منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

بخش هاي جشنواره:

 

١. بخش صحنه

  • داوري
  • منتخب تماشاگران

٢. بخش رپرتوآر

  • اجراهاي كلاسي
  • متون كلاسي
  • آثار عروسكي
  • اجراهاي كارگاهي
  • معرفي شدگان از بازبيني اول بخش صحنه

٣. بخش آف استيج (تجربه هاي اجرا)

٤. بخش نمايشنامه نويسي

  • متون تاليفي
  • متون اقتباسي

٥. بخش دراماتورژي

  • نمايشنامه هاي كلاسيك
  • نمايشنامه هاي معاصر

٦. بخش پژوهش

  • مقاله هاي مستخرج از پايان نامه ها
  • دراماتورژي

بخش صحنه:

        دبیرخانه­ ی دهمین جشنواره­ ی دانشجویی تئاتر سوره با هدف شناسایی، شناساندن و حمایت از گروه­های برتر تئاتر دانشجویی در دانشگاه­های شهر تهران و نیز مشارکت دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان فعال در مراحل انتخاب آثار برتر، بخش تئاتر صحنه را به شکل زیر برگزار خواهد کرد: 

  • این بخش در دو شکل " اجراهای داوری" و "اجراهای منتخب تماشاگران" برگزار خواهد شد.
  • متقاضیان می­بایست فرم مربوطه در سایت جشنواره را با دقت تکمیل و ثبت نام نمایند.
  • هر متقاضی مجاز به ارسال دو اثر در این بخش است و در صورت تایید شدن هر دو اثر می­بایست تنها یک اثر را برای شرکت در مرحله­ی بازبینی انتخاب کند و به اطلاع دبیرخانه برساند.
  • این بخش ویژه­ی متقاضیان شاغل به تحصیل و نیز دانش آموختگان پس از خرداد 96 در یکی از مراکز آموزش عالی شهر تهران است.
  • کلیه­ی متقاضیان حضور در این بخش می­بایست در مرحله ثبت نام طرح کلی اثر و ایده­ی اجرایی خود را به صورت فال پی­دی­اف در سایت جشنواره بارگذاری کنند.
  • کلیه آثار توسط هیئت بازخوان ارزیابی خواهند شد و اسامی پذیرفته­شدگان در این مرحله از طریق رسانه­های جشنواره و راه­های ارتباطی به متقاضی اعلام خواهد گردید.
  • آثار راه یافته به بازبینی اول می­بایست 15 الی 20 دقیقه از اثر خود را برای هیئت بازبینی اجرا کنند.
  • آثار راه یافته به مرحله بازبینی دوم می­بایست اثر خود را به شکل کامل برای هیئت بازبینی اجرا کنند.
  • آثار معرفی شده به بخش رپرتوآر از مرحله اول بازبینی، در صورت برگزیده شدن فرصت خواهند یافت تا در مرحله دوم بازبینی شرکت کنند.

ساز و کار انتخاب آثار در مرحله­ اول بازبینی: 

  • در مرحله اول بازبینی سه بازبین و سه دانشجوی فعال از بین دانشجویان رشته­ی تئاتر آثار را بازبینی خواهند کرد.
  • آثاری که سه بازبین موافق داشته باشند به مرحله دوم بازبینی راه پیدا خواهند کرد.
  • همچنین آثاری که دو بازبین موافق به علاوه ی دو دانشجوی موافق داشته باشند به مرحله دوم بازبینی راه پیدا خواهند کرد.
  • آثاری که دوبازبین موافق و کمتر از دو دانشجوی موافق داشته باشند به بخش رپرتوآر معرفی می شوند.
  • همچنین آثاری که یک بازبین موافق داشته باشند به بخش رپرتوآر معرفی خواهند شد.
  • اگر اثری هیچ بازبین موافقی نداشت اما تیم سه نفره­ی دانشجویی (هر سه نفر) از اثر دفاع کنند آن اثر نیز به بخش رپرتوآر معرفی خواهد شد.
  • تنها آثاری که هیچ بازبین موافقی نداشته و تیم دانشجویی نیز با اثر مخالف باشد از این مرحله حذف خواهند شد.

چگونگی اجرای آثار معرفی شده به بخش رپرتوآر و راه یافتن به مرحله دوم بازبینی:

  • تمامی آثاری که به بخش رپرتوآر معرفی شده­اند می توانند همان 20 دقیقه اثر خود را پس از تمرین کافی با کیفیت بهتری در این بخش اجرا کنند.
  • با توجه به کیفیت آثار 3 الی 5 اثر برگزیده در بخش رپرتوآر فرصت حضور در مرحله بازبینی دوم را خواهند یافت.
  • به منظور فراهم آوردن فرصت تمرین، آثار معرفی شده به بخش رپرتوآر در روزهای ابتدایی این بخش اجرا خواهند داشت و برگزیدگان این بخش در روزهای آخر بازبینی دوم بخش صحنه اجرا خواهند رفت.

