منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

دکتر امید علی مسعودی، استاد تمام دانشکده فرهنگ و ارتباطات در یادداشتی نوشت: شکل‌گیری ارتباط، زمینه‌ساز ایجاد شناخت است و شناخت انواع گوناگونی دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی سوره، دکتر امید علی مسعودی، استاد تمام دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بین المللی سوره، با اشاره به اهمیت مسئله شناخت در علوم ارتباطات ایجاد ارتباط را راهی برای شکل‌گیری شناخت دانست. یادداشت دکتر مسعودی را در ادامه می‌خوانید.

شناخت در علم ارتباطات، مسئله مهمی است. اساساً ارتباط ایجاد می‌کنیم تا شناخت شکل بگیرد. انسان بدون ارتباط، اصولاً انسانی است بدون آگاهی و شناخت از رویدادهای گوناگون پیرامونش؛ وارد بحث فلسفی و منطقی درباره شناخت نمی‌شویم. در این فاز به سه شناخت می‌پردازیم؛ نخست، شناخت واقعی است که منِ نوعی در صحنه حضور دارم و می‌توانم از رویداد برپایه منابع دست‌اول گزارش ارائه بدهم. شناخت دوم، رسانه‌ای است که این روزها با آن به‌شدت درگیر هستیم. ما در مکان و زمان رویدادها حضور نداریم. برداشت‌ها از چنین رویدادهایی متکثر است؛ زیرا واقعیت‌های ذهنی در تحلیل و گزارش ماجرا دخیل است. بنابراین رسانه‌ها با ارائه شناختی که در راستای اهداف و دیدگاه‌های خودشان است، بر آن هستند که شناخت ذهنی ما را کنار بزنند و واقعیتی را که خود می‌پسندند به ما القا کنند تا برپایه آن، شناخت رسانه‌ای درباره هر رویداد به داوری بپردازیم.

منافع سرمایه‌داران و سهامداران رسانه‌ها در این‌گونه داده‌های انحصاری، اولویت نخست را دارد. همچنین ظهور پدیده هوش مصنوعی به‌عنوان شناخت سوم که اخیراً در بازار سهام آمریکا دگرگونی ایجاد کرد و چینی‌ها انحصار آمریکا را در عرصه هوش مصنوعی شکستند. پس ما نیز می‌توانیم انحصار رسانه‌ای آمریکا را بشکنیم و پشت سر بگذاریم که به‌ویژه برپایه داده‌های آماری خود غربی‌ها، عموماً صهیونیستی هستند. در علم ارتباطات تأکید شد که مسئله مهم همانا شناخت است و بر این پایه باید تأکید کرد یکی از راه‌حل‌هایی که باید در گستره ارتباطات و رسانه آن‌هم در سطح جهانی پیگیری کنیم، همین است که به شکستن انحصار رسانه‌ای همت بگماریم.

مالکیت‌های بزرگ را در برابر توانمندی‌های فناورانه خودمان در عرصه رسانه بخصوص به‌زانو دربیاوریم. تا از این رهگذر بتوانیم شناخت واقعی از هر حادثه‌ای را خود ما به جهان ارائه دهیم. کاری که چین در عرصه هوش مصنوعی کرد، برای کشورهای انقلابی همچنین درحال‌توسعه می‌تواند الگو و سرمشق خوبی باشد. وقتی‌که در عرصه هوش مصنوعی که پیچیده‌ترین و درعین‌حال نوآمده‌ترین و جدیدترین عرصه‌های دانشی است، می‌توان با آمریکا رقابت کرد و حتی از او پیش افتاد و چنان حریفی را به‌زانو درآورد؛ پس در بحث انحصار «شناخت رسانه‌ای» می‌توانیم ایده‌ها و فناوری‌های نو آمد و ایمان، اعتماد و باور به نیروهای جوان خودی از سیطره انحصار رسانه‌ای فراتر برویم و به کنشگر تأثیرگذار در عرصه مهم شناخت رسانه‌ای تبدیل شویم. به‌ویژه که خودباوری و اعتماد به نیروهای مؤمن، جوان، متعهد، پویا و کارآمد از ویژگی‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهدکتر امیدعلی مسعودی: انحصار رسانه‌ای را می‌شکنیم

نظر خود را بنویسید