نشست تخصصی «هوش مصنوعی در ارتباطات» در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره در ششمین روز از سلسله نشستهای هفته ارتباطات و روابطعمومی، پنجشنبه 25 اردیبهشت ۱۴۰۴ نشست تخصصی «هوش مصنوعی در ارتباطات» با حضور دکتر امید علی مسعودی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره، دکتر رامین شمسایینیا، مدرس علوم ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره، دکتر فاطمه امیرحسینی، مدرس علوم ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره و جمعی از دانشجویان گروه مدیریت رسانه در دانشکده فرهنگ و ارتباطات برگزار شد.
در ابتدای این نشست رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره به بررسی دو جنبه از هوش مصنوعی شامل ابزارها و تکنیکها اشاره کرد و اظهار داشت: برای استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در ایران، نیازمند ذخیرهسازی دادهها و پردازش آنها هستیم. وی افزود: بهعنوان مثال، الگوریتمهای یادگیری ماشین میتوانند به ما کمک کنند تا از دادههای بزرگ، الگوهایی را استخراج کنیم که به ما در تصمیمگیریهای بهتر کمک کند اما برای اینکه بتوانیم از این فناوری بهرهبرداری کنیم، نیازمند زیرساختهای مناسب هستیم.
دکتر امید علی مسعودی افزود: بسیاری از دادههای ما به دلایل مختلف ازجمله تحریمها و مشکلات زیرساختی از بین رفتهاند و این مسئله باعث شده که ما نتوانیم بهطور مؤثر از دادهها استفاده کنیم. برای اینکه بتوانیم از دادهها بهرهبرداری کنیم، نیازمند سیستمهای پردازشی قوی هستیم. پردازشگرهای گرافیکی (GPU) و سیستمهای ابری میتوانند به ما در این زمینه کمک کنند. با استفاده از این تکنولوژیها، میتوانیم حجم بسیار زیادی از دادهها را در زمان بسیار کمی پردازش کنیم و بهنوعی، هوش مصنوعی بومی خود را توسعه دهیم.
در ادامه دکتر فاطمه امیرحسینی مدرس علوم ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره، درباره هوش مصنوعی در عصر ارتباطات گفت: هوش مصنوعی بهعنوان برجستهترین فناوری عصر حاضر نقش کلیدی در دگرگونی شیوههای ارتباطی ایفا میکند. هوش مصنوعی در ابتدا بر مبنای الگوریتمها برای کمک به انسان طراحی شد. سیستمهایی که بهطور منطقی فکر میکنند، بهطور منطقی عمل میکنند، بر مبنای مخزنهای بسته دانش که امکان سوگیری و تعصبات در ارائه اطلاعات آن بسیار وجود داشت. اما در جدیدترین تغییر آن بر مبنای تعامل هیبریدی هوش مصنوعی با استفاده از شبکههای عصبی در همزیستی با انسان بهعنوان همکار و همراه او شاهد بروز سیستمهایی هستیم که مانند انسان فکر میکنند و مانند انسان عمل میکنند با استفاده از مخزنهای دانش باز بر پایه وب با تحلیل رفتار کاربران و پردازش دادههای کلان، امکان تولید سریع و هدفمند محتوا در رسانهها و روابطعمومیها را ایجاد کردهاند.
در ادامه وی درباره پذیرش این فناوری بر مبنای اعتماد کاربران بر عملکرد هوش مصنوعی از هوش مصنوعی توضیحپذیر نام برد که به توضیح عملکرد هوش مصنوعی میپردازد و اعتماد کاربران را نسبت به این فناوری و پذیرش آن بهبود میبخشد . درنهایت امیرحسینی تأکید کرد استفاده از هوش مصنوعی مرزهای درک انسان در دو سطح خرد و کلان را به هم نزدیک میکند و باعث تقویت خرد جمعی و فردی میشود.
همچنین دکتر رامین شمسایینیا مدرس علوم ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره در این نشست مبحث خود را با عنوان «هوش مصنوعی و توسعه اقتصاد دیجیتال» ارائه کرد و در این خصوص گفت: فناوری به مجموعه فرایندهایی اشاره دارد که با نهاده کمتر به برونداد ستادهای بیشتر منجر میشوند. فناوریهای هوشمند خاصیت واکنش هدفمند نسبت به تغییرات محیطی دارند و ازاینجهت کارکردی مشابه انسان اندیشنده به خود گرفتهاند. هوش مصنوعی بهعنوان یک فناوری هوشمند خاصیت یادگیری ماشین را به همراه دارد که در دوران کنونی و با شکلگیری جامعه شبکهای، در عرصه سیاستگذاری عمومی و حکمرانی نقشی مؤثر از طریق توسعه اقتصاد دیجیتال را ایفا میکند.
وی در خصوص نقش هوش مصنوعی در توسعه پلتفرمهای اقتصاد دیجیتال افزود: اکوسیستم نوآوری اقتصادی عمدتاً مبتنی بر ارتباطات پلتفرمی است که این مسئله یک فرصت را برای همگرایی ارتباطات و توسعه اقتصاد ملی فراهم میآورد. امروزه پلتفرمهای حوزه فین تک (fintech)، لندتک، کراد فاندینگ، اینشورتک، اینوست تک، بازاریابی، صنعت گردشگری و... با کاوش کلان دادهها و کاربست تحلیل مخاطب و مشتری به کمک هوش مصنوعی به توسعه بازار فروش کالا و خدمات خود میپردازند و سهمی مؤثر در افزایش تولید ناخالص ملّی (GDP) دارند.
نظر خود را بنویسید