روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره-در دومین روز از نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی، نشست ها و پنل های تخصصی با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و هنرمندان در دانشکده هنر دانشگاه بینالمللی سوره برگزار شد. در این نشست ها سخنرانان به بررسی ابعاد مختلف هنر، بهویژه سینما و ادبیات انقلابی پرداختند.
اعضای پنل این نشست به شرح زیر است.
پنل صبح:
رئیس پنل: دکتر شهریار زرشناس، دبیر پنل: دکتر مرتضی صدیقی فرد
سخنرانان: دکتر کاظم نظری، دکتر سجاد صفار هرندی، دکتر محمد علی روزبهانی، دکتر عبدالحمید قدیریان، علیرضا میرزایی، آزاده حاج سلیمی و مسیحا ربیعی
پنل بعد از ظهر:
رئیس پنل: دکتر مرتضی صدیقی فرد، دبیر پنل: آزاده حاج سلیمی
سخنرانان: دکتر مهران هوشیار، دکتر ساناز باحجب قدسی، دکتر لیلا نیرومند، دکتر مهناز احتشامی، امیرحسین آقایی، دکتر زهرا کوهسار، امیرحسین آقایی، دکتر مرتضی صدیقی فرد و فاطمه حسنی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره، دکتر کاظم نظری، رئیس دانشکده، با اشاره به ضرورت برنامهریزی فرهنگی پس از هر انقلاب، اظهار داشت: «هر دولتی که انقلاب در آن صورت میگیرد، نیازمند برنامهریزی برای تثبیت ارزشهاست. دانشگاه بینالمللی سوره از سال ۱۴۰۱ فعالیتهای خود را در حوزه هنر انقلاب آغاز کرده و اکنون باید به بررسی نتایج و بازخورد این تلاشها پرداخت.»
دکتر سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی نیز ضمن بیان اهمیت استمرار این همایشها، گفت: «این نخستین دوره از برگزاری این همایش است و امید داریم که تداوم یابد. سینما از زیباشناسی جدا نیست و باید آن را متنی فرهنگی دانست. در این همایش تمرکز ما بر تحلیل ساختار و شخصیت در آثار سینمایی بود و به پنج الگوی روایی از جمله روایت مبارزه، سانحه و پیام دست یافتیم.»
در ادامه، دکتر سید حسین شهرستانی، پژوهشگر، با اشاره به ظرفیتهای روایی شاهنامه، بیان کرد: «داستان کاوه آهنگر یکی از شاخصترین روایتهای مقاومت در ادبیات فارسی است. این داستان در عین روایت وضعیت انقلابی، لحظه زایش هنر انقلاب را نیز به نمایش میگذارد. عدالت در آن تجلی یافته و نقطه اوج روایت، فراخوان کاوه به قیام و شکلگیری درفش کاویانی است.»
دکتر محمدعلی روزبهانی، پژوهشگر حوزه هنر، نیز به بررسی جایگاه هنر معاصر پرداخت و گفت: «استقبال مردم از موزه هنرهای معاصر رشد داشته است. قلب تپنده هنر معاصر اکنون در نیویورک و در موزه هنر مدرن منهتن قرار دارد. پس از جنگ جهانی دوم، با مهاجرت سرمایه فرهنگی غرب به آمریکا، هنر نیز به آنسو حرکت کرد، اگرچه در ابتدا با ذائقه عمومی آمریکاییها همخوان نبود.»
دکتر عبدالحمید قدیریان، استاد دانشگاه، در سخنانی تأکید کرد: «برای فهم هنر انقلاب، ابتدا باید خود انقلاب را شناخت. خداوند آغازگر هر حرکت است و نورانیت جهان به قصد الهی رقم خورد. ملت ایران دارای ویژگیهایی است که میتواند حامل این نور باشد. کسانی که انقلاب را درک میکنند، وارد مسیر سیر و سلوک میشوند و به درک عمیقتری از هنر میرسند.»
در پایان بخش نخست این نشست، مسیحا ربیعی، با نگاهی مفهومی به موضوع مقاومت، گفت: «مقاومت بهمعنای ایستادگی است. استقرار نیز از جنس قرار است و در خود معنای قرارداد را دارد. کسی که مجال استقرار میدهد، باید خودش ایستاده باشد. لوگوس، که بیانگر قدرت نامگذاری و آشکار کردن معناست، جایگاه مهمی در شکلگیری هویت انسانی و هنری دارد.»
گزارش: ثنامولازاده
نظر خود را بنویسید