دکتر شهریار زرشناس عضو هیأت علمی دانشگاه بینالمللی سوره در سخنرانیاش در همایش ملی هنر انقلاب اسلامی، از دو منظر انقلاب اسلامی را موردبررسی قرار داد: نخست عرصه هنرهای تجسمی و سپس منابع معرفتی.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره دکتر شهریار زرشناس بیان کرد: از دو نظر میتوان در رابطه با انقلاب اسلامی بحث کرد، یکی از آن نظر که اتفاقاتی که واقعاً رخداده را دید. منظور آن چیزی است که درعرصه هنرهای تجسمی، موسیقی، شعر، گرافیک و ... رخداده و دوم ازنظر منابع معرفتی. وی در ادامه افزود: هنر سوژهای برای آرتیست است و بشر یکبار بهعنوان آرتیست و یکبار بهعنوان پژوهشگر عمل خواهد کرد هم در هنر و هم در عمل به یک صورت است.
وی افزود: آنچه در واقعیت علمی رخداده است با تمامی گونههای هنری که تابهحال وجود داشته است متفاوت بوده و این به دلیل اتفاقاتی است که در گرافیک، شعر و... افتاده است.
پارادایم هنر انقلاب
وی در ادامه درباره تعریف پارادایم هنر انقلاب از انسان اینطور گفت: انسان مظهر صفات الهی است و اما در هنر مدرن انسان نفی بندگی است. آری هنر قرن مدرن این است که انسان بنده نیست، اما در اسلام اوج حیات بشر بندگی خداوند است.
وی با تأکید بر این دو نگاه افزود: این دو دیدگاه بهطور واضح خود را در تمام آثار هنری نشان میدهد. تفسیر این دو مکتب کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. تقابل این دو دیدگاه آنجا بیشتر نمایان میشود که درحالیکه مکتبی کمال انسان را در بندگی و بشر را جامع اسما الهی میداند، دیگری رشد بشر را در بنده نبودن میبیند.
زرشناس در پایان عنوان کرد: اینکه چگونه درک و تعریفی از انسان، خیال، زیبایی و واقعیت داریم مفاهیمی هستند که مکتب هنری را میسازند.
نظر خود را بنویسید