ساز و کار انتخاب آثار در مرحله­ی دوم بازبینی:

  • در مرحله دوم بازبینی تمامی آثار پذیرفنه شده توسط یک تیم بازبین سه نفره و یک تیم دانشجویی 5 نفره (متشکل از دانشجویان فعال رشته تئاتر شهر تهران) به شکل کامل بازبینی خواهند شد.
  • در این مرحله برای تک تک آثار جلسه نقد و نظر کوتاهی برگزار خوهد شد وتیم بازبینان و تیم دانشجویان نظرات خود را در نسبت با اثر در حضور عوامل اجرا و تماشاگران بیان خواهند نمود.
  • تمامی آثاری که سه بازبین موافق داشته باشند به مرحله نهایی داوری راه پیدا خواهند کرد.
  • همچنین آثاری که دو بازبین موافق داشته و بیش از نیمی از تیم دانشجویی (حداقل 3 نفر) با آن موافق باشند به مرحله ی نهایی داوری راه پیدا خواهند کرد.
  • آثاری که دو بازبین موافق داشته و کمتر از نیمی از دانشجویان با آن موافق باشند به مرحله ی نهایی منتخب تماشاگران راه پیدا خواهند کرد.
  • همچنین آثاری که یک بازبین موافق داشته باشند به مرحله نهایی منتخب تماشاگران راه پیدا خواهند کرد.
  • اگر اثری 3 بازبین مخالف داشته باشد اما تیم 5 نفره­ی دانشجویی از اثر دفاع کنند (حداقل 4 نفر) به مرحله نهایی منتخب تماشاگران راه پیدا خواهد کرد.
  • بدیهی است تنها آثاری که هیچ بازبین موافقی نداشته و تیم 5 نفره دانشجویی نیز از اثر دفاع نکنند در این مرحله حذف خواهند شد.
  • آثار راه یافته به مرحله نهایی منتخب تماشاگران بر اساس تعداد بازبین موافق و تعداد دانشجویان موافق رتبه­بندی خواهند شد.
  • این رتبه بندی برای اختصاص یافتن زمان و مکان اجرا مهم خواهد بود و بدیهی است به آثاری که رتبه بهتری داشته باشند زمان و مکان بهتری تعلق خواهد گرفت.

ساز و کار داوری آثار در مرحله­ی نهایی: 

  1. آثاری که توسط تیم داوری معرفی شده از سوی دبیرخانه داوری خواهند شد:
  • تمامی آثار راه یافته به مرحله­ی نهایی داوری توسط دو استاد رشته تئاتر به همراه 5 دانشجوی فعال رشته تئاتر ( که نمایندگان دانشجویان رشته تئاتر در دانشگاه­های تئاتری شهر تهران هستند) داوری خواهند شد.
  • برای تمامی آثار حاضر در مرحله­ی نهایی داوری یک جلسه نقد و بررسی توسط تیم داوری با حضور عوامل اجرا و دیگر منتقدان و تماشاگران برگزار خواهد شد.
  • به برگزیدگان آثار حاضر در بخش داوری، تندیس جشنواره به همراه تقدیرنامه و جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت.
  • دو اثر برتر بخش داوری به جشنواره­ی بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران (جهت حضور در بخش جشنواره­ها) معرفی خواهند شد.
  1. آثاری که از نگاه تماشاگران ارزیابی خواهند شد:
  • تمامی آثار حاضر در این بخش از نگاه تماشاگران هر اجرا توسط یک نظرسنجی پس از تماشای اجرا ارزیابی خواهند شد.
  •  
  • از دو اثر حاضر در بخش منتخب تماشاگران از نگاه تماشاگران تقدیر خواهد شد و به آثار برگزیده جایزه ی نقدی تعلق خواهد گرفت.
  • تمامی اجراهای این بخش برای تماشاگران رایگان است و کسانی که به دیدن این اجراها می روند از بلیط تخفیف دار یا بلیط رایگان (با توجه به تعداد آثاری که می بینند) در بخش اجراهای داوری بهره­مند خواهند شد.
  • دبیرخانه جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره در تلاش است برای انتخاب دانشجویان حاضر در مرحله بازبینی و داوری به ساز و کار مناسب و مطلوبی برسد و در حال بررسی ایده­ها با مشاوران جشنواره است.
  • دبیرخانه­ی جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره در تلاش است تا با سالن­های دولتی و خصوصی شهر برای برگزاری این بخش همکاری کند.
  • دبیرخانه­ ی جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره در تلاش است برای آثار برگزیده­ی بخش صحنه (داوری و منتخب تماشاگران) شرایط اجرای عموم فراهم کند.

