در هشتمین روز از رویدادهای گرامیداشت هفته ارتباطات و روابطعمومی، یکشنبه 28 اردیبهشت ۱۴۰۴ نشست تخصصی «مدیریت تحول در روابطعمومی» با حضور دکتر تکتم عینالهی، مدرس علوم ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره و جمعی از دانشجویان کارشناسی روابطعمومی و روزنامهنگاری در دانشکده فرهنگ و ارتباطات با همکاری معاونت پژوهشی برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره، در ابتدای این نشست عیناللهی هدف از برگزاری این کارگاه را ارائه رویکردی اصولی و هدفمند و دانشی معتبر پیرامون پویاییهای سازمان و چگونگی تغییر در سازمانها مطرح کرد و گفت: تحول سازمان، فعالیت يا تلاشی بلندمدت است که از سوی مديريت عالی حمايت و هدايت میشود.
وی افزود: اين تلاش بهمنظور اصلاح و بهبود چشمانداز فعلی و آینده سازمان، توانمندسازی اعضاء، يادگیری فرايند حل مسئله از طريق مديريت فرهنگسازمانی و بهکارگیری تئوریهای علوم رفتاری و پژوهش در عمل صورت میپذيرد.
همچنین عیناللهی در ادامه استراتژیهای تغییروتحول سازمان را نام برد:
1) استراتژی تجربی –عقلانی: متکی بر اين مفروضات هستند که افراد عقلايیاند، منافع شخصی عقلايی خود را دنبال خواهند کرد و وقتی برای آنها سودمند است، تغییر را خواهند پذيرفت.
2) استراتژی اجباری-اقتداری: تغییر برای افرادی که دارای قدرت کمتری هستند نسبت به کسانی که دارای قدرت بیشتری هستند قابلقبولتر است.
3) استراتژی بازآموزی-هنجاری: بر اين مفروضات استوارند که هنجارها مبنای رفتارند و تغییر آنها بهوسیله نوعی فرآيند بازآموزی که از طريق آنها هنجارهای پیشین، منتفی و هنجارهای جديد جايگزين آنها میشوند، صورت میگیرد.
در پایان عین الهی با اشاره به اینکه تغییر فرهنگ سازمان یکی از نشانههای تحول سازمان است، خاطرنشان کرد: مدیریت برنامهریزی در جهت تحول سازمان باید بهگونهای باشد که علاوه بر سازگاری با خطمشیهای سازمان، بتواند نیازهای سازمان و کارکنان را نیز بهخوبی برطرف کند. در تحول استراتژیک، هر سازمان علاوه بر تحقیق و بررسی در مرحله نخست، باید به شناسایی گزینههای مناسب توجه کرده و رویکردهای موفق را تکرار کند. هر تغییری با مقاومت روبهرو خواهد بود؛ بنابراین در مدیریت تغییر باید مقاومت را درک کرد و با دادن اطلاعات وسیع در مورد تغییر اعضاء، سازمان را به دخالت و مشارکت در برنامهریزی موردنظر تشویق کرد.
نظر خود را بنویسید