نشست تخصصی «تحول در روابط عمومی» در دانشکده فرهنگ و ارتباطات برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی سوره در دهمین روز از رویدادهای گرامیداشت هفته ارتباطات و روابطعمومی، دوشنبه 29 اردیبهشت ۱۴۰۴ نشست تخصصی «تحول در روابط عمومی» با حضور دکتر امیدعلی مسعودی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره، دکتر سمیرا خطیبزاده، استادیار مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه بینالمللی سوره و جمعی از دانشجویان گروه روابط عمومی در دانشکده فرهنگ و ارتباطات با همکاری معاونت پژوهش برگزار شد.
در ابتدای نشست، دکتر مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره، با اشارهای به تاریخچه روابطعمومی اظهار کرد: روابطعمومی در سه دوره زمانی دچار تحول شد. در دوره اول، روابطعمومی به معنای واقعی کلمه وجود نداشت. افراد برای معرفی محصولات خود به روزنامهها مراجعه میکردند و ارتباطات بیشتر جنبه اطلاعرسانی داشت. در دوره دوم، با صنعتیشدن و پیشرفتهای تکنولوژی، نیاز به ارتباط مؤثر با مشتریان و رسانهها احساس شد و حوادث ناگواری مانند سانحههای معادن زغالسنگ، ضرورت ایجاد ارتباطات شفاف و مؤثر را نمایان کرد.
وی افزود: امروزه ما وارد دوره سوم شدهایم و در این دوره روابطعمومی به یک ابزار استراتژیک تبدیل شده است. با ظهور اینترنت و رسانههای اجتماعی شیوههای ارتباطی تغییر کرد و روابطعمومی به سمت هوشمندتر شدن پیش رفته است. روابطعمومی دیگر تنها به اطلاعرسانی محدود نمیشود، بلکه به یک فرایند پیچیده و چندوجهی تبدیل شده است که شامل مدیریت بحران ارتباط با رسانهها و تعامل با مشتریان میشود. امروزه سازمانها باید بتوانند بهسرعت به تغییرات اجتماعی و نیازهای مخاطبان پاسخ دهند و از ابزارهای مختلف برای برقراری ارتباط مؤثر استفاده کنند.
در ادامه، دکتر سمیرا خطیبزاده، مدیرگروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره مبحث خود را با عنوان «سقوط تبلیغات و ظهور روابطعمومی» ارائه کرد و دراینخصوص گفت: در دنیای امروز تبلیغات و روابطعمومی بهعنوان دو مفهوم کلیدی در بازاریابی و ارتباطات شناخته میشوند. تبلیغات، مانند باد با فشار و اصرار، بر فروش ممکن است مخاطب را به مقاومت وادار کند. درحالیکه روابطعمومی، مانند خورشید با ایجاد ارتباط مثبت و مؤثر میتواند تأثیر بیشتری بر روی مخاطب بگذارد.
در پایان نشست، خطیبزاده با تأکید بر انتخاب هوشمندانه بیان کرد: تبلیغات و روابطعمومی هر دو ابزارهای مهمی در دنیای بازاریابی هستند، اما روشها و اهداف آنها متفاوت است. تبلیغات به دنبال نتایج فوری و فروش سریع است، درحالیکه روابطعمومی بر ایجاد ارتباطات پایدار و مؤثر تأکید دارد. این دو میتوانند مکمل یکدیگر باشند، اما هر کدام باید در جایگاه مناسب خود استفاده شوند و برای یک انتخاب هوشمندانه، باید به نیازها و اهداف خود توجه کنید.
نظر خود را بنویسید