بخش رپرتوآر:

  • این بخش در دو دوره­ی قبلی جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره با عنوان رپرتوآر آثار کلاسی مختص به آثار کلاسی تولید شده در دانشگاه سوره برگزار شده است.
  • در هر ترم تحصیلی تعدادی آثار کلاسی در کلاس­های واحد­های عملی رشته­ تئاتر تولید می شوند که ملاک ارزیابی استاد مربوطه آن واحد درسی در پایان ترم تحصیلی هستند.
  • در این دوره از جشنواره دانشجویی تئاتر سوره دبیرخانهِ جشنواره قصد دارد با هدف شناسایی و شناساندن آثار برتر کلاسی این بخش را با همکاری سایر دانشگاه­های رشته تئاتر برگزار کند و از برگزیدگان آثار کلاسی در این بخش دعوت به عمل می­آورد.
  • ملاک ارزیابی آثار و حضور آنان در این بخش اساتید مربوطه­ی واحدهای عملی بازیگری و کارگردانی و آثار مربوط به واحدهای نمایش­های ایرانی و نیز واحدهای مربوط به متون نمایشی و داستان­نویسی هستند.
  • .هر استاد می تواند حداکثر دو اثر از آثار تولید شده در واحد درسی خود در ترم پاییز را به جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره جهت شرکت در بخش رپرتوآر معرفی کند.
  • به منظور توجه بیشتر به رشته نمایش عروسکی، آثار کلاسی این بخش به شکل جداگانه تقسیم­بندی شده­اند و علاوه بر اجراهای کلاسی آثار غیر کلاسی نیز میتوانند در این بخش حضور داشته باشند.
  • همچنین این بخش دارای دو تقسیم­بندی دیگر با عنوان ”اجراهای کارگاهی" و ”اجراهای معرفی شده از مرحله اول بازبینی بخش صحنه" می­باشد.
  • برگزیدگان این بخش با توجه به شرایطی که در ادامه آمده است می­توانند در ایام برگزاری دیگر بخش های جشنواره آثار خود را به شکل کامل­تری به اجرا برسانند.

تقسیم بندی بخش رپرتوآر:

  • آثار اجرایی کلاسی
  • آثار نوشتاری کلاسی
  • آثار عروسکی
  • آثار کارگاهی
  • آثار معرفی شده از مرحله اول بازبینی بخش صحنه

§       آثار اجرایی کلاسی:

  • سقف مدت زمان اجرا های این بخش 20 دقیقه خواهد بود.
  • آثار این بخش توسط تعدادی از دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان فعال رشته تئاتر ارزیابی خواهد شد.
  • هر کدام از داوران یک اثر را با توجه به کیفیت و پتانسیل و نوع اجرا برای پشتیبانی و مشاوره انتخاب خواهد کرد.
  • آثار برگزیده این بخش فرصت خواهند داشت تا زمان برگزاری دیگر بخش­های جشنواره اثر خود را با راهنمایی و کمک مشاور خود از نظر کیفیت و کمیت ارتقا دهند و به اجرای کامل­تری تا سقف 30 دقیقه برای حضور و اجرا در این ایام برسند.
  • از برگزیدگان بخش رپرتوآر در ایام جشنواره تقدیر خواهد شد و تندیس جشنواره به همراه جایزه­ی نقدی به آن­ها تعلق خواهد گرفت.

§       آثار نوشتاری کلاسی (متون داستانی و نمایشی):

  • برگزیدگان متون نمایشی و داستانی تولید شده در کلاس­های نویسندگی رشته­های تئاتری در دانشگاه­های تئاتری شهر تهران با معرفی استاد مربوطه به دبیرخانه جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره می توانند متون خود را در ایام برگزاری بخش رپرتوآر برای سایر دانشجویان و اساتید خوانش کنند.
  • سقف صفحات این متون جهت شرکت در این بخش 20 صفحه و سقف مدت زمان خوانش آثار 20 دقیقه خواهد بود.
  • داوران این بخش از دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان فعال ادبیات نمایشی خواهند بود.
  • از 3 الی 5 اثر برگزیده در این بخش تقدیر به عمل خواهد آمد و همچنین جایزه نقدی به آنان تعلق خواهد گرفت.

§       آثار کارگاهی:

  • برگزیدگان خروجی کارگاه­های برگزار شده توسط جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره می توانند از طرف استاد برگزار کننده کارگاه­ها به این بخش معرفی شوند.
  • سقف مدت زمان این اجراها 20 دقیقه خواهد بود.
  • داوران این بخش 3 نفر از دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان فعال رشته تئاتر خواهند بود.
  • هر داور می تواند با توجه به کیفیت و پتانسیل و نوع اجرا یک اثر را جهت پشتیبانی و مشاوره انتخاب کند.
  • آثار برگزیده این بخش فرصت خواهند داشت تا زمان برگزار دیگر بخش های جشنواره اثر خود را با راهنمایی و کمک مشاوره خود از نظر کیفیت و کمیت ارتقا دهند و به اجرای کامل تری تا سقف 30 دقیقه جهت حضور و اجرا در این ایام برسند.
  • از برگزیدگان بخش رپرتوآر در ایام جشنواره تقدیر خواهد شد و تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به آن ها تعلق خواهد گرفت.
  • §       آثار عروسکی:

             دبیرخانه­­ی دهمین جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره ضمن احترام به دانشجویان فعال در این رشته در دانشگاه سوره و دیگر دانشگاه­ها با توجه به اینکه این رشته در دانشگاه سوره چند سالی ورودی نداشته است و دانشجویان شاغل در این رشته در دانشگاه­ سوره از ورودی 94 به بعد هستند گونه­ی تئاتر عروسکی را به طور مستقل در بخش رپرتوآر تعریف کرده است تا هم فرصت به اجرا رساندن آثار کوتاه و برخورد آن­ها با تماشاگران را میسر کرده باشد و نیز فرصت تمرین گروه­های برگزیده را با کمک مشاوران این رشته جهت کامل­تر کردن آثار از نظر کمیت و کیفیت و به اجرا رساندنشان در ایام برگزاری دیگر بخش­های جشنواره فراهم شود.

 

  • شرایط حضور آثار عروسکی در مرحله­ ی رپرتوآر:

 

  • برگزیدگان آثار تولید شده در واحد های عملی رشته تئاتر عروسکی در ترم پاییز سال تحصیلی 98-97 می تواننداز طرف استاد مربوطه به این قسمت از بخش رپرتوآر معرفی شوند.
  • همچنین دانشجویان رشته عروسکی می توانند به طور مستقل و خارج از کلاس برای این بخش اجرای عروسکی تولید کنند.
  • سقف مدت زمان اجراهای این بخش 20 دقیقه خواهد بود.
  • داوران این بخش 5 نفر از تازه فارغ التحصیلان فعال رشته نمایش عروسکی خواهند بود.
  • هر داور می تواند با توجه به کیفیت، پتانسیل و نوع اجرا یک اثر را جهت پشتیبانی و مشاوره انتخاب کند.
  • آثار برگزیده فرصت خواهند داشت تا زمان برگزاری دیگر بخش­های جشنواره اثر خود را با راهنمایی و کمک مشاور خود از نظر کیفیت و کمیت ارتقا دهند و به اجرای کامل تری تا سقف 40 دقیقه جهت حضور در این ایام برسند.
  • از برگزیدگان آثار عروسکی در ایام جشنواره تقدیر خواهد شد و تندیس جشنواره به همراه جایزه­ی نقدی به آن­ها تعلق خواهد گرفت.
  • بدیهی است آثار معرفی شده به قسمت­های کلاسی و کارگاهی و عروسکی در یک مرحله توسط نمایندگان دبیرخانه بازبینی خواهند شد.

 

  • آثار معرفی شده از مرحله اول بازبینی بخش صحنه :

 

  • تمامی اجراهای 20 دقیقه­ای معرفی شده به این بخش از طرف بخش صحنه می توانند همان 20 دقیقه اجرای خود را باکیفیت بالاتری برای تماشاگران اجرا کنند.
  • داوران این قسمت همان داوران آثار کلاسی و کارگاهی خواهند بود.
  • بسته به نظر داوران و کیفیت آثار به 3 الی 5 اثر برگزیده فرصت حضور در مرحله دوم بازبینی بخش صحنه داده خواهد شد.

