منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به مناسبت ماه پژوهش و با همت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بین‌المللی سوره و با همکاری معاونت پژوهشی نشست «نظام خانواده؛ چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی سوره، نشست «نظام خانواده؛ چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی» با ارائه‌ای از دکتر سمیرا خطیب‌زاده (استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات) در هفدهم آذرماه سال ۱۴۰۳ به صورت حضوری در دانشکده فرهنگ و ارتباطات و برخط برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر سمیرا خطیب‌زاده ضمن تبریک روز دانشجو، بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در بحث هوش مصنوعی ارتباط آن با موضوع خانواده به عنوان رکن اصلی جامعه ایرانی اسلامی است و هدف این نشست بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر ساختار خانواده و ارائه چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از آن است؛ اینکه هوش مصنوعی چگونه می‌تواند بر نهاد خانواده تأثیر بگذارد و آینده ورود هوش مصنوعی به موضوع خانواده و تعلیم و تربیت چگونه است.

خطیب‌زاده عنوان کرد که هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه است که هدف آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی را که نیازمند به هوش انسانی است را دارا باشد و در حقیقت هوش مصنوعی سیستمی است که توانایی فکر و عمل همانند انسان را دارد و به شکلی منطقی تصمیم‌گیری می‌کند. هوش مصنوعی به عنوان ابزاری طراحی شده است که در کمک به فعالیت‌های انسان و فراتر رفتن از محدودیت‌های انسانی، تغییراتی بنیادی در ساختارهای اجتماعی ایجاد می‌کند.

در ادامه این نشست عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات با اشاره به چهار دیدگاه اصلی هوش مصنوعی در دنیا شامل (دیدگاه خوش‌بینانه، دیدگاه بدبینانه، دیدگاه انتقادی و دیدگاه عمل‌گرا) بیان کرد: نگاه بدبینانه نسبت به هوش مصنوعی با این تفکر که هوش مصنوعی آسیب‌های زیادی دارد که زندگی ما را خراب می‌کند و باید مراقب باشیم که به نظر می‌رسد این نگاه در تمام دنیا وجود داشته باشد.  

یک نگاه دیگر نگاه کاملاً خوش بینانه است که معتقد است باید با آغوش باز هرگونه فناوری نو و ساختارسازی را بپذیریم و چون هوش مصنوعی پدیده جدید و تسهیل‌گری است باید در همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وارد شود و قطعاً تأثیرات مثبتی هم دارد.

یک نگاه دیگر نگاه انتقادی است که نسبت به همه فناوری‌های نو وجود دارد و نگاه چهارم، نگاه عملگرا است. این نوع نگاه نقاط ضعف و آسیب‌های هر پدیده را بررسی می‌کند و از طرفی ظرفیت‌های هوش مصنوعی را در موضوعات مختلف نظیر، حکمرانی، سبک زندگی، اقتصاد، کارآفرینی و غیره می‌شناسد و به دنبال این است با شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها از آن برای تسهیلگری کارها استفاده کند و در عین حال نقاط منفی و آسیب‌ها را به حداقل برساند.

مدیرگروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بین المللی سوره در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی فرصت‌های متعددی را برای بهبود وضعیت زندگی و نظام خانواده فراهم می‌کند، از جمله: تسهیل در آموزش و یادگیری، شخصی‌سازی داده‌ها، تحلیل رفتارهای اعضاء خانواده و کمک به بهبود روابط، افزایش مهارت‌های زندگی و ارتباطی، ارتقاء کیفیت تعاملات، مدیریت سلامت اعضاء خانواده، مدیریت مالی و اقتصادی خانواده؛ اما هوش مصنوعی در کنار فرصت‌هایی که فراهم می‌کند، با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است، از جمله: نقض حریم خصوصی افراد، بروز معضلات اخلاقی و مشکلات امنیتی، تغییر الگو‌های ارتباطی در خانواده، کاهش ارتباطات انسانی و تعاملات چهره ‌به ‌چهره، افزایش اضطراب و تصمیم‌گیری‌ نادرست ناشی از داده‌های غلط.

در پایان این نشست دکتر خطیب‌زاده بر ضرورت مدیریت هوشمندانه استفاده از هوش مصنوعی و ارائه راهکارهای مقابل با چالش‌های آن، همچون آموزش تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای، بومی‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی برای رفع چالش‌های فرهنگی و اجتماعی، ایجاد چارچوب‌های اخلاقی و قانونی برای استفاده از فناوری و آگاهی‌بخشی و ارتقای سواد دیجیتال در جامعه اشاره کرد.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنظام خانواده؛ چالش‌ها و فرصت‌های هوش مصنوعی در دانشکده فرهنگ و ارتباطات بررسی شد

نظر خود را بنویسید