دومین جلسه از دوره دوم معماریخوانی پادکست رادیو نمانا در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی، دومین نشست معماری خوانی رادیو نمانا باهمکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره روز چهارشنبه، 12 مهر۱۴۰۲، در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سـوره، به دبیری مهندس آناهیتا سماوات و با حضور دکتر محمدصادق خاجی، دکتر زکیه سادات طباطبائی و مهندس مینا زرنگ برگزار شد.
در ابتدای جلسه آناهیتا سماوات خلاصهای از نشست اول را اینطور بازگو کرد: «یوهانی پالاسما در ابتدا بر این باور بوده است که تکنولوژی بهتنهایی کافی است، اما باگذشت زمان و عمیق شدن در حرفهاش متوجه میشود که استفاده مطلق از تکنولوژی و آن نگاه سراسر خیرخواهانه آن لزوماً خوب نیست و حتی در مواردی آسیب وارد میکند. ازاینرو تفکرات قبلی خود را نقد میکند و به چالش میکشد. سپس یوهانی متمایل میشود به رویکرد روانشناسانه در معماری و نزد روانشناسانی چون اریک نیومن و یونگ به بررسی انسانشناسی میپردازد. درنهایت پالاسما به ارتباط میان این دو حوزه میپردازد و تفکرات او رویکرد پدیداری پیدا میکند.
سماوات در ادامه روایتگری خود از فصل دوم کتاب خیال مجسم، درباره زبان، اندیشه و خیال اینطور بیان کرد: یکسری تعاملات بین زبان و خیالپردازی و ادراکات وجود دارد، بنابراین ما دو نوع تعامل داریم که این تعاملات توأمان باهم باعث فهم قوه ذهنی ما میشود. زبان و خیالپردازی توأمان با ادراک و تأمل به فهمیدن ختم میشود.
در تفکر غرب این اندیشه رایج بوده است که زبان و خیال هیچ ارتباطی باهم ندارند. فرود استرومنس سعی میکند این تفکر یکجانبه را تلطیف کرده و دراینباره میگوید که احتمالاً خیالات، نقشهها و نمودارها با اندیشهها همکاری میکنند، بهویژه با آنهایی که مبتنی بر ادراک هستند، اما آنها از جنس اندیشه نیستند. لذا اندیشه و کلام هر دو انتزاعیاند، هر دو به نحوی مشابه انتزاعیاند.
ژان پل سارتر نیز دراینباره میگوید: هر واژه، یک نشانه است، خود را نشان میدهد و معنایی را میرساند اما معنا به واژه برنمیگردد. بلکه به چیزی دلالت دارد که به واژه تقلیل یافته است.
دبیر جلسه بحث را اینطور ادامه داد: کلام نه از واژهها،که از فرایند شناختی برانگیختگی عصبی و حسی نشأت میگیرد که به بیان لفظی واژهها ختم میشود. بدن احساسات خود را خلق میکند بنابراین نوعی تخیل جسمانی دارد.
ساتر نیز میگوید که دوجهان واقعی و خیالی، مرکب از ابژههای یکسان هستند. تنها دستهبندی و تعاملهای میان آنهاست که با یکدیگر تفاوت میکند. آنچه دنیای خیالی و نیز جهان واقعی را تعریف میکند، وضعیت آگاهی است.
سماوات در ادامه سخنان خود به بازتاب صحبتهای دکتر اسماعیلی و دکتر مقیمی درباره خوابوخیال در قرآن پرداخت و به این مهم اشاره کرد که در قرآن یکبار به تخیل و هشتصد بار به تفکر و تعقل اشارهشده است. ولی در آیات دیگر بهصورت غیرمستقیم اشارههایی به تخیل شده است. در آیاتی به پیامبر خطاب میشود که خیال کن در برابر دشمن ظفر یافتی و خیال تو به واقعیت تبدیل میشود. در نگاه ابتدایی اینطور به نظر میرسد که قرآن به توصیه تفکر در انسانها تأکید بیشتری داشته اما همانطور که در آیه بالا اشاره شد به روانشناسی و تلقینپذیری ذهن اشاره میشود.
دکتر زکیه سادات طباطبائی درباره موضوعات مطرحشده توضیح داد: در این فصل پالاسما خیال، زبان و اندیشه را به هم مرتبط کرده است. در این بخش تأکید دارد که بر اساس جریانات جاری در فلسفه غرب و همچنین بر اساس فلسفه و زبانی که در ادراکات فلسفی نسبت به زبان و اندیشه غالب بوده است، زبان منطقی چندین هزارساله بهعنوان زبان حقیقت مطرحشده است و خیال درجایی دارای مضمون است که از حقیقت فاصله داشته باشد.
