منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ سومین نشست تخصصی از ویژه برنامه‌های هفته ارتباطات و روابط عمومی با عنوان «روزنامه‌نگاری بحران» و حضور دکتر علی اکبر نصراللهی رییس دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات و رسانه، روز یک‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت 11 الی 13 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.  

در ابتدای جلسه، علی اکبر نصراللهی به نقش روابط عمومی در بحران‌ها تأکید کرد وگفت: روزنامه‌نگاری بحران با تأکید بر نقش روابط عمومی‌ها است و کشور ما در معرض مخاطرات زیادی قرار دارد که استناد می‌کنم به آمارهای معتبر، که کشور ایران در صف ۱۰ کشور مخاطره آمیز قرار دارد، ما در کنار حوادث طبیعی با بحران‌هایی چون آلودگی هوا و زیست محیطی نیز روبه‌رو هستیم.

وی افزود: روابط عمومی‌ها و رسانه، جلوی بحران‌هایی مثل زلزله را نمی‌توانند بگیرند، ولی خواستگاه خبر هستند و ریشه خبر در آن‌جا وجود دارد. اگر بتوانند درست و دقیق کار کنند، می‌توانند جلوی آن را بگیرند و از خسارت‌ها، با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جلوگیری کرده و نتایج حاصل از آن را تحت تأثیر قرار دهند؛ در واقع فراز و فرود و نتایج حاصل از بحران، تا حد زیادی تابع عملکرد روابط عمومی‌هاست.

نصراللهی در ارتباط با بحث مدیریت پیام در روابط عمومی‌ها به هنگام وقوع بحران اذعان کرد: شناخت و کشف به موقع محتوا با در نظر گرفتن ویژگی مخاطبان، سطوح و ابزارهای مختلفی دارد چراکه مصرف رسانه‌های مردم تغییر پیدا کرده و دسترسی‌های مردم محدود به رسانه‌های سنتی نیست؛ روابط عمومی‌ها می‌دانند که خبرنگاران در بحران، حوادث را بو می‌کشند، این بحران هرچقدر بزرگ‌تر باشد، گرایش مخاطب برای دانستن بسیار بالاتر است.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین روابط عمومی با توجه به درخواست مردم ، اخبار را باید صحیح انتشار دهد و آن را مدیریت کنند و به بحران دامن نزنند چون رسانه‌ها دو وجه بحران‌زدا یا بحران‌زا دارند وهچنین این را بدانیم که روزنامه‌نگاران نیز تا حدی در زمین روابط عمومی‌ها بازی می‌کنند.

نصراللهی نقش‌هایی که رسانه‌ها می‌توانند در زمان بحران داشته باشند را عنوان کرد و گفت: ما بحران را تبدیل به فرصت نکرده‌ایم و این موضوع، زیان‌های زیادی به کشور وارد کرده که شاید یکی از مشکلات روابط عمومی‌ها و مسئولان ما این است که از بحران‌های گذشته درس نگرفته‌ایم.

وی در ادامه بیان داشت: رسانه‌ها باید تکنیک‌ها و راهبردهای مختلفی در دست داشته باشند؛ این‌که تدافعی باشد یا تهاجمی و در بحث رسانه‌ای باید جلوی تعرض رسانه‌های دشمن را گرفت که نتوانند امینت روحی و روانی مردم را تحت تأثیر قرار دهند.

نصراللهی افزود: ما برای این‌که در بحران‌ها موفق باشیم، باید زودتر از رسانه‌های دیگر و افراد، خبر را منتشر کنیم.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه در بخش آخر صحبت‌‌های خود در رابطه با عملکرد رسانه‌ها یادآور شد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد در بحران‌های اتفاق افتاده، رسانه‌های ما بازدارنده نیستند و تأخیر در پوشش خبر بحران داشته‌ایم. در واقع شروع به موقع، در کنار پایان به موقع، بسیار اهمیت دارد و استراتژی رسانه‌های ایرانی در قبال بحران‌های مختلف، از یک منظر، یا انکار و سکوت بوده یا مخالفت با بحران را در پیش گرفته‌اند.

همچنین بیان کرد: کشورها ، سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها همگی در معرض بحران و مخاطرات هستند، هرجا بحران حضور دارد، ابزاری نیاز دارد که کم هزینه‌ترین و عاقلانه‌ترین ابزار برای مباره با آن رسانه‌ها هستند.

*در انتهای جلسه نیز، سوالات دانشجویان مطرح و به تمامی آن‌ها پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: نشست تخصصی، «روزنامه نگاری بحران»، هفته ارتباطات و روابط عمومی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، معاونت پژوهشی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید