد و بر روی انگارههای ذهنی قبلی ما نیز تأثیر بگذارد.
مدیرعامل انجمن سواد رسانهای تصریح کرد: بحث انگارهسازی بر زندگی ما بسیار تأثیرگذار است. مثلا در تربیت و ارتباط برقرار کردن با فرزندان، اگر بخواهیم فقط دستوری و آمرانه صحبت کنیم و نصیحتهای مکرر داشته باشیم؛ تأثیر منفی دارد و باعث فاصله گرفتن بیشتر آنها از ما و تبدیل شدن این صحبتها به کلیشه منفی در آنها میشود؛ ولی اگر تکنیکهای انگارهسازی را بلد باشیم، میتوانیم با ایجاد تصاویر مختلف از یک موضوع در ذهن فرزندمان، اثرگذاری کنیم. رسانهها نیز اگر از تکنیک انگارهسازی آگاه باشند میتوانند در زمینههای مختلف از آن استفاده کنند؛ البته همانطور که گفته شد؛ تأثیر انگارهها نیز میتواند جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشته باشد.
دکتر وصالی در پایان به تکنیکهای انگارهسازی رسانهها در قالب فیلم برای دانشجویان پرداخت و عنوان کرد: باید رسانههای ما وظیفه اصلی خود که انگارهسازی است را فراموش نکنند و هدفشان از ساخت فیلم، بازی و غیره تنها جذب مخاطب برای سودآوری بیشتر نباشد بلکه جذب مخاطب در راستای ایجاد انگارههای مثبت هدف اصلی قرار گیرد
خبر: زهرا کرامت
نظر خود را بنویسید