بخش آف استیج (تجربه های اجرا) :

 

  • این بخش مختص به اجراهایی است که در خارج از صحنه شکل می­گیرند.
  • متقاضیان این بخش آزادند تا اجرای خود را در تمامی مدیوم های اجراهای آف استیج ارائه دهند. شامل: پرفورمنس آرت، مکان های نامتعارف، آلترناتیو، هپنینگ، و هر مدیوم دیگری که در گونه ی اجراهای آف استیج تعریف میشود.
  • توجه این بخش بر روی نسبت تماشاگر با اجرا، با مکان اجرا، و با اجراگر است و اجراهای این بخش نمی­بایست هیچ گونه نسبتی با صحنه داشته باشند.
  • آثار تجربه­گرا و تجربه­های نو در این بخش در اولویت بیشتری خواهند بود.
  • متقاضیان می­بایست طرح اجرایی و پیشنهادنامه خود را براساس تقویم جشنواره به دبیرخانه جشنواره دانشجویی تئاتر سوره ارائه دهند.
  • آثار پذیرفته شده در مرحله­ی بررسی ایده­ها به جلسه­ی دفاع راه پیدا خواهند کرد و در صورت تایید مصاحبه کنندگان راهی مرحله­ی بازبینی خواهند شد.
  • در مرحله­ی بازبینی سه بازبین به همراه سه تن از دانشجویان فعال در این بخش آثار را بازبینی خواهند کرد.
  • آثاری که سه بازبین و آثاری که دو بازبین موافق داشته باشند به مرحله­ی نهایی راه پیدا خواهند کرد.
  • همچنین آثاری که یک بازبین موافق به همراه 3 دانشجوی موافق داشته باشند به مرحله­ی نهایی راه پیدا خواهند کرد.
  • در مرحله ی داوری دو استاد متخصص به همراه 5 تن از دانشجویان یا تازه فارغ التحصیلان فعال در این بخش اجراها را داوری خواهند کرد.
  • جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره در تلاش است جلسه داوری این بخش را در حضور عوامل اجرا و دیگر تماشاگران برگزار کرده و برای نقد و بررسی آثار فضای گفتمانی ایجاد کند.
  • اولویت جشنواره با مکان­های معرفی شده از سوی دبیرخانه و همچنین فضاهای دانشگاه سوره خواهد بود.
  • چنانچه اثری قصد اجرا در مکان دیگری را داشته باشد می­بایست از ضرورت انتخاب مکان خود در مرحله­ی بازبینی دفاع کند.
  • هماهنگی مکان­های خارج از پیشنهاد دبیرخانه و تهیه­ی مجوز اجرا بر عهده­ی متقاضیان خواهد بود و دبیرخانه جشنواره هیچ­گونه مسئولیتی در این مورد به عهده نخواهد گرفت.

 

 

بخش نمایشنامه نویسی:

 

  • این بخش در دو قسمت متون تألیفی و اقتباسی به صورت کشوری برگزار خواهد شد.
  • هر دانشجو می تواند جهت شرکت در این بخش در هر قسمت تألیفی و اقتباسی حداکثر دو اثر را به دبیرخانه­ی جشنواره معرفی کند.
  • تمامی متون می­بایست در فرمت پی­دی­اف در سایت جشنواره بارگذاری شوند.
  • همچنین متون اقتباسی می­بایست منبع اقتباس خود را در سایت جشنواره ذکر کنند.
  • مرحله­ی بازخوانی متون در این بخش توسط تیم دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان فعال داوری خواهند شد.
  • برای نویسندگان راه یافته به مرحله اصلی کارگاه­های تکمیلی در دو قسمت تألیفی و اقتباسی برگزار خواهد شد.
  • نویسندگان با متن آماده­ی خود در این کارگاه ها شرکت کنند و طی 3 الی 5 جلسه با همراهی استاد مربوطه به کامل­تر کردن و بازنویسی متون خود بپردازند.
  • نویسندگان می­بایست متون بازنویسی شده­ی خود را پس از پایان دوره­ی کارگاه­های تکمیلی تا تاریخ تعیین شده در سایت جشنواره مجدداً بارگذاری کنند.
  • متون راه یافته به مرحله اصلی در ایام برگزاری جشنواره توسط نویسنده خوانش خواهند شد.
  • داوری متون تألیفی و متون اقتباسی به صورت جداگانه برگزار خواهد شد.
  • داوری این بخش توسط دو استاد رشته ادبیات نمایشنامه نویسی به همراه 5 تن از دانشجویان یا تازه فارغ التحصیلان فعال در این رشته انجام خواهد شد.
  • جلسات نقد و نظر و داوری این بخش توسط داوران و نویسندگان متون در حضور تماشاگران برگزار خواهد شد.
  • از برگزیدگان متون تأالیفی و اقتباسی تقدیر به عمل خواهد آمد و تندیس جشنواره به همراه جایزه نقدی به آن ها تعلق خواهد گرفت.

 

 

بخش دراماتورژی:

 

  • این بخش به منظور توجه ویژه و بررسی تخصصی مبحث دراماتورژی در این دوره از جشنواره دانشجویی تئاتر سوره تعریف شده است.
  • دانشجویان علاقه مند به مبحث دراماتورژی می­توانند در این دوره از جشنواره اجرای کوتاهی در نسبت با عمل دراماتورژی تولید کنند.
  • این بخش دارای دو تقسیم بندی متون کلاسیک و متون معاصر است.
  • در قسمت متون کلاسیک متقاضیان می­توانند یک صحنه از نمایشنامه­های یونان باستان یا یک صحنه از نمایشنامه­های ویلیام شکسپیر را انتخاب کنند.
  • در قسمت متون معاصر علاقه­مندان میتوانند یک صحنه از نمایشنامه­های تولید شده از 1850 تا به امروز را در سراسر جهان انتخاب کنند.
  • هرکدام از این صحنه ها بنیاد اجراهای تولید شده خواهند بود و متقاضیان می­بایست صحنه­ی نمایشنامه­ی مورد نظر خود را در هنگام ثبت­ نام به صورت فایل پی­دی­اف در سایت جشنواره بارگذاری نمایند.
  • همجنین متقاضیان میبایست پیشنهادنامه­ی یک صفحه­ای خود درباره عملی که روی صحنه­ی مورد نظر خود می­خواهند را در هنگام ثبت­نام در سایت جشنواره بارگذاری کنند.
  • پیشنهاد جشنواره به متقاضیان این است که در تولید این آثار شخص کارگردان از شخص دراماتورژ جدا باشد و آنان با همکاری هم اجرا را شکل دهند. یعنی کارگردان خودش دراماتورژ نباشد. اما الزامی در این مورد وجود ندارد.
  • متقاضیان می­بایست بر اساس تعریف خود از عمل دراماتورژی این صحنه­ها را دراماتورژی کنند و به اجرا برسانند.
  • دبیرخانه جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره محدودیتی برای تعریف واژه­ی دراماتورژی قائل نشده است و در ازای آن سه منبع چاپ شده در این حوزه را به دانشجویان معرفی میکند:
  1. دراماتورژی؛ تحولی در تئاتر/ نویسنده: ماری لاکهرست/ مترجمان: منادا ناطقی، میلاد عابدینی/ نشر قطره
  2. دراماتورژی چیست؟ دراماتورژکیست؟/ مجموعه مقالات/ به کوشش: محمدرضا خاکی، منصور براهیمی/ نشر بیدگل
  • دراماتورژی و اجرا/ نویسندگان: کتی ترنر، سین برنت/ مترجمان: محمدجعفر یوسفیان، پرستو محبی/ نشر افراز
  • هر یک از متقاضیان موظف است گزارشی از ابتدای شروع فعالیت خود و چگونگی دراماتورژی کردن صحنه مورد نظرش را در زمان بازبینی این بخش به دبیرخانه ارائه دهد.
  • آثار این بخش در مرحله­ی بازبینی توسط آشنایان و فعالان مبحث دراماتورژی بازبینی خواهند شد.
  • جلسات بازبینی در این مرحله شکل آموزشی و مشاوره خواهند داشت و متقاضیان می­توانند درباره چگونگی فعالیت خود در این زمینه با بازبینان گفتگو کنند.
  • بدیهی است وجه ارزیابی این بخش بیش از هر چیز چگونگی دراماتورژی کردن آثار است و دیگر طراحی ها از قبیل کارگردانی و بازیگری و طراحی صحنه و نور و لباس و گریم و غیره در اولویت های بعدی قرار خواهند داشت.
  • هر متقاضی در هر یک از تقسیم بندی­های کلاسیک و معاصر می­تواند حداکثر یک اثر را ثبت نام کند( 1 اثر کلاسیک، 1 اثر معاصر)
  • این بخش به شکل نمایش عروسکی نیز قابل اجرا خواهد بود.
  • داوری این بخش توسط اساتید آشنا و فعال در زمینه­ی دراماتورژی انجام خواهد شد و در صورت اجرای اثر به شکل عروسکی یک استاد متخصص در این رشته به جمع داوران اضافه خواهد شد.
  • دبیرخانه­ی دهمین جشنواره­ی دانشجویی تئاتر سوره در تلاش است برای این بخش کارگاه­ها و نشست­های تخصصی نیز برگزار کند.

 

 بخش پژوهش:

دبیرخانه دهمین جشنواره تئاتر سوره با هدف ارج نهادن به سنت پژوهش و تقدیر از پژوهشگران بزرگ حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی ایران از این دوره جایزه پژوهش جشنواره تئاتر سوره را به پاس از زحمات استاد و پژوهشگر بزرگ این رشته به نام جایزه دکتر فرزان سجودی نام گذاری می کند. این امر در کنار اعتبار بخشیدن به این بخش، تقدیری کوچک از سال ها تلاش و زحمات دکتر فرزان سجودی در زمینه پژوهش در تئاتر کشور خواهد بود.

رویکرد بخش پژوهش در دهمین جشنواره تئاتر سوره نگاه ویژه به امر « دراماتورژی » به عنوان پدیده نوین و پربسامد در تئاتر امروز ایران است. از این رو محورهای زیر حوزه اصلی بخش پژوهش را دربر می گیرد  :

  1. مطالعه تاریخی و لزوم امر دراماتورژی در تئاتر
  2. نقش دراماتورژی در اجرا سالن های خصوصی و دولتی
  3. مقایسه تطبیقی دراماتورژی در ایران و سایر کشورها

متقاضیان این بخش می بایست پس از ثبت نام در سایت جشنواره تا تاریخ 30 دی ماه چکیده خود را در سایت جشنواره  بار گذاری کنند.

چکیده مقاله نباید بیش از 300 کلمه باشد.

در این بخش هر شخص مجاز به ارسال 3 اثر خواهد بود.

نتایج چکیده مقالات 13 بهمن ماه 1397 اعلام می شود.

پذیرفته شدگان مرحله اول موظف هستند تا مقالات خود را بین 3000 تا 6000 کلمه به صورت فایل PDF تا تاریخ 15 اسفند ماه 1397در سایت جشنواره بارگذاری کرده و سه نسخه از آن را تا تاریخ مذکور به دبیرخانه تحویل دهند.

پذیرفته شدگان نهایی 15 فروردین ماه 1395 اعلام می شوند.

با توجه به ضرورت امر پژوهش دبیرخانه دهمین دوره جشنواره تئاتر سوره علاوه بر محورهای پیشنهادی پذیرای موضوعات دیگر خواهد بود. همچنین دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد می توانند مقالات مستخرج از پایان نامه خود از تاریخ خرداد 1396 به بعد را با معرفی نامه از سوی استاد راهنما به دبیرخانه ارسال کنند.

شرکت کنندگان این بخش باید در روز سمینار پژوهشی که در ایام جشنواره برگزار می شوند شرکت و سخنرانی کنند.

به کاندیداهای راه یافته به جشنواره گواهی ارائه سخنرانی از سوی دانشگاه سوره اعطا می شود.

این بخش به صورت رقابتی برگزار می شود.

 

شرایط و ضوابط متقاضیان شرکت در جشنواره:

 

  • کلیه متقاضیان شرکت در جشنواره باید دانشجو یا دانش­آموخته­­ پس از خرداد ماه 1396 یکی از مراکز آموزش عالی شهر تهران باشند.
  • منعی برای حضور متقاضیان در بخش­های مختلف جشنواره وجود ندارد.
  • در بخش صحنه و بخش نمایشنامه­نویسی و بخش پژوهش هر متقاضی مجاز به ثبت­نام حداکثر دو اثر است.
  • در سایر بخش­های جشنواره هر متقاضی مجاز به ثبت­نام تنها یک است.
  • در مرحله­ی بازخوانی آثار توجه و تمرکز اصلی بر ایده­ی اجرایی کارگردانان است و نیازی به ارسال کامل متن نمایشی نیست. اما متقاضیان می­بایست خلاصه طرح یک صفحه­ای از نمایشنامه خود را در سایت جشنواره بارگذاری نمایند.
  • کلیه متقاضیان موظف­اند گواهی اشتغال به تحصیل و یا کپی مدرک دانش­­آموختگی خود به همراه مجوز نویسنده، مترجم و یا ناشر اثر خود را در مرحله اول بازبینی به همراه خود داشته باشند و به نمایندگان دبیرخانه تحویل دهند.

