همزمان با هفته ارتباطات، دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با همکاری معاونت پژوهشی، نشستها و کارگاههایی را با حضور استادان برتر حوزه ارتباطات برگزار میکند. سومین وبینار از این سلسله جلسات روز ۱۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۳:۳۰ الی 15 برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه سوره، این نشست با حضور دکتر «تکتم عیناللهی»، استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات برگزار و در خصوص تاکتیکهای خبری مطالب مهمی بیان شد.
دکتر عیناللهی، در آغاز با اشاره به اهمیت و کاربرد تاکتیکهای خبری گفت: تاکتیک به معنی سبک و روش است درحالیکه تکنیک بیشتر جنبه عملی دارد. در شیوه انتقال و القای پیام با توجه به منطقه فعالیت، هر رسانه از شیوه خاصی برای القای پیام استفاده میکند. اما روشهایی که معمولاً استفاده میشوند عبارتاند از: جلبتوجه مخاطب و حفظ آن، قابلیت تصدیق خبرهایی که منتقل میشود، تلاش برای سرگرم کردن مخاطب و....
وی ادامه داد: بسیاری از موارد بالا برای جلب اعتماد مخاطب به رسانه است. درواقع رسانه بهنوعی خود را در معرض آزمون اعتمادسازی مخاطب قرار میدهد. اگر بخواهیم مخاطب را به سمتوسوی اهداف موردنظر رسانه ببریم باید از شگردهای متناسب با اهدافمان استفاده کنیم. این شگردها همان تاکتیکهای خبری مورداستفاده در رسانهها هستند.
در ادامه این نشست که بهصورت حضوری و آنلاین برگزار شد، انواع تاکتیکهای خبری شامل: تاکتیک سابقهنویسی(پیشینه نویسی)، اطلاعات سری، نشت هدایتشونده، ماساژ پیام، بازگشتی، فوریت بخشی ساختگی خبر، جنجالآفرینی، جنگ نرم، دروغ بزرگ، تلطیف و تنویر، برچسب زدن، ترور شخصیت، تاکتیک پاره حقیقتگویی، ایجاد تفرقه و تضاد، شایعه، محک زدن، اغراق، برجستهسازی، ساختن یک دشمن فرضی، دستچین کردن خبر، سانسور، خشونت مطبوعاتی، استفاده از خبر برای تبلیغ معرفی و توضیحاتی در خصوص کاربرد هرکدام بیان شد.
دکتر عیناللهی، سپس به تشریح و تبیین تاکتیکهای ذکر اشاره کرد و نکاتی را درباره هرکدام از به شرح زیر بیان کرد:
۱. تاکتیک سابقه نویسی (پیشینه نویسی): در این تاکتیک، خبرنگار یا منبع خبری با مطرح کردن اطلاعات غلط در مورد پیشینه یا سابقه یک شخص یا سازمان، سعی در افزایش تأثیر منفی آنها در جامعه دارد.
۲.اطلاعات سری: در این تاکتیک، خبرنگار با مطرح کردن اطلاعاتی که بهطوری غیرقابل اثبات بوده و معمولاً با نامهای مستعار منتشر میشوند، سعی در افزایش تأثیر خبر خود در جامعه دارد.
۳.نشت هدایتشونده: در این تاکتیک، خبرنگار با نشر اطلاعاتی که از منابع محرمانه یا غیر محرمانه بهدستآمدهاند، به سمت خود و یا به سمت گروه یا سازمان خاصی که در اختیار او قرارگرفتهاند، سعی در افزایش تأثیر خبر خود دارد.
۴.ماساژ پیام: در این تاکتیک، خبرنگار با نشر خبری که به نظرشان مهم است، با روشی که به سمت منافع خود یا گروهشان خدمت میکند، اطلاعات را تغییر میدهد و آن را به شکلی مثبت و یا منفی میسازد.
۵. تاکتیک بازگشتی: در این تاکتیک، خبرنگار با یک برخورد ابتکاری خبر را از راه دور کنترل میکند و سعی در ایجاد بازخورد مناسب برای خبر خود دارد.
