به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، یکی از اساسیترین بسترهایی که زمینه پایداری توسعه را در شهرها فراهم میکند، فضاهای عمومی شهر و شکل و شمایل معماری آن است.
در واقع فضای شهری، منعکس کننده ارزشها و روابط اجتماعی میان شهروندان است و به درستی میتواند امکان زیستن در شهر و برقراری تعاملات اجتماعی را تسهیل ببخشد و بر آنها تأثیر مثبت بگذارد.
به همین منظور در جهت برگزاری همایش "آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار" در دانشگاه سوره، با دکتر حیدر جهانبخش، رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه و عضو کمیته علمی همایش، در ارتباط با این موضوع که آینده پژوهی چگونه میتواند باعث پیشرفت در نظامهای آموزشی، تربیتی و همچنین تغییرات معماری و شهرسازی در سایه توسعه پایدار، به گفتوگو پرداختیم.
جهانبخش صحبتهای خود را با تعریف عنوان آینده پژوهی آغاز کرد و گفت:
آینده پژوهی، یعنی پیشبینی شرایطی که در یک کشور یا در سطح جهانی رخ میدهد؛ برای همه اموری که منجر به پیشرفت و تعالی میشود.
بر همین اساس اگر به این موضوع اعتقاد داریم، طبیعتأ باید نگاه دقیقی به سیستم آموزشی آن کشور داشته باشیم که در آینده با چه شرایط و ویژگیهایی روبهرو هستیم و تا چه میزان پاسخگویی به مختصات مربوط به آن را دارا هستیم؛ هرچقدر این پیشبینی دقیقتر باشد، تربیت شدگان نظام آموزشی میتوانند قدرتمندتر و مسلط تر نیز باشند.
وی درارتباط با سرعت گرفتن فناوری در دنیای امروز خاطرنشان کرد: سوی دیگر ماجرا، سرعت فزاینده تغییراتی است که زندگی بشر با آن روبهرو میشود در فناوری دیجیتال و امثال آن، با همین سرعت اگر پیش برویم، مفاهیمی تازه در زندگی ما شکل میگیرد که در ابعاد مختلف قابل بحث است.
بنابراین نظام آموزشی با این روندی که پیش رو دارد، میتواند با پیشبینی درست، انطباق سیستم آموزشی را رقم بزند.
ما با تغییر و تحولات روبهرو هستیم
جهانبخش افزود: ما با شرایط مختلفی روبهرو هستیم که هم ابعاد مثبت دارد هم منفی؛
در بُعد منفی، سرعت تغییرات به گونهای است که امکان دارد به زیرساختها آسیبهایی بزند؛ از طرفی نیز نمیشود آهنگ رشد و توسعه را متوقف کنیم.
بنابراین ما در توسعه با بُعد تغییر و تحولات روبهرو هستیم؛ با ساختار و شکلی از زندگی که ما میتوانیم آن را بدون مخاطره انداختن زندگی آیندگان، آن را تأمین کنیم و تغییر بدهیم.
بنابراین در بستر توسعه پایدار، معماری و شهرسازی تعریف میشود که باید هماهنگ با رویکردهای توسعه پایدار نسبت به نیازهای جامعه پاسخگو باشد. به عنوان مثال در دنیای دیجیتال امروز، در بحث اقتصادی و خرید و فروش کالا، ما چیزی به عنوان پول نمیبینیم؛ کارت در اختیار داریم. این یعنی اینکه ما در نظام زندگی بشر، با مولفههایی روبهرو هستیم که به تناسب آن در معماری نیز تغییراتی رخ میدهد و چهره شهر متحول میشود.
وی تصریح کرد: با توجه به پاسخهایی که به نیازهای آیندگان باید داد، دانشجویان ما در دانشکده معماری و شهرسازی باید بر پایه مولفههای طبیعی، فرهنگی و فناوری در توسعه معماری پناه بگیرند و ما آنها را در دانشکده تبیین کنیم.
از ابتدا کارآفرینی در دانشجو شکل میگیرد
رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره در بخش آخر صحبتهای خود، این موضوع را یادآور شد که نظامهای نوین آموزش معماری، در خدمت کارآفرینی است.
وی گفت: رشته معماری و شهرسازی، رشتهای است که نظری نیست و دانشجو، خود به خود با حوزه حرفهای و کاری در بدو ورود به محیط آموزشعالی، درگیر میشود.
از ابتدا مقوله عملگرایی و حرفهای بودن و کارآفرینی در دانشجو شکل میگیرد و رابطه تنگاتنگی بین دانشجوی معماری و کارآفرینی وجود دارد.
همایش ملی آینده پژوهی، آموزش عالی و توسعه پایدار تا مورخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ آماده دریافت خلاصه و یا چکیده مقالات پژوهشگران و استادان محترم است.
این همایش، در هفته پژوهش سال ۱۴۰۰، بهصورت مجازی برگزار خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر، لطفأ به سایت همایش به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
https://conf.soore.ac.ir/fhd2021
نظر خود را بنویسید