گاه شمار جشنواره:

بخش صحنه:

  • (6 دی 1397) آخرین مهلت ثبت نام، ارسال ایده­ی اجرایی و خلاصه طرح داستانی در سایت جشنواره
  • (8 دی 1397) معرفی پذیرفته شدگان برای بازبینی
  • (1 الی 11 بهمن 1397) بازبینی مرحله­ی اول، اجرای 15 الی 20 دقیقه از اثر
  • (13 بهمن 1397) معرفی پذیرفته شدگان جهت حضور در مرحله­ی دوم بازبینی یا بخش رپرتوآر
  • (17 الی 25 اسفند 1397) بازبینی مرحله­ی دوم، اجرای کامل آثار
  • (26 اسفند 1397) معرفی پذیرفته شدگان این مرحله
  • (20 الی 31 فروردین 1398) برگزاری بخش صحنه

بخش رپرتوآر:

  • (20 بهمن 1397) آخرین مهلت معرفی آثار به دبیرخانه
  • (27 الی 30 بهمن 1397) بازبینی آثار کلاسی و کارگاهی و عروسکی
  • (5 الی 9 اسفند 1397) برگزاری بخش رپرتوآر
  • (10 اسفند 1397) معرفی برگزیدگان این بخش
  • (19 فروردین 1398) آخرین مهلت تمرین برگزیدگان با کمک مشاوران
  • (20 الی 31 فروردین) اجرای برگزیدگان در ایام جشنواره

بخش آف استیج (تجربه­های اجرا):

  • (15 دی 1397) آخرین مهلت ثبت نام و ارسال طرح پیشنهادی در سایت جشنواره
  • (20 دی 1397) اعلام نتایج اولیه و معرفی پذیرفته شدگان
  • (30 دی 1397) جلسه­ی ارائه و دفاع از اید­های اجرایی
  • (4 بهمن 1397) اعلام نتایج جلسه دفاع و معرفی پذیرفته­شدگان
  • (11 الی 14 اسفند 1397) بازبینی آثار به شکل کامل
  • (16 اسفند 1397) معرفی پذیرفته­شدگان
  • (20 الی 31 فروردین 1398) برگزاری بخش آف استیج (تجربه­های اجرا)

 بخش نمایشنامه نویسی:

  • (30 دی 1397) آخرین مهلت ثبت­نام و بارگذاری اثر در سایت جشنواره
  • (15 بهمن 1397) معرفی نامزدها
  • (20 بهمن الی 20 اسفند 1397) برگزاری کارگاه­های تکمیلی با نامزدها
  • (10 فروردین 1398) آخرین مهلت بارگذاری متن بازنویسی شده در سایت جشنواره
  • (20 الی 31 فروردین) خوانش متون توسط نویسندگان در ایام جشنواره

بخش دراماتورژی:

 

  • (12 دی 1397) آخرین مهلت ثبت­نام، بارگذاری صحنه­ی مورد نظر و ارائه­ی پیشنهادنامه­ی یک صفحه­ای از ایده­های دراماتورژی
  • (16 الی 18 دی 1397) اعلام نتایج اولیه جهت حضور در بازبینی
  • (14 الی 18 بهمن 1397) بازبینی آثار به شکل کامل و گفتگو با مشاوران
  • (24 بهمن 1397) اعلام نتایج مرحله­ی بازبینی جهت حضور در مرحله­ی نهایی
  • (20 الی 31 فروردین) اجرای پذیرفته­شدگان در ایام جشنواره

بخش پژوهش:

  • (30 دی 1397) آخرین مهلت ثبت­نام و بارگذاری چکیده مقاله در سایت جشنواره
  • (13 بهمن 1397) معرفی چکیده مقالات پذیرفته شده
  • (15 اسفند 1397) آخرین مهلت بارگذاری اصل مقاله در سایت جشنواره
  • ( 15 فروردین 1398 ) اعلام نتایج مقالات برگزیده
  • ارائه مقالات در یک جلسه سخنرانی در ایام برگزاری جشنواره

 

 

 

 

 ارتباط با دبیرخانه:

 

نشانی دبیرخانه: تهران، خیابان آزادی، بین خوش و آذربایجان، نبش کوچه­ ی کامیاران، شماره 252 طبقه­ ی اول انتهای راهرو سمت چپ، دبیرخانه­ ی دهمین جشنواره­ ی دانشجویی تئاتر سوره

کدپستی: 1345633151

شماره تلفن روابط عمومی:  09052560554

ایمیل: soorefestival.10th@gmail.com

کانال تلگرام جشنواره: soorefestival_10th@

اینستاگرام جشنواره: soorefestival.10th@

آدرس سایت جشنواره theatre.soore.ac.ir می باشد

اشتراک در:

کلمات کلیدی: تئاتر دانشگاه سوره ، دانشگاه سوره، جشنواره تئاتر ، theatre

نظر خود را بنویسید