چهارمین جلسه از سومین دوره حضوری معماری خوانی به همت پادکست معماری رادیو نمانا با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره به نقل از معاونت پژوهشی، این جلسه به دبیری مهندس آناهیتا سماوات و میهمانان سخنران دکتر مرتضی اسماعیلی، دکتر محمدمهدی دماوندی و حضور افتخاری معاون پژوهشی دانشگاه سوره، دکتر محسن رستمی و دکتر شکوه اسدالهی برگزار شد.
در ابتدای جلسه مهندس سماوات ضمن عرض خوش آمدگویی به مهمانان گرامی و تشکر از حمایت دانشکده معماری و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، به روایتگری هفت فصل پایانی کتاب پرداخت و گفت: هر چه درباره شهرها و بناها بیشتر آموختیم حقانیت این معنا را بیشتر یافتیم، که بسیاری از سبکهای تاریخی بناها کیفیاتی مشترک دارند. این اشتراک از آنجاست که این بناها قدیمیاند و انسان بارها توانسته است به رازی که در دل معماری است دست یابد.
وی افزود: قواعدی که بنا را خوب میکند ساده و صریح است، این قواعد مستقیماً از طبع نوع انسان و قوانین تبعیت میکند. این هویت کالبدی یگانه که در همه چیز نهفته است همواره در نهایت رخ مینماید و راه بیزمان ساختن حقیقتاً راهی بیزمان است.
سماوات در ادامه خاطرنشان کرد: هرچه بیاموزیم که بناها را زندهتر بسازیم، یعنی بناهایی که با طبع خود مناسبت بیشتری داشته باشند، لزوماً به این هویت جاودانه بیشتر دست مییابند. اینها صورتهایی است که انسان هرگاه به قلب بنا دست یافته بارها آنها را پیدا کرده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: هویت جاودانه بناها به همان اندازه جزئی از طبیعت است که هویت رودها، درختان، تپهها، شعلهها و ستارگان است. هررده از پدیدهها در طبیعت هویت کالبدی خاص خود را دارند. و وقتی که بناها به شایستگی ساخته شوند و در برابر نیروهای خود صادق باشند، آنها نیز هویت خاص خود را خواهند داشت. این هویتی است که راه بیزمان آن را پدید میآورد. این تجسم کالبدی کیفیت بینام در شهرها و بناها است.
سماوات با بیان اینکه زبان و روندهایی که از آن ناشی میشوند، تنها نظم بنیادینی را عرضه میکنند که فطری است ادامه داد: چیزی به ما نمیآموزند، بلکه فقط آنچه را از پیش میدانستیم و چیزی را که وقتی خودمان را ایدهها و نظرها پیراستیم بارها و بارها کشف خواهیمکرد به یاد ما میآورند، و درست همان کاری را میکنند که از خود ما به ظهور میرسد.
وی با اشاره به اینکه معماری آزاد و عامیانه، با نماهایی از چوب سرخ نامنظم، و فضاهای داخلی کهنه و روستایی مآب، هم به این کیفیت نرسیده است گفت: این مکانها بیآلایش نیستند و نمیتوانند به کیفیت بینام برسند، زیرا آنها را با نگاهی بیرونی ساختهاند. سازندگان این بناها آنها را به روش خود ساختهاند زیرا کوشیدهاند چیزی یا خیالی را به علم خارج تحمیل کنند. حتی وقتی آن چیزها را طوری میسازند که طبیعی جلوه کند، این طبیعی نمودنشان نیز حساب شدهاست و در نهایت تظاهری بیش نیست.
سماوات خاطرنشان کرد: کسی که آزاد و عاری از نفسانیت است، از خلا آغاز میکند و میگذارد زبان شکلهای لازم را از آن خلأ به وجود آورد. برنیازی که او را به سوی خیالها سوق میدهد، بر نیاز به کنترل طرح، چیره میگردد، با خلأ در صلح است، و اطمینان دارد که قوانین طبیعت که در الگوها تدوین شدهاست و در ذهن او عمل میکنند، هر آنچه را لازم است پدید خواهند آورد.
دکتر اسماعیلی نیز در ارتباط با موضوعات مطرح شده نکاتی را بیان کرد و اظهار داشت: وقتی تاریخ معماری ایران را مرور میکینم، پذیرنده تکنولوژی، مواد و متریالهای جدید بودیم. ما تمام اتفاقات جدید دنیا را میپذیریم اما آن را به زبان خودمان ترجمه میکنیم. طبق گفته نویسنده کتاب هر چیزی را که یاد گرفتید و یاد میگیرید مثل الگوها و روشها، ولی در نهایت همه را کنار میگذارید.
وی افزود: برخی از مکانها الگوی خوب دارند اما مردهاند. مکان هایی ام هست که الگویی در آنها به کار نرفته اما زنده است. این نکته متناقض نما را میآموزیم که فقط در صورتی میتوانیم بنایی را زنده بسازیم، که آنقدر آزاد باشیم که بتوانیم حتی الگوهایی هم که به ما کمک میکنند را کنار بگذاریم.
دکتر اسماعیلی در ادامه گفت: صرفا ما نباید درگیر الگو و طراحی باشیم، یک جایی باید خالی بشویم تا آن صدای اصلی معماری که ذات اصلی معماری است به صدا درآید. نه بدین معنا که تحت تاثیر معماری دیگر چیزی را بسازیم در این صورت اتفاق تازهای رخ نداده است. اگر در یک بنا هیچ خطی متعلق به خود نداشته باشیم معماری جدیدی اتفاق نیافتاده است.
دکتر دماوندی نیز در تکمیل این صحبتها اظهار داشت: اگر اساس و پایه چیزی پاک و ساده نباشد نمیتواند کار حرفهای ارائه بدهد. اول باید خود را از بدیها دور کنیم، ذهنمان را از درگیریهای اقتصادی یک پروژه دور کنیم، و فقط به فکر ایجاد فضایی مناسب برای کاربران باشیم، که نیاز آنان را برطرف کند.
وی افزود: معماری امروز ایران از معماری گذشته فاصله گرفته است، و فقط یک سری اصول و ضوابط را بر اساس مقررات ملی یا نظاممهندسی پیش میبریم. این ضوابط فقط یکسری کلیشه را به ما میدهند، و خط فکری را نباید از ما بگیرد. معماری امروز ما صادراتی شده است. به جای اینکه تکنولوژی را به معماری امروز واردکنیم، کل معماری غربی را وارد کردیم، اصالت معماری ایرانی از بین رفته است.
در بخش دیگری از نشست پادکست نمانا دکتر طباطبایی در ارتباط با معماری، زبان و زندگی مواردی را بیانکرد و گفت: زبان و زندگی برای ما قابل درکتر هستند. معماری چون وارد بحث دانشگاهی میشود و به بخش های مختلفی تقسیم میشود و به یک مسئله فنی و تخصصی تبدیل میشود و برای افراد ملموس نیست. در صورتی که ما در معماری زندگی میکنیم و در فضا هستیم، و روزمره با آن ارتباط داریم.
اسدالهی دیگر شرکتکننده این برنامه دیدگاههای خود را بیان کرد و اظهار داشت :در گذر زمان یکسری فضاهای جدید ایجادشد، که متاثر از سفرهایی بود که از زمان قاجار آغاز شده بود، ودگرگونی بزرگی در فرهنگ و معماری ایران ایجاد کرد. این تغییرات بسیارسریع رخ داد به همین دلیل معماران نتوانستند خود را با طرح قدیمی که وجود داشته و طرح جدیدی که به سرعت وارد معماری شد هماهنگ کنند.
همچنین رستمی در ارتباط با معماری به نکاتی اشاره کرد و گفت: در معماری باید برای هر فضا سناریویی داشتهباشیم و آن را گسترش دهیم، و هیچوقت نباید دنبال یک آموزش و الگو واحد باشیم که از آن پیروی کنیم.
در انتهای جلسه ضمن بیان جمع بندی کلی و تقریر کلیات، هدایایی به رسم یادبود از سومین نشست حضوری معماری خوانی به اساتید همراه تقدیم شد و عکسی یادگاری همراه حاضرین در جلسه ثبت شد.
تهیه و تنظیم: شیواجهینی
نظر خود را بنویسید