منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_کتاب «بازی رقابت؛ عوامل رقابت‌پذیری صنعت بازی‌‏های رایانه‌‏ای ایران» اثر یوسف خجیر استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، مقداد مهرابی پژوهشگر پسادکتری حوزه بازی های دیجیتال، علوم ارتباطات و بهزاد توفیق‏‌فر ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب سعی دارد باتوجه به اهمیت رقابت‌پذیری رسانه‌ها و به‌خصوص بازی‌های رایانه‌ای، با استفاده از آخرین مدل رقابت‌‏پذیری صنایع (مدل الماس)، به درک موقعیت‌های رقابتی صنعت بازی‌های رایانه‌‏ای ایران بپردازد و پیشنهادهایی را برای ارتقای رقابت‌‏پذیری آن ارائه کند.

کتاب «بازی رقابت؛ عوامل رقابت‌­پذیری صنعت بازی‌‏های رایانه‌‏ای ایران» مجموعاً از پنج فصل تشکیل شده است که در فصل اول و پس از مقدمه، به ضرورت و اهمیت موضوع پرداخته شده و نیم‌نگاهی نیز به پژوهش‌های مرتبط دیگر و تاریخچۀ بازی‌های رایانه‌ای در ایران و جهان شده است. در فصل دوم، برای آشنایی خوانندگان کتاب، مکتب‌ها و نظریه‌های رقابت‌پذیری به‌طور خلاصه مرور شده و در پایان این فصل، نظریۀ محوری این پژوهش که مدل الماس پورتر است، به‌طور مبسوط‌تر توضیح داده شده است. فصل سوم، به بیان جامعۀ آماری و نمونه، مراحل انجام پژوهش و نتایج اولیۀ به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها و پرسش‌نامه‌های ارائه‌شده به خبرگان اختصاص داده شده است. در فصل چهارم، یافته‌‏های پژوهش و بسط و شرح آن‌ها در چارچوب مدل الماس پورتر ارائه شده‌ و اولویت‌بندی آن‌ها از نظر خبرگان نیز آورده شده است. فصل آخر کتاب نیز شامل نتیجه‏‌گیری است که در آن، بحث و بررسی موضوع و پیشنهادهای پژوهشگر برای عوامل رقابت‌پذیری با امتیاز بالا ارائه شده است.

در بخش نتیجه‌گیری این کتاب، ۶ نقطۀ کانونی مشتری، راهبرد، تأمین، اینترنت، ارتباطات و سرمایه‌های انسانی، به‌عنوان عواملی که بیشترین میانگین امتیاز را از نظر خبرگان دریافت کرده‌اند، آورده شده است. ذیل هریک از این عوامل، لزوم توجه به مواردی چون دریافت و ارزیابی مستمر بازخورد از مشتریان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریانی که برای بازی هزینه می‌کنند، دسترسی به بزرگ‌داده‌های کشور، تدوین و اجرای نقشۀ راهبرد مدون، تخصصی شدن بازی‌سازی برای پلتفرم‌های مختلف (گوشی، رایانه و…)، الگوی رو به رشد دسترسی به اینترنت و پهنای باند، حضور شرکت‌های خصوصی ارتباطات و اینترنت، دسترسی به اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور، سهولت استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی و تلفن‌همراهی، حضور شرکت‌های خارجی در ایران و برعکس، حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی، تعهد بالای نیروی کار و همدلی بخش‌های مختلف در عین رقابت، جوان و باانگیزه بودن نیروی انسانی و ایجاد رشتۀ بازی‌سازی در دانشگاه‌ها یادآوری شده و به ازای هرکدام از آن‌ها، یک پیشنهاد اجرایی داده شده است.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کتاب «بازی رقابت؛ عوامل رقابت‌پذیری صنعت بازی‌‏های رایانه‌‏ای ایران»، پژوهشگاه فرهنگ؛ هنر و ارتباطات، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید