به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره و به نقل از خبرگزاری شفقنا رسانه، پایان نامه «آسیب شناسی سیاست گذاری کوچ کاربران از پیام رسان خارجی به پیام رسان داخلی» توسط نرگس خلوجینی دانشجوی مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد نوشته شد که با هدف شناسایی آسیب های سیاست گذاری فرآیند کوچ کاربران از پیام رسان های خارجی به پیام رسان های داخلی، به بررسی نقاط ضعف و قوت و عوامل ایجاد آسیب ها در سیاست گذاری فرآیند کوچ کاربران با تأکید بر کوچ از تلگرام به سروش پرداخت.
این دانشجوی مدیریت رسانه در بخش ادبیات نظری تحقیق، مروری بر زمینه های سیاست گذاری رسانه های نوین و پیام رسان های اجتماعی داشته و پیشینه ی این موضوع در سایر تحقیقات را مورد بررسی قرار داده است.
علاوه بر آن چارچوب مفهومی این پژوهش، با مطالعه پیشینه های پژوهشی داخلی و خارجی در این حوزه و برگرفته از مدل PPM بر اساس مضامین استخراج شده از نظریه ها بنا شده است. در ادامه این محقق ۲۵ «مصاحبه عمیق » با نخبگان در حوزه پیام رسان های اجتماعی داخلی برای درک چالش های موجود در میان سیاست گذاران و آشنایی با نوع رویکرد ها و آسیب شناسی سیاست گذاری ها انجام داده که داده های اصلی این پژوهش را فراهم کرده است.
خلوجینی در این پایان نامه برای رسیدن به یک تحلیل نظام مند و مفید، داده ها را با روش «تحلیل مضمون » پردازش کرده تا نتایج قابل اعتمادی احصا شود. ترکیب مضامین فراگیر پژوهش با مدل مفهومی PPM عوامل ترغیب کننده ، عوامل مداخله گر وعوامل بازدارنده در سیاست گذاری کوچ کاربران به پیام رسان های داخلی را ارائه می دهد.
عوامل ترغیب کننده عبارتند از؛ امنیت دیتا در پیام رسان های داخلی ، تعامل میان سازمان های دولتی و پیام رسان های داخلی و سپردن خدمات به پیام رسان های داخلی، لزوم حمایت از افراد خلاق و ایده های نو در حوزه فناوری پیام رسان های داخلی، لزوم حمایت دولت از پیام رسان های داخلی، تاثیر مثبت اثر شبکه ای در ترغیب کاربران، تعامل مثبت میان پیام رسان و کاربر، ایجاد پیام رسان های داخلی تخصصی با توجه به نیاز کاربر، تفکر ایجاد یک پلتفرم جامع در میان سیاست گذاران، تشکیل شبکه نامتمرکز میان پیام رسان های برای استفاده از ظرفیت همه آنها، اعتماد سازی از طرف پیام رسان داخلی برای کاربر و مدیریت محتوای مفید و مورد علاقه کاربر در پیام رسان های داخلی.
علاوه بر آن غلبه نگاه مالکانه به رسانه های نوین و مردمی در سیاستگذاری های کوچ ، یکپارچه نبودن زیر ساخت های مورد نیاز کوچ ، اجرای ناقص و بد سیاست گذاری ها ، بی اعتمادی به محصولات و خدمات داخلی در لایه های مدیریتی و مردم، سازمان و مدل کسب و کار کامل پیام رسان های داخلی، تاخیر پیام رسان ها در ورود به بازار پیام رسان ها و لزوم سرمایه گذاری در پیام رسانه های داخلی از عوامل مداخله گر در این پژوهش هستند.
عوامل بازدارنده کوچ هم عبارتند از غلبه نگاه سخت افرازی و عدم توجه به پیوست های فرهنگی، اجتماعی در سیاست گذاری های کوچ ، عدم توجه به پژوهش ها در سیاست گذاری ها ی کوچ، سیاست گذاری منفعلانه و واکنشی نسبت به تکنولوژی ها و رسانه های نوین، استفاده از سیاست های سلبی و دستوری بجای سیاست های ایجابی، تعدد سیاستگذاران و ناهماهنگی در میان آنها، مالکیت و حمایت های انحصاری دولت از پیام رسان های داخلی، نقص های قانونی در حوزه پیام رسان ها، عدم نظارت و کنترل بر اجرای سیاست های کوچ، ضعف تبلیغات و برندینگ در پیام رسان های داخلی، ضعف فنی و باگ های برنامه نویسی در پیام رسان های داخلی، نقض حریم خصوصی کاربر در پیام رسان های داخلی، ضعف سواد رسانه ای در میان کاربران پیام رسان ها.
نظر خود را بنویسید