به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ چهارمین نشست تخصصی هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «روزنامههای امروز جهان» و حضور دکتر محمود مختاریان استاد دانشگاه و پژوهشگر به میزبانی مبینا میرزابیگی دانشجوی رشته روزنامهنگاری، روز دوشنبه 27 اردیبهشتماه 1400 از ساعت 11 الی 13 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، مختاریان با بیان اینکه یک رسانه قدرت ملی است، گفت: رسانهها قدرت ملی را به وجود میآورند و خبرنگار مسئولیتپذیر و متعهد بین تلقی خود و واقعیتها فاصله میاندازد؛ ما همیشه به دنبال پیام، پیامدهنده و پیامگیرنده نیز هستیم.
وی با عنوان اینکه ا رتباط شامل سه عنصر اصلی میشود، افزود: عناصر اصلى ارتباط شامل سه عنصر منبع پیام، پیام و مقصد پیام میشود که منبع مىتواند فرد يا سازمان ارتباطى باشد و پيام نیز عبارت است از مجموعهاى از الفاظ، لغات و اشـكـال كـه پـيـامدهنده به قصد تأثيرگذارى بر روى مخاطب آن را توليد و ارائه مىكـنـد.
مختاریان در ادمه بیان داشت: مـقـصـد پـيـام نـيـز مـخـاطـب يـا مـخـاطـبـانـى هـسـتـنـد كه پيام براى آنها ارسـال مـىشود؛ اگـر بـپـذيـريـم كـه عـلت اصـلى پـيـدايـش وسـايـل ارتـبـاطى و كار ويژه آنها جابهجايى و انتشار عنصرى به نام پيام است، در اين صـورت بـه سـهـم و اهـمـيـّت ايـن عـنـصـر در ارتـبـاطـات پـى خـواهـيـم بـرد. وی در رابطه با اهمیت وسایل ارتباطی نیز گفت: اهـمـيـّت و ارزش وسـايـل ارتـبـاطـى نیز نـاشـى از كـار ويـژه آنهـا اسـت كـه وسـيـلهاى بـراى انـتـقـال پـيامها از مبداء به مقصد هـسـتـنـد و آنچه به وسيله رسانهها جابهجا مىشود، عنصر پيام است كـه بـه صـورت گـفتارى ، نوشتارى ، تصويرى و گفتارى ـ تصويرى مبادله مىشود.
مختاریان با اشاره به اهمیت رسانه در جامعه، اهداف رسانه را بیان کرد و اذعان داشت: هدف سواد رسانهای و داشتن اطلاعات در این زمینه، مشارکت در یک جامعه دیجیتال است. فرد باید قادر به درک، پرس و جو، برقراری ارتباط و تفکر انتقادی باشد؛ دستیابی، سازماندهی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد پیامها به اشکال متنوع نیز در این زمینه حائز اهمیت است. در دنیای امروز، رسانه به اندازهی نیازهای روزمرهی ما ضروری میشوند. رسانهی امروز، نقش برجستهای در ایجاد و شکلگیری افکار عمومی و تقویت یا تضعیف باورهای مختلف جامعه بازی میکند.
وی افزود: همچنین هدف سواد رسانهای، آموزش و تقویت قابلیتِ کنترل و تحلیل در افراد است. از آنجایی که رسانهها با استفاده از تکنیکها و سیاستهای خود میتوانند بر زندگی، تفکرات، رسوم، باورها، اعتقادات، علاقهمندیها و بسیاری دیگر از جوانب زندگی ما تأثیر بگذارند؛ با داشتنِ سواد رسانهایِ مناسب و کامل، میتوان این تأثیر ها را کنترل و تا حد زیادی از عواقبِ جانبی آن جلوگیری نمود همچنین مطالعه، دانش و ابتکار به همراه دارد ودانش محصول مطالعه است.
در ادامه ی جلسه نیز، مختاریان روزنامههای مختلف از جمله کاغذ اخبار، ایران، نیویورک تایمز وچند نمونه دیگر را نمایش داد به بیان ویژگیهای آن ها پرداخت.
در انتهای جلسه نیز، سوالات علاقهمندان در این حوزه مطرح و به تمامی آنها پاسخ داده شد.
نظر خود را بنویسید