خیال یک واسط بین خیال معقول و عالم محسوس است. در هستیشناسی عرفان اسلامی سه عالم (ماده، خیال و عقل) وجود دارد. یک عالمی به نام عالم مثال هم وجود دارد عرفان اسلامی ادراکات انسان را با این عالم متناظر میکند. انسان دائماً در حال سفر بین این عالم است و در این سیر رفتوبرگشت ادراکات انسان شکل میگیرد.
معاون پژوهشی دانشگاه سوره در این رابطه اذعان داشت که خیال در عالم فلسفه غرب کمتر بهصورت هستیشناسی مورد تأکید بوده است ولی اخیراً به لحاظ روانشناسی موردتوجه قرارگرفته است ولی در عالم اسلام بُعد هستیشناسی و ادراکی دارد. وقتی فرد تصویری را میبیند به عالم خیال انسان صعود میکند، فرد میتواند با این خیالبازی کند و شکل تغییریافتهای از این خیال را در خواب ببیند. فکری که انسان میکند دستآویزی از تصویرهای مختلفی است که انسان دیده است مثل رنگ و بو، تصاویری که انسان بتواند با کمک آنها یک فکر جدیدی را درست کند.
دکتر خاجی در ادامه جلسه راجع به خیال بیان کرد که انسان صرفاً خیال را برای آن چیزی که فهمیده است استفاده میکند. معمارها به چیزهایی که خوششان میآید، دقت کرده، نگاه کردند و آنها را جدا کردند و دوباره به یک بدنه جدید تبدیل کردند. ما از طریق تمام ساختمان بدنمان واکنشهای معنادار نشان میدهیم. باید تصدیق کنیم که بهاندازه دنیای التفاتی مادی، فیزیکی و تجربی جمعی در جهانهای ذهنی و اساساً سوبژکتیو حافظه، رویا و تخیل نیز زندگی میکنیم. معمار از یک تولیدکننده صرف ساختمانی که دیزاین در آن قرار میگیرد خودش را به یک واسطه بین خیال و جهان سوبژکتیو تبدیل میکند.
خاجی جملهای از مرلو پونتی را خواند: نقش بیچونوچرای جسمانیت در هر اثر معماری اصیل است. معماری در جسمانیت جهان و واقعیت جسمانی و زیسته انسان حاصل میشود. ایشان در ادامه توضیح داد که معماران بعدازاین جمله مرلو پونتی بود که به دودسته تقسیم شدند. دسته اول معمارانی که قائل به اتفاقات درونی دیسیپلین معماری هستند، دسته دوم که با مرلو پونتی موافق هستند معتقدند معماری حاصل تجربه جمعی از سیاست، اقتصاد، وضعیتروانی، تجربههای جمعی و همه این موارد است.
امروزه به مفهوم زبان در بازتولید خیال نیاز داریم. نیاز است که اندیشه را قبل از ترسیم بنویسیم. معماری بهمثابه یکزبان است اما وقتی مستقیماً اندیشه را ترسیم میکنیم لایههای اندیشه پنهان میشود و اجازه به آن داده نمیشود.
مهندس زرنگ پیرو سخنان مطرحشده اذعان کرد: زبان از یکسری ساختارهای فرهنگ به وجود آمده است. اگر ساختار به هم بریزد خیلی از چیزها جابهجا میشود. زبان همراه بااحساس است. یعنی ما اول احساس را تجربه میکنیم، از حواس کمک میگیریم و یکسری مسائل را تجربه میکنیم و در ذهن ما تصویری شکل میگیرد، که این تصویر بر اساس تجربههایی است که به دست آوردهایم.
این تصویر که شکل میگیرد، به یک عینیتی ترجمه میشود و بهصورت یک مسئله هدفمند بیان میشود، که این بیان میتواند بهصورت نوشتار یا گفتار باشد. ترجمه شدن ذهنیت به عینیت در ساختار هر چیزی اتفاق میافتد. همه مسائلی که ما با آن مواجه هستیم خیال در حال تبدیلشدن به عینیت است. در این راستا یکسری ابزار جود دارد که این ابزار میتواند بیان ما باشد که تجسم عینی آن حرف زدن است.
انتهای جلسه دبیر نشست ضمن تشکر و قدردانی از حضور مهمانان برنامه و دانشجویان، جلسه را به اتمام رساند و دبیر جلسه، مسئول کتابخانه و مهمانان نشست، با دانشجویان حاضر در جلسه عکس یادگاری گرفتند.
گزارش: شیوا جهینی
نظر خود را بنویسید