منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

کارگاه  نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌های اجتماعی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین المللی سوره در هفدهمین روز از رویدادهای گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط‌عمومی، چهارشنبه 7 خرداد ۱۴۰۴ نشست تخصصی «نقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌های اجتماعی» با حضور دکتر احمدرضا کاویار، مدیر پژوهش و مدرس دانشگاه بین‌المللی سوره و جمعی از دانشجویان کارشناسی رشته روابط‌عمومی در دانشکده فرهنگ و ارتباطات با همکاری معاونت پژوهش برگزار شد.

در ابتدای این نشست، کاویار به اهمیت مدیریت بحران و نقش روابط‌عمومی و رسانه‌ها در مواجهه با بحران‌ها تأکید داشت و گفت: هدف مدیریت بحران کاهش آسیب‌ها و کمک به بازسازی است. وی نقش رسانه‌ها و روابط‌عمومی‌ها را در این فرایند مهم می‌داند، زیرا رسانه‌ها هم از بحران تأثیر می‌پذیرند و هم بر آن اثر می‌گذارند. وی افزود: در زمان بحران، رسانه‌ها باید برنامه‌هایی برای آرام‌سازی و اطلاع‌رسانی تهیه کنند و وظیفه روابط‌عمومی‌ها در این زمینه شناخت بحران، مدیریت آن، و اطلاع‌رسانی صحیح است.

کاویار ادامه داد: مراحل مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی است. در مرحله پیشگیری، باید اقدامات لازم برای کاهش اثرات بحران انجام شود، و در مرحله آمادگی، باید خود و سازمان‌ها آماده مقابله باشیم. هنگام وقوع بحران، وظیفه اصلی این است که فضا را تلطیف کنیم و اثرات منفی آن را کاهش دهیم، سپس در مرحله بازسازی، باید به بازگرداندن وضعیت عادی و اصلاح آسیب‌ها بپردازیم.

در ادامه مدیر پژوهش دانشگاه بین‌المللی سوره، نمونه‌هایی از بحران‌های مختلف مانند سقوط هواپیما، بحران آب، بحران‌های اجتماعی و بحران‌های رسانه‌ای را مثال زد و گفت: نمونه‌هایی مانند سقوط هواپیمای اوکراینی در سال ۱۳۹۸ که در آن سازمان‌های خبری خارجی سریع‌تر از رسانه‌های داخلی خبر را منتشر کردند و این موضوع منجر به بروز شایعات و التهاب در جامعه شد. وی همچنین بر اهمیت اطلاع‌رسانی سریع، شفاف و صادقانه تأکید کرد تا از گسترش شایعات جلوگیری شود.

در پایان کاویار گفت: نقش رسانه‌ها در آرام‌سازی جامعه، کاهش استرس و نشان‌دادن اقدامات مثبت دولت و نیروهای امدادی، اهمیت زیادی دارد و رسانه‌ها باید با رعایت اخلاق حرفه‌ای، اطلاع‌رسانی صحیح و مدیریت بحران، نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ایفا کنند. همچنین، توجه به استراتژی‌های مختلف در مواجهه با بحران‌ها، از جمله شفاف‌سازی، اطلاع‌رسانی به‌موقع، و کنترل اطلاعات، کلید موفقیت در مدیریت بحران‌ها است.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنقش رسانه‌ها در مدیریت بحران‌های اجتماعی

نظر خود را بنویسید