منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_هشتمین نشست هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «رونمایی از کتاب همگرایی رسانه‌ای» و حضور دکتر امیدعلی مسعودی عضو هیأت علمی دانشگاه سوره و دکتر غلامحسین اسلامی‌فرد، مدرس روزنامه نگاری به میزبانی مبینا میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامه نگاری روز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه 1400 از ساعت 16 الی 18 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.   

**کتاب همگرایی رسانه‌ای در نخستین چاپ خود در این نشست رونمایی شد

در ابتدای جلسه، غلامحسین اسلامی‌فرد به روند تهیه کتاب اشاره کرد و گفت: ما  همیشه دغدغه داشتیم که کاری مرتبط با شغل و کارمان انجام دهیم و برای تهیه این‌کتاب حدود ۱۰۰ مورد مصاحبه گرفتیم. در کنار این‌کارها نیز تحلیل محتوا صورت گرفت و خروجی‌های هر خبرگزاری را با خودش مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان این‌که فعالیت برخی از  خبرگزاری‌ها در چند سال گذشته تنها محدود به فعالیت‌های تلگرامی بود، افزود: با بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که خروجی خبرگزاری فرانسه، تویتر است که به عنوان رسانه مطرح می‌شود و این خلاء در خبرگزاری‌ها به ویژه خبرگزاری ایرنا نیز وجود دارد و حجم کمی در محتوای فضای مجازی قرار می‌گرفت، در اصل یک ‌نوع همگرایی رسانه‌ای به صورت کمرنگی آن زمان وجود داشت.

اسلامی‌فرد در ادامه بیان کرد: راه حل فعلی برای این‌که خبرگزاری‌ها در کنار خروجی فضای مجازی خود قرار بگیرد، همان همگرایی رسانه‌ای است  و باید در کنار تحریریه سنتی، یک جمع کارشناس در فضای مجازی داشته باشیم که شورای سردبیری مشترک نیز داشته باشند.

در ادامه این برنامه نیز امید علی مسعودی دیگر، نویسنده کتاب همگرایی رسانه‌ای در مورد وضعیت موجود در رسانه‌ها خاطرنشان کرد:  امروزه ما در شرایط تازه‌ای به سر می‌بریم که  شاهد رشد ۴۳ درصدی نفوذ اینترنتی در خانواده ایرانی هستیم. این در حالی‌ست که در ابتدا عصر چاپ بود و سپس عصر سیم و تلگراف، مسافت‌ها را کوتاه کرد؛ همین تلگراف در نهضت‌ها و انقلاب‌ها ازجمله انقلاب مشروطه ایران بسیار موثر بود و بعد از این عصر، عصر تلفن و سینما تحولات ویژه‌ای در زندگی بشری ایجاد کرد.

وی افزود: امروزه در هر دقیقه چندین اختراع اتفاق می‌افتد و آخرین تحول  نیز هوش مصنوعی بوده که در کنار مزایای آن کلی بلا می‌تواند سر انسان‌ها بیاورد. ما معتقدیم در جامعه اطلاعاتی همیشه دو روی سکه داریم یک روی بهره‌برداری کارآمد از آن و روی دیگر تأثیرات منفی آن است.

مسعودی در ادامه اذعان کرد: اکنون دسترسی به اطلاعات بسیار آسان شده است و ما در خبرگزاری‌ها فیلم، نوشتار و عکس را  یکجا داریم؛ چیزی که روزنامه‌ها فاقد این توانایی هستند و این به این معنی نیست که ما روزنامه‌ها را تعطیل کنیم بلکه باید با جریان امروز هم‌سو باشد و با بخش رسانه‌های نوین همگرایی پیدا کند.

وی با بیان این‌که روزنامه‌ها در اوج فروش ۳۰۰ هزار تیراژ داشتند، گفت:  اگر از اپلیکیشن‌های موجود به درستی استفاده کنیم، می‌توانیم  نزدیک به ۶۰ میلیون جذب مخاطب داشته باشیم.

مسعودی  در بخش آخر صحبت‌های خود به معرفی بخش‌های کتاب پرداخت و افزود: فصل اول این اثر کلیات تحقیق، فصل دوم ادبیات تحقیق، فصل سوم پایه تحقیق و فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها را در بر می‌گیرد، همچنین این کتاب در ۲۲۲ صفحه تنظیم شده و توسط انتشارات استادان قلم به چاپ رسیده است.

 

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست، «رونمایی از کتاب همگرایی رسانه‌ای»، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید