نشست تخصصی «گرافیک و تصویرسازی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه بینالمللی سوره و با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در چهارمین دوره بزرگداشت ملی و بینالمللی حکیم نظامی، شاعر نامدار قرن ششم هجری، یکشنبه نوزده اسفند ۱۴۰۳ در دانشگاه بینالمللی سوره برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره، در نشست تخصصی گرافیک و تصویرسازی، استادان دانشگاه بینالمللی سوره، دکتر سمیه رمضانماهی با موضوع «نسبت میان متن و تصویر در نگارگری خمسه نظامی»، دکتر محمد معینالدین با موضوع «نظامی و جهان فرهنگ ایرانی»، دکتر زهرا عسلی با موضوع «لیلی و مجنون در آیینه تصویر به روایت نظامی» و اسرا صالحی با موضوع «بررسی تذهیب دو صفحه فاتحه خمسه نظامی از منظر نقش و رنگ» به ارائه سخنرانی پرداختند.
در ابتدا دکتر کاظم نظری، رئیس دانشکده هنر و عقیل سیستانی، دبیر علمی نشست، ضمن خوشآمد گویی، از اهمیت جایگاه حکیم نظامی در هنر و ادبیات ایرانی سخن گفتند.
سپس دکتر رمضانماهی با اشاره به اشعار حکیم نظامی، بیان کرد: هنرمندان ایرانی این گنجینه ارزشمند را در قالب نگارگری تصویر کردهاند که از مهمترین نمونههای آن، خمسه شاهطهماسبی است.
وی توضیح داد که این نسخه با خط زیبای شاه محمود نیشابوری برای شاهطهماسب صفوی کتابت شده و حاوی نگارههایی بینظیر و تأثیرگذار است. رمضانماهی تأکید کرد: این نسخه بیش از ۱۵۰ سال در دربار پادشاهان ایرانی دستبهدست شده و نشاندهنده توجه ویژه آنان به تصویرسازی اشعار نظامی است.
در بخش دیگری از نشست، دکتر محمد معینالدین به بررسی جایگاه حکیم نظامی در گستره ایران فرهنگی پرداخت و گفت: این قلمرو، علیرغم مسائل اجتماعی و سیاسی، همواره با عنصر فرهنگ شناختهشده است.
او افزود: زبان فارسی بهعنوان زبان اول ایران فرهنگی و زبان دوم جهان اسلام، همچنان در عرصههای علمی و ادبی نفوذ دارد.
معینالدین همچنین اظهار کرد: حکیم نظامی در قلمرو ایران فرهنگی جایگاه ویژه دارد و بهعنوان شاعر نخست زبان رمانتیک و عاشقانه فارسی شناخته میشود.
سپس دکتر زهرا عسلی درباره اهمیت داستان لیلی و مجنون در خمسه نظامی سخن گفت و تأکید کرد: این اثر یکی از محبوبترین و پر ارجاعترین داستانهای نظامی است. او بیان کرد که در این منظومه، رنج و پایداری در عشق، جدایی از دنیای مادی و عشق آسمانی به زیباترین شکل ممکن روایتشدهاند.
عسلی افزود: مجنون نماد عشقی خالص و بیحدومرز و لیلی چهرهای پاک، عفیف و درعینحال مقید به قواعد اجتماعی است.
وی در پایان اشاره کرد: داستان لیلی و مجنون همواره یکی از مهمترین مضامین در نگارگری ایرانی بوده و در مکاتب مختلف هنری ایران، بارها تصویرسازی شده است.
در پایان این نشست، استاد رضا هدایت، از استادان برجسته طراحی و گرافیک، درباره اهمیت خمسه نظامی و شاهنامه فردوسی در سپهر تصویرسازی و گرافیک ایرانی سخن گفت و نکاتی را با حاضران به اشتراک گذاشت.
نظر خود را بنویسید