نشست تخصصی دانشکده فرهنگ و ارتباطات به مناسبت نخستین همایش ملی هنر انقلاب اسلامی با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و هنرمندان، روز سهشنبه در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره در این نشست تخصصی، ابعاد مختلف هنر، بهویژه سینما و ادبیات انقلابی موردبررسی قرار گرفت. دکتر سید رضا نقیبالسادات در سخنان خود تأکید کرد: «ما باید نقش بازدارنده از طریق رسانه در مقابل هجمههای فرهنگی یا رسانهای داشته باشیم. با دادن حقایق و اطلاعات صحیح، میتوانیم امکان قضاوت را به مردم خودمان ارائه دهیم.»
سپس میثم یوسفی با اشاره به ماهیت رسانهای انقلاب گفت: «خود انقلاب اسلامی یک رسانه است؛ طبیعی است که دیگران در مقابل چنین رسانه بزرگی ساکت نخواهند نشست.» وی همچنین با اشاره به شاهنامه افزود: «فردوسی در بخشهای مختلف شاهنامه، بالای چند بیت دارد که عنوان میکند من شیعه هستم. تمام اتفاقات شاهنامه حول دو محور «شهریاری» و «جهانپهلوانی» میچرخد. بزرگترین شخصیت شاهنامه، رستم است که در جریان پهلوانی قرار دارد و پهلوان گوشبهفرمان شهریار است بدین ترتیب جریان ولایتمداری در شاهنامه نیز حاکم است.»
عاطفه مظلوم در تحلیل خود از مبانی نظری انقلاب اسلامی گفت: «اسلام در جهان به دو نوع اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی تقسیمشده است. مبانی نظری انقلاب اسلامی بر چهاراصل پایدار است که همان اسلام ناب است. تأکید بر مفهوم ولایتفقیه، نظریه حکومت اسلامی و نقش رسانه در کنار یکدیگر اهمیت دارد. رسانه ابزار ترویج گفتمان انقلاب است و مهمترین اصل در نظام اسلامی، عدالت اجتماعی است.»
امیر هوشنگ سبزواری درباره بازنمایی جنگ در هنر گفت: «بازنمایی جنگ در هنر به دو شیوه انجام میشود: یکی واقعیت تلخ و دیگری مفهوم مقدس. هنر بهعنوان یک ابزار قدرتمند میتواند برای ترویج ارزشهای ملی و دفاع مقدس به کار گرفته شود.»
دکتر محسن بنیهاشمی با نگاهی کلان به انقلاب اسلامی اظهار داشت: «ما با پدیدهای روبهرو هستیم که از ایدئولوژی هم جلوتر میرود. مسئله انقلاب اسلامی یک مسئله توحیدی است. آینده بر چند محور اصلی میچرخد که شامل فرهنگ، خانواده و آب میشود.»
دکتر سمیرا خطیبزاده درباره فضای مجازی توضیح داد: «فضای مجازی ازنظر محتوا و ماهیت متفاوت با فضای واقعی است. حاکمیت در این فضا به شکل مرسوم ممکن نیست و ویژگیهای خاص خود را دارد. وابستگی مردم به اینترنت روزبهروز بیشتر میشود و این فضا میتواند بستری برای ارتباط مستقیم میان مردم و حاکمیت فراهم کند. فضای مجازی میدان جهاد است که هم فرصت دارد و هم تهدید.»
کوثر مهرزاده با اشاره به نقش خانواده در سیاستگذاریها گفت: «ماجرای خانواده و دغدغه خانواده ایرانی اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر سیاستگذار باید هدف را بشناسد و اصالت فرهنگی و انقلابی خودمان را در تولیدات محتوایی لحاظ کند. همچنین تولیدکنندگان محتوا باید دارای اعتبار باشند. با ارزیابی و تحلیل مستمر میتوان برنامهها را ارتقا داد.»
مهسا خلعتآباد با تأکید بر نقش هوش مصنوعی در گفتوگوی فرهنگی بیان کرد: «باهوش مصنوعی میتوان تبادل بین فرهنگها و ادیان را ایجاد کرد. انقلاب اسلامی با ترکیب ویژه خود، یعنی عدالت اجتماعی، کرامت انسانی و وحدت امت اسلامی، فضای غنی برای تحلیل بین دینی ایجاد کرده است. هوش مصنوعی میتواند بهعنوان یک میانجی فرهنگی، ارتباطات را بهبود بخشد.»
مهدی قائمی به تأثیر محتوای دینی اشاره کرد و گفت: «محتوای دینی تأثیر مثبت و قوی بر جوانان دارد. تماشای فیلمهای دفاع مقدس در تقویت روحیه خودباوری و جهاد تأثیرگذار است. نباید سینمای دفاع مقدس را صرفاً بهعنوان سرگرمی در نظر گرفت. در بازنگری فرهنگی باید به نفوذ خارجی توجه داشت.»
حسین کیا درباره ارتباط در منظومه فکری انقلاب اسلامی گفت: «دین را باید با ماهیت ارتباطی شناخت. نظریه توحید، نخستین دیدگاه درباره انسان است. هر شکلی از ارتباط که انسان را از خدا دور کند، در مبنای انقلاب اسلامی نمیگنجد. ارتباط انسان باخدا مبنای تنظیم سایر ارتباطات است.»
دکتر فرزانه شریفی درباره بازیهای دیجیتال گفت: «مهمترین عامل در نظام ردهبندی بازیها در ایران، فقر ارزشهای دینی و هنجارهای اجتماعی است. نظام ردهبندی سنی در ایران علاوه بر مسائل فرهنگی و دینی، مسائل فنی را نیز در نظر میگیرد. در بیان مسائل پیشگیرانه، والدین باید نسبت یکبهسه یعنی یک ساعت بازی و سه ساعت فعالیت بدنی را رعایت کنند.»
خاطره اسدی با اشاره به تحول در رسانهها گفت: «رسانههای دیجیتال حکومتها را به چالش کشیدند. این رسانهها هماهنگی افراد را بهراحتی انجام میدهند و افکار عمومی را شکل میدهند. از همین رو، اصطلاحاتی مانند انقلاب توییتری و انقلاب فیسبوکی شکل گرفت. رسانههای دیجیتال نه صرفاً دشمناند و نه ناجی. انقلاب ۵۷ سنت محور بود اما تأثیرگذار نیز بود.»
گزارش: ثنامولازاده
نظر خود را بنویسید