به مناسبت ماه پژوهش و باهمت دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره و با همکاری معاونت پژوهشی نشست تخصصی «شگردهای خبرنویسی» برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره، نشست تخصصی«شگردهای خبرنویسی» با ارائهای از دکتر تکتم عینالهی (استاد مدعو و پژوهشگر علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات) در 4 دیماه سال ۱۴۰۳ بهصورت حضوری و برخط در دانشکده فرهنگ و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این نشست عینالهی هدف از برگزاری این نشست را آشنایی دانشجویان با تاکتیکهای خبری در رسانهها دانست و با اشاره به جایگاه مهم رسانه در تأثیرگذاری بر افکار عمومی، کثرت رسانهها را یکی از چالشهای مهم در حفظ مخاطب وفادار برشمرد.
دکتر عینالهی ضمن اشاره به استفاده از خبر برای تبلیغ، انواع تاکتیکهای خبری را برشمرد: تاکتیک سابقهنویسی(پیشینه نویسی)، اطلاعات سری، نشت هدایتشونده، ماساژ پیام، بازگشتی، فوریت بخشی ساختگی خبر، جنجالآفرینی، جنگ نرم، دروغ بزرگ، تلطیف و تنویر، برچسب زدن، ترور شخصیت، تاکتیک پاره حقیقتگویی، ایجاد تفرقه و تضاد، شایعه، محک زدن، اغراق، برجستهسازی، ساختن یک دشمن فرضی، دستچین کردن خبر، سانسور، خشونت مطبوعاتی و... .
این پژوهشگر علوم ارتباطات با اشاره به اهمیت «تاکتیک زمانبندی و سانسور» توضیح داد: تأخیر در انتشار خبر، زمینه بروز شایعات را فراهم کرده و مخاطب را به سمت منابع دیگر سوق میدهد. همچنین، سانسور در دو نوع داوطلبانه و غیر داوطلبانه بهعنوان چالشی مهم در انتقال اطلاعات دانست و تأکید کرد: سانسور داوطلبانه معمولاً توسط سردبیران برای حذف بخشهایی از خبر صورت میگیرد، درحالیکه سانسور غیر داوطلبانه ناشی از فشارهای خارجی یا ترس از لغو مجوز رسانه است.
و در پایان نشست، عینالهی با اشاره به اهمیت استفاده از اخبار برای تبلیغات بیان کرد: رسانهها به دلیل اعتبارشان میتوانند پیامهای تبلیغاتی را در قالب خبر منتقل کنند. همچنین تاکتیک خشونت مطبوعاتی و کاربرد واژههای تحریکآمیز مانند «مرفه بیدرد» یا «جنگطلب» برای ایجاد جنگ روانی نیز موردبررسی قرار گرفت.
نظر خود را بنویسید