۶. فوریت بخشی ساختگی خبر: در این تاکتیک، خبرنگار با ایجاد شرایط و فضای مناسب، خبر خود را به شکل فوریت بخشی شده مطرح میکند تا تأثیر بیشتری در جامعه داشته باشد.
۷. جنجالآفرینی: در این تاکتیک، خبرنگار با نشر اطلاعات ناصحیح یا جنجالی، سعی در جذب توجه و تأثیر بیشتر بر جامعه دارد.
۸.جنگ نرم: در این تاکتیک، خبرنگار با استفاده از روشهای نرم برای تأثیرگذاری بر نظر عمومی، بهسرعت تغییرات روزمره را تحت کنترل میگیرد و به اهداف خود نزدیک میشود.
۹.دروغ بزرگ: در این تاکتیک، خبرنگار با نشر اطلاعات غلط و یا دروغین، سعی در تحریف و تغییر دیدگاه و نظرات عمومی دارد.
۱۰.تلطیف و تنویر: در این تاکتیک، خبرنگار با افزایش قابلیت قابلتوجه بودن و جذابیت خبر، سعی در جلبتوجه بیشتر و تأثیرگذاری بیشتر خود دارد.
۱۱.برچسب زدن: در این تاکتیک، خبرنگار با برچسب زدن به شخصیتهایی که به دلیل دیدگاه و یا باورهای خود موردانتقاد قرار میگیرند، سعی در تضعیف نقش آنها در جامعه دارد.
۱۲.ترور شخصیت: در این تاکتیک، خبرنگار با تمرکز بر شخصیت یک شخص و نقاط ضعف و نارساییهای آن شخص، سعی در تحلیل روابط آن شخص با دیگران دارد و با ایجاد شک و تردید درباره نیت و رفتار آن شخص، تأثیر بیشتری در جامعه دارد.
۱۳. تاکتیک پاره حقیقتگویی: در این تاکتیک، خبرنگار با نشر بخشهایی از خبر یا اطلاعات، بهنحویکه با مفهوم کلی خبر تناقض دارد، سعی در تحریف و جلبتوجه بیشتر خود دارد.
۱۴. ایجاد تفرقه و تضاد: در این تاکتیک، خبرنگار با استفاده از اختلافات سعی در تشدید تفاوتها و ایجاد تضاد و ناهماهنگی در جامعه دارد.
۱۵. تاکتیک شایعه: در این تاکتیک، خبرنگار با پخش شایعات غیرمنطقی و بیاساس، سعی در تحریف نظرات و باورهای عمومی و تشدید بحثوجدل در جامعه دارد.
۱۶. محک زدن: در این تاکتیک، خبرنگار با پخش خبرهای منفی و تهمتزنیها علیه شخص یا گروهی، سعی در افت اعتبار نسبت به آنها دارد.
۱۷. تاکتیک اغراق: در این تاکتیک، خبرنگار با تغییر اندازه و اهمیت یک خبر و یا حادثه، سعی در تأثیرگذاری بیشتر بر نظرات و باورهای عمومی دارد.
۱۸. برجستهسازی: در این تاکتیک، خبرنگار با تأکید بر بعضی جنبههای خاص یک خبر و نادیده گرفتن جنبههای دیگر، سعی در جذب توجه بیشتر به خود دارد.
۱۹. ساختن یک دشمن فرضی: در این تاکتیک، خبرنگار با ایجاد تصویری از یک دشمن فرضی، سعی در تشدید بحثوجدل در جامعه و تمرکز بر نقاط مشترک در برابر آن دشمن دارد.
۲۰. تاکتیک دستچین کردن خبر: در این تاکتیک، خبرنگار با دستچینی یا تحریف خبر، سعی در تأثیرگذاری بیشتر بر نظرات و باورهای عمومی دارد.
۲۱. تاکتیک سانسور: در این تاکتیک، خبرنگار با حذف و یا تحریف اطلاعات و خبرها، سعی در محدود کردن دسترسی به اطلاعات و تأثیر بیشتر بر نظرات و باورهای عمومی دارد.
۲۲. خشونت مطبوعاتی: در این تاکتیک، خبرنگار با پخش خبرها و تصاویر ویدئویی شوم و ترسناک، سعی در ترساندن جامعه و جلبتوجه بیشتر به خود دارد.
نظر خود را بنویسید