همزمان با هفته بسیج و سالگرد شهادت دانشمند هستهای دکتر «محسن فخری زاده» بسیج اساتید دانشگاه بینالمللی سوره با همکاری معاونت فرهنگی برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره نشست «بررسی رویکرد علمی و اخلاقی شهید فخری زاده بهسوی آیندهای روشن» به همت بسیج استادان دانشگاه بینالمللی سوره و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه در سالن جلسات واقع در ساختمان مرکزی دانشگاه بینالمللی سوره برگزار شد.
در این نشست دکتر ساعی رئیس دانشگاه بینالمللی سوره بیان کرد: مفهومی در قرآن هست که آن مفهوم ذکر است. بخش مهمی از وجود انسانی ما با مفهوم ذکر ساخته میشود. یکی ذکر ایامالله است که ایاماللههایی وجود دارد و دیگری ذکر افراد است. فکر کردن درباره این افراد بخشی از ویژگی انسانی ما است. دکتر ساعی ادامه داد: فکر کردن درباره شهید فخری زاده که من ارادت ویژهای به او داشتم، ویژگی نوآوری است. هیچیک از افراد مشهوری مانند ایلان ماسک و زاکربرگ و.... کاری که شهید فخری زاده انجام داد را نمیتوانستند انجام دهند، آنهم باوجود فشارهایی که بر دوش شهید وجود داشت.
دکتر ساعی در ادامه به جمله شهید فخری زاده اشاره کرد: «فقط انسانهای ضعیف بهاندازه امکاناتشان کار میکنند» و افزود: این جمله شهید برای شخص من بسیار اثربخش و انگیزه دهنده است و انشاءالله همه ما بتوانیم نهایت استفاده را از اثرات شهیدان داشته باشیم و همگی در مسیر پیشرفت قرار بگیریم.
در ابتدای جلسه دکتر ابراهیم اصولی (پژوهشگر و مدرس مطالعات بنیادین علم و فناوری و دستیار شهید فخری زاده در این حوزه) عنوان کرد: ما در مورد شخصیتهای بزرگ دنبال مبالغه و قدیس سازی نیستیم. مطالبی که میگویم به دور از قدیس سازی است و مقامی که این شهیدان دارند نیازی به این ندارد که زیاد در مورد آنان صحبت شود بلکه مقام خود شهدا گویای جایگاه آنان است.
اصولی در ادامه به ویژگیهای شهید فخری زاده اشاره کرد و گفت: تواضع شهید فخری زاده بهویژه در برابر افرادی که اهل علم و فلسفه بودند مثالزدنی بود. در حوزه کاری و مشغله فراوان نیز همین ویژگی را مراعات میکردند. یکی دیگر از ویژگیهای او صبوری و اهل تفکر بودنشان میباشد که در رفتار این شهید بسیار مشهود بود. علاوه بر این ویژگیها، گمنامی و کتوم بودن شهید فخری زاده نه بهواسطه رشته او بلکه به دلیل ویژگی شخصیتی او بود.
اصولی در ادامه با تعریف خاطراتی از شهید فخری زاده گفت: نوع زندگی شهید سختیهای خود را دارد و باوجوداینکه سالها تحت کنترل بود، اما با توکل و اقتدار زندگی میکرد. خانوادهدوستی شهید بهگونهای بود که در مجامعی که امکانش وجود داشت به همراه همسرشان در جلسات حضور پیدا میکردند. وی افزود: کتابی که در جلسه امروز توزیع شد نیز به قلم همسرشان نوشتهشده و توصیه میشود آن را با عنایت بیشتری مطالعه کنید.
پژوهشگر و مدرس مطالعات بنیادین علم و فناوری بیان کرد: شهید فخری زاده از سال ۱۳۹۰ توسط مقام معظم رهبری، دانشمند هستهای معرفیشده است و پیامی که از سوی ایشان صادرشده بود، کلمه کلمه آن دارای ارزش است. با تأسیس اندیشکده فلسفه و علوم حوزه، گفتوگوی میان فلسفه و علم را فراهم میکرد. این مباحث همواره موردتوجه ویژه دانشگاههای کشور بود و در دانشگاههایی مانند شهید بهشتی و دانشگاه شریف، رشتههایی در این حوزه داریم. کلان پروژه شهید فخری زاده، ایجاد گفتوگو میان حوزههای معرفتی گوناگون برای حل مسائل فلسفی علم و معارف وحیانی و الهیات و مسائل میان اینها در کنار مسائل فناورانهای بود که دنبال میکرد.
اصولی افزود: رویکرد دیگر او میانهروی در علم و تکنولوژی بود. بدان معنا که میانهروی در هر دو بخش آن را موردتوجه قرار داده و علم و تکنولوژی را ضمن استفاده از دستاورد بشری، به دفع بدیهای آن نیز اهتمام کنیم. برخی رشتهها در علوم کاربرد محوری در حوزه ساینس و در فلسفه دنبال کاربردی سازی علم بودند. شهید فخری زاده اعتقاد داشتند علم فلسفه در حجرهها گیرکرده و به جامعه و سیاست نیامده است پس فلسفه باید کاربردی شود تا به نتایج بهتری برسیم.
ویژگی دیگر مجاهدت این شهید بود که افرادی که در حوزه علم کار میکنند همگی دنبال مجاهدت بودهاند. اما کار کردن در حوزههای خاصی مانند دفاعی امنیتی حوزهای بود که ورود این شهید مجاهدت ارزشمندی بود و هرگز در این راهی که اتکا کرده بودند شک نکردند. همینطور در بعد اندیشهورزی نیز این مجاهدت و ایثار را داشتند. ما پیشازاین نیز شهدایی را داشتیم که صرفاً در حوزه علم شهید شدند اما شهید فخری زاده در حوزه خود مجاهدانه عمل کردند.
در ادامه این نشست دکتر ابراهیم آزادگان (رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، استاد فلسفه و اخلاق پژوه) عنوان کرد: وقتی تمدنهای جهان را نگاه میکنید نقاط اوج و افول و ضعف و قوتهایی دارند. سه عنصر درتمدنها وجود دارد. فلسفه، علم و تکنولوژی. این سه عنصر باید در تمدنها وجود داشته باشد تا دارای قدرت شوند. مثلاً در تمدن یونان افرادی مانند ارسطو، سقراط و .... تفکرات فلسفی رشد میکند. نتایج تفکر و فلسفه انسانگرایی توجه به رفاه انسان و موقعیت انسان در جامعه است. پیشرفت علم تجربی محصولی است که از بعد از وجود مسیحیت رخ داد.
آزادگان ادامه داد: ما با تمدنی در غرب مواجه هستیم که تجربیاتی که همه زندگی بشر را فراگرفته در آن وجود دارد. یکی از آنها راز زدایی از جهان است و بهواسطه ویژگیهایش بحرانهایی ایجاد میکند و مادهگرایی و تعلق شدید به ماده است که یکی از عناصر جدی تهدیدکننده غربی است. در قبال این پیش از رشد تمدن رومی در جهان اسلام دوران تمدن اسلامی داشتیم که برداشت عقلانی از انسان داشت.
ابراهیم آزادگان بیان کرد: بااینکه گفته میشود در ایران کتابخوانی کم است اما ایران پنجمین کشور جهان در چاپ کتاب است. این تمدن مادر چه بستری رشد میکند؟ حضور زنان در جامعه دانشگاهی کشور که به معنای این است که وارد خانوادههای ما میشود. اکنون در شهرهای کوچک هم مراکز دانشگاهی وجود دارد.
وی با اشاره به جایگاه شهید فخری زاده در حوزه علم و فناوری افزود: این میران از فشاری که بر ایران وارد میشود چیست؟ آیا صرفاً مسئله هستهای ایران است؟ ما در ایران به سمت تمدن جدیدی حرکت میکنیم خصوصاً در بخشهای هنری و علوم انسانی و دانشگاهها میبایست نقش خود را جدی بگیرند.
در پایان این نشست نیز دکتر سمیرا خطیبزاده مسئول بسیج اساتید دانشگاه بینالمللی سوره از زحمات آقای مهدی عزیزی بهعنوان کارشناس بسیج اساتید قدردانی کرد و لوح یادبودی به او اهدا شد.
نظر خود را بنویسید