منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در چهارمین روز از رویدادهای گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی، سه‌شنبه 23 اردیبهشت ۱۴۰۴ نشست تخصصی «هوش مصنوعی و کودکان: واکاوری فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور دکتر سمیرا خطیب‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه بین‌المللی سوره و جمعی از دانشجویان گروه مدیریت فرهنگی و رسانه در دانشکده فرهنگ و ارتباطات با همکاری معاونت پژوهش به صورت حضوری و برخط برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه بین‌المللی سوره، در ابتدای نشست دکتر خطیب‌زاده به تبیین مفهوم هوش مصنوعی پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی  به توانایی ماشین‌ها در درک، یادگیری و پردازش اطلاعات اطلاق می‌شود. این فناوری ریشه در علوم مختلفی مانند ریاضیات، علوم کامپیوتر، فلسفه و روان‌شناسی دارد و تاریخچه آن به حدود ۶۰ سال پیش و کنفرانس ۱۹۵۶ بر می‌گردد.

مدیرگروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه بین‌المللی سوره گفت: رویکردهای مختلفی نسبت به هوش مصنوعی وجود دارد، رویکرد نخست تقلید از انسان است که در آن هوش مصنوعی رفتار و تفکر انسان را تقلید می‌کنند. رویکرد دوم فناوری‌های پیچیده هوش مصنوعی است که در آن هوش مصنوعی از ترکیب داده‌ها و الگوریتم‌ها برای پیش‌بینی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بهره می‌برد و رویکرد سوم هوش مصنوعی فراتر از رفتار‌‌های انسان است که در آن هوش مصنوعی می‌تواند ساختارهای نوینی برای حکمرانی و اقتصاد ایجاد کند.

پس از آن خطیب‌زاده به طبقه‌بندی هوش مصنوعی اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به قابلیت‌ها، هوش مصنوعی به سه نوع هوش طبقه‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از: ۱) هوش مصنوعی فوق‌العاده که فراتر از توانایی‌های انسانی است ۲)هوش مصنوعی عمومی که مشابه با تفکر و یادگیری انسان  است ۳) هوش مصنوعی محدود برای انجام وظایف خاص و تکراری استفاده می‌شود.

در ادامه وی به فرصت‌ها و چالش‌های یادگیری هوش مصنوعی برای کودکان اشاره و تصریح کرد: یادگیری هوش مصنوعی به کودکان، قادر است فرصت‌هایی چون رشد خلاقیت و تفکر محاسباتی، آمادگی برای مشاغل آینده، یادگیری مهارت‌های حل مسئله و سواد رسانه‌ای، شخصی‌سازی آموزش و افزایش اعتمادبه‌نفس را برای آنها فراهم آورد. اما درعین‌حال، چالش‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد از جمله آن‌ها می‌توان به عدم شفافیت در الگوریتم‌ها، خطرات ناشی از اطلاعات نادرست، نقض حریم خصوصی کودکان، کاهش تعاملات اجتماعی اشاره کرد که این چالش‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی در استفاده بهینه از هوش مصنوعی شود.

در پایان نشست، دکتر خطیب‌زاده در خصوص راهکارهایی برای بهره‌برداری مؤثر از هوش مصنوعی ارائه داد و افزود: والدین باید با آگاهی از این چالش‌ها، ارتباط نزدیک و صمیمی با فرزندان خود برقرار کنند، آن‌ها را تشویق به فعالیت‌های خارج از فضای مجازی کنند، زمان‌هایی را برای تعاملات بدون تکنولوژی اختصاص دهند و همچنین محیطی امن و حمایت‌کننده برای کودکان ایجاد کنند تا آن‌ها بتوانند به‌راحتی درباره نگرانی‌های خود صحبت کنند و در صورت نیاز کمک بگیرند. در نهایت هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان ابزاری مؤثر در آموزش‌وپرورش کودکان عمل کند، اما نیازمند نظارت و مدیریت هوشمندانه از سوی والدین و مربیان است تا از آسیب‌های احتمالی آن جلوگیری شود.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست هوش مصنوعی و کودکان: واکاوری فرصت‌ها و چالش‌ها برگزار شد

نظر خود را بنویسید