پژوهش باید بهعنوان تحقیق اصلی انجام شود تا دانش و درک حاصل شود و معماری شکلی از دانش است که میتواند و باید از طریق پژوهش توسعه یابد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه سوره، دکتر لیلا مقیمی، بابیان این مطلب گفت: زمینههای اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، اقلیمی، کالبدی و... پیشنیاز طراحی معماری است که پژوهش جامع همیشه به تقویت طراحی ازنظر زمینه و سازگاری با زمینههای کالبدی تاریخی و اجتماعی فرهنگی کمک میکند و پژوهش معماری را به بخشی جداییناپذیر از فرایند طراحی تبدیل میکند.
او به اهمیت معنا بخشی در معماری اشاره کرد و اظهار داشت: توجه به معنا بخشی از درک زمینه معماری است، معنا مراتب درج حقیقت در قالب یک اثر است و رابطه مســتقیم با باورها و اعتقادات توحیدی مخاطبین دارد در یک جامعه توحیدی انسانها متفاوت از یکدیگر نیستند و هدف همه آنها تقــرب الهی است لذا چه تفاوت دارد که سازنده باشد یا نباشد و یا در کدام موقعیت نسبت به یک اثر معماری قرار بگیرد.
این استاد معماری دانشگاه سوره، پژوهشگری و توجه به فناوریهای نوین و هوش مصنوعی را از ضرورتهای پیشروی معماری در عصر کنونی برشمرد و تأکید کرد: معماری ایرانی اسلامی با تمام ویژگیهای خود و هندسه دقیق و منظمی که دارد تحسینبرانگیز است، تأمل در این معماری و دوباره خوانی الفبا و شناخت زمینه معماری موجود در کشور ضروری و پیشنیاز هرگونه اقدام در حوزه معماری و شهرسازی است. به نظر میآید انجام پژوهشهای کاربردی در کنار فناوریهای نوین و هوش مصنوعی کمک شایان توجهی به بازشناخت و سپس طراحی و بازطراحی در این حوزه میکند.
دکتر مقیمی بابیان خاطرهای از دوره تدریس و تجربه تأثیرگذاری فضایی مکانی مقدس اینگونه به تصویر کشیدند:
یک سمینار معماری به میزبانی دانشگاه تهران سال 96 برگزار شد که من و چند نفر از استادانم میزبان دانشجویان و استادانی از کشور آلمان بودیم در جریان بازدیدهایی که از مرکز تاریخی شهر و بازار تهران صورت گرفت، دختر دانشجوی آلمانی در بازار تهران هنگامیکه از مسجد بازار صدای قرآن قبل اذان پخش شد چند دقیقهای تأمل کرد و در گوشهای از بازار بر روی صدا متمرکز شد. درحالیکه اشکهای او صورتش را خیس کرده بودند به او نزدیک شدم و از او پرسیدم اتفاقی افتاده و به کمک نیاز داری؟ گفت نه این صدا و این مکان مرا دگرگون کرده شبیه صدای خانه خدا در مکه است و آرزو دارم آنجا را ببینم و اینیکی از بهترین خاطراتم بود که بیانگر ویژگیهای معماری ایرانی اسلامی همراه با صدای گوشنواز قرآن و تأثیر آن بر انسان را به اثبات رساند که او مسلمان نبود ولی فضای روحانی با تمام ویژگیهایش او را به خود که نه؛ بلکه به خالقش رهنمون میکرد. در واقع این ویژگیهای فضایی معماری ایرانی اسلامی در تمام بناها از خانه، مسجد، مدرسه، کاروانسرا، حمام و... درگذشته بهدقت موردتوجه قرار میگرفت و در جهت هدف مشترک تقــرب الهی بودند.
دکتر مقیمی دانشآموخته دانشگاه تهران در رشته معماری گرایش مرمت شهری است و سوابق آموزشی متعددی در این حوزه دارد. از وی دهها مقاله و چند عنوان کتاب منتشر شده و اکنون در دانشکده معماری دانشگاه سوره مشغول تدریس است.
نظر خود را بنویسید