به گزارش معاونت پژوهشی دانشگاه سوره_ سومین جلسه نقد و بررسی کتاب «فیلمنامه نویسی انیمیشن»،
نوشته امیرمسعود علمداری به میزبانی رامتین
شهبازی وبا حضور محمد حسین ساعی رئیس دانشگاه سوره، کیارش زندی منتقد کتاب و جمعی
از استادان و دانشجویان علاقه مند برگزار شد.
کتاب «فیلمنامه نویسی انیمیشن» دارای 14 بخش و 43
فصل است و همان طور که در عنوان آن هم ذکر شده می توان آن را به دو نیمه ی مبانی
عمومی و بخش کارگاهی تقسیم کرد. جلد کتاب شومیز، در قطع وزیری (اندازه رایج کتب
دانشگاهی) و در 368 صفحه توسط انتشارات فُرس چاپ شده است.
امیرمسعود علمداری نویسنده این اثر، دارای مدرک درجه 2 هنری
فیلمنامه نویسی انیمیشن (است و در آثاری همچون "تهران 1500" "در مسیر
باران" ، "بی بی شطیطه" و ده ها فیلم دیگر یا به صورت فردی یا به عنوان عضوی از تیم نویسندگان در تهیه فیلم
نامه نقش داشته است. هر چند او اغلب به عنوان نویسنده شناخته می شود اما تجربه
کارگردانی، تهیه کنندگی، برگزاری ورکشاپ و عضویت در هیات داوری مسابقات ملی را نیز
در کارنامه دارد.
در ابتدای جلسه نقد و بررسی کتاب «فیلمنامه نویسی انیمیشن»،
امیرمسعود علمداری نویسنده این اثر در پاسخ به این سوال که کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن
در پاسخ به چه نیاز و مخاطبانی نوشته شده است گفت: ضعف در فیلم نامه نویسی بحثی
قدیمی ست، 10 الی 15 سال است که فیلمنامه های انیمیشنی را از فیلم نامه های فیلمی
جدا شده و پدیده ای تازه است. بدیهی ست که برای گسترش هر صنعتی آموزش هایی لازم
است؛ زمانی که در صنعت انیمیشن سازی وارد تولید بیشتر شدیم و به سمت سریال سازی
انیمیشنی رفتیم این نیاز احساس شد که ما به نویسندگانی نیازمندیم که کار نویسندگی
انیمیشن انجام دهند و کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن، کتابی کارگاهی و کاربردیست
برای کسانی که می خواهند فیلم نامه نویسی انیمیشنی را آغاز کنند.
وی خاطر نشان کرد:
کتاب فیلمنامه نویسی انیمیشن، مخاطب عام دارد به این معنا که همه افرادی که به این
حرفه علاقه مند هستند و امکان شرکت درکلاس های آموزشی را ندارند می توانند از این
اثر استفاده کنند، افرد در این کتاب به صورت قدم به قدم با حرفه فیلم نامه نویسی انیمیشنی آشنا می شود.
کیارش زندی منتقد کتاب، با بیان اینکه کتاب های خوبی در
حوزه انیمیشن وجود دارد ضرورت نوشتن این کتاب را از امیرمسعود علمداری پرسید،
علمداری در پاسخ به این سوال گفت: زمانی که کار فیلم نامه نویسی را آغاز کردم
متوجه شدم که این کار با داستان نویسی متفاوت است و دیدگاهم نسبت به فیلم نامه
نویسی تغییر کرد. در ابتدا فرم مشخصی برای فیلم نامه نویسی وجود نداشت و من لازم
دانستم که این فرم ها و الگوها را برای نوشتن فیلم نامه یادبگیرم و با مطالعه
منابع ایرانی و خارجی و پیوند این دو منابع به الگوی مناسبی در فیلم نامه انیمیشنی
رسیدم و احساس کردم نیاز فیلم نامه نویسان نیز است که از این موارد استفاده کنند.
زندی در ادامه، جلد کتاب را توصیف کرد و آشفتگی ظاهری جلد
را مورد نقد قرار داد و گفت: جلد کتاب به نحوی طراحی شده است که مخاطب را جذب نمی
کند.
امیرمسعود علمداری نیز در پاسخ به این سوال که چرا کتاب 368صفحه
است و در دوجلد منتشر نشده گفت: دلیلی که تعداد صفحات کتاب زیاد است بخاطر مبانی و
کارگاهی بودن این اثر است در ابتدا قصد داشتیم که کتاب در دو جلد منتشر شود اما
احساس کردم مخاطبش را از دست بدهد و یا مخاطب تنها جلد اول ر خریداری کند .
علمداری با بیان اینکه اساس و پایه نوشتن فیلم نامه فیلم و
انیمیشن یکی است ولی تفاوت هایی نیز وجود دارد گفت: در فیلم نامه نویسی انیمیشن
ویژگی های فانتزی وجود دارد و ما نیز باید فانتزی را روی انیمیشن سوار کنیم ونکته
دیگر این است که در انیمیشن طنز پذیری مخاطب بیشتر است .
وی اذعان کرد: در
انیمیشن نیز مخاطبان معمولا عام(بزرگسالان و خردسالان) هستندو این گستردگی مخاطب
در فیلم وجود ندارد.
در پایان جلسه نیز دانشجویان سوالات خود را در این حوزه
مطرح کردند و رامتین شهبازی میزبان برنامه نیز
از حضور نویسنده و منتقد اثر و
همچنین استادان و علاقه مندان تشکر و قدردانی کرد.
انتهای پیام/
نظر خود را بنویسید