به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت گروه معارف و عمومی دانشگاه و با همکاری معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی سوره، نشستی تخصصی تحت عنوان "ساعتی با سعدی" همزمان با روز بزرگداشت سعدی، چهارشنبه 1 اردیبهشتماه 1400 از ساعت 17 الی 19 در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
این نشست تخصصی در ۶ بخش ذیل اجرا شد:
سعدی و عشق؛ با اجرای سرکارخانم دکتر کریمی؛
سعدی و سیاست؛ با اجرای آقای دکتر جمشیدی؛
سعدی، دین و اخلاق؛ با اجرای سرکارخانم دکتر ربیع؛
سعدی و عرفان؛ با اجرای سرکار خانم دکتر اشتری؛
سعدی، شعر و موسیقی؛ با اجرای جناب آقای دکتر صلاحی؛
سعدی و نقاشی؛ با اجرای جناب آقای دکتر جمشیدی؛
در مقدمه دکتر جمشیدی درباره موضوع چرا سعدی، سعدی شد گفت:
سعدی بر گردن فرهنگ ما حق دارد و دو ساعت فقط برای سعدی، کمترین کاری بود که از گروه معارف و عمومی دانشگاه سوره برمیآمد.
ما میخواهیم دریچههایی از ساعتهای اندیشه سعدی را باز کنیم تا آشنایی و علاقهای ایجاد شود.
به هرحال سعدی به عنوان انسانی که مقبول و اثرگذار است، رازی در آن نهفته است که به نظر بنده این نشست میتواند به افشای این راز کمک کند.
در ادامه نشست، دکتر کریمی افزود: ضمن تبریک روز سعدی، باید بگویم امیدوارم همه ما بتوانیم قدردان زحمات این بزرگان تاریخ ادبیات خود باشیم.
یکی از دلایل شهرت سعدی، زبان معجزه گونه وی بوده است و بیشتر آنرا در خدمت همنوعان خود به کار برده است.
سعدی در مدح و غزل، یک راه جدید باز کرد و این باعث افتخار ادبیات ماست که باعث شد زبان اساتید گذشته فارسی زنده شود و آن را از تکراری بودن خارج کند.
دکتر کریمی در ادامه صحبتهای خود به ادبیات عاشقانه اشاره کرد و گفت:
ادبیات عاشقانه یکی از پرمخاطبترین نوع ادبیات است و ریشههای ادبیات غنایی در آن وجود دارد.
از قرن ۶ به بعد توجه خاصی به این نوع ادبی شده است. در قرن ۷، سعدی و مولانا این نوع ادبی را به اوج خود میرسانند و قالب غزل را انتخاب میکنند که بهترین فرم برای بیان این نوع ادبی است. آن چیزی که ادبیات غنایی را متمایز کرده جنبه عاطفی و احساسی آن است.
وی در آخر به مفهوم عشق در نزد سعدی پرداخت و خاطرنشان کرد:
غزل یک معنی دارد؛ آن هم بیان حالات انسانی در جایگاه انعطافپذیری در زمینه عشق است. سعدی بسیاری از اندیشهها و احساسات خود را در قالب این غزل بیان کرده است.
سعدی مرد عشق است و زیباشناسی دل و روحش، در توصیف عشق ورزیست.
هنر سعدی بیش از همه در غزلهایش جلوه کرده است.
عشقی که سعدی آشکارا از آن صحبت میکند، به جمال و زیبایی آدمی محدود نمیشود؛ آنچه که سعدی را از خود بیخود کرده، صورت نیست بلکه صورتنگار است.
وی افزود: اگر تمام شعرای جهان جمع شوند، هرگز نمیتوانند شعری به گونه سعدی بسرایند. اگر بخواهیم عشق سعدی را بررسی کنیم، بابد بگوییم عشق سعدی تکبعدی نیست؛ بلکه ازلی، جاری و ساری در همه پدیدههاست و نباید عشق سعدی را منحصر به جسم و زمین بدانیم.
عشق سعدی آدمی را از خودپرستی خالی میکند
در بخش بعدی، سعدی و نقاشی مورد تحلیل قرار گرفت و دکتر جمشیدی اجرای آن را برعهده داشت.
دکتر جمشیدی به ارتباط شعر و نقاشیها پرداخت و گفت: در آثار سعدی، هنر دیوارنگاری و صورتگری میبینیم که به نقاشیهای چینی نیز اشاره شده است و این هنرها، در شعرهای دوره سعدی بازتاب داشته است.
وی در ادامه ابیات مرتبط به نقاشی و شعر را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و طبق فرموده سعدی اشاره کرد: آدمی که عاشق نیست، مثل یک نقش بیروح بر روی دیوار است.
دین و اخلاق در کلام سعدی قابل تفکیک نیست
اجرای بخش دین و سعدی را خانم دکتر ربیع برعهده داشت؛ وی در این بخش گفت: سعدی قصیدههایی دارد که خلفا را مورد مدح قرار داده است؛ در آثارش احترام به ائمه هم دید میشود.
ویژگی برجسته سعدی رونق شعر انتقادی است و با افزایش تباهی و فساد، انتقاد هم افزارش مییابد که سعدی شروع به بازیابی مفاهیم دینی میکند.
دین و اخلاق در کلام سعدی، در کنار هم قرار گرفتهاند و قابل تفکیک نیستند.
سعدی خداپرستی را در ابتدای کلام خود قرار میدهد و نگاه عاشقانهای به دین دارد.
شعرهای سعدی پر از آواز است
دکتر صلاحی در باب سعدی و شاعر این چنین افزود:
اشعار سعدی، پر از آواز است؛ امروزه بسیای از اشعار ایشان، منبع موسیقیهای ماست. کلمه سرود در شعر سعدی، نشان میدهد آواز خواندن شعر برای سعدی موضوعیت داشته است.
سعدی به فنون موسیقی علاقه داشت و به نوعی شعرش هم شعری است که از موسیقی بهرهمند است.
وی در ادامه به توازن موسیقی و آواز در آثار سعدی پرداخت و در بخش پایانی این نشست تخصصی، با گرفتن فالسعدی به نیابت همه اعضای شرکت کننده همراه بود.
نظر خود را بنویسید