دکتر امید علی مسعودی در حاشیه بازدید از نمایشگاه دائمی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) از انعقاد تفاهم نامه برای این سازمان برای توسعه پژوهشهای دانشگاهی در زمینه روندهای نوظهور رسانه ای خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات با بیان اینکه معمولاً سازمانهایی مثل ساترا که کار بسیار مهم نظارت را انجام می دهند یک روند کاری آرامی را جلو می برند اظهار داشت: فقط گاهی مواقع رویدادی اتفاق میافتد در جامعه مطرح می شوند و متاسفانه غالبا هم در چالش ها تنظیمگری هم از نظر مخاطب و هم از نظر تولید کننده مورد حمله قرار می گیرد. دلیل این نقیصه هم عدم آشنایی به هنگام ذی نفعان با وظایف و اقدامات مهم این نهادهاست.
دکتر مسعودی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا رگولاتوری ( تنظیم گری) وجود دارد، افزود: ساترا به عنوان تنظیم گر باید خودش رو معرفی کند. از بهترین راههایی که ساترا را میتواند به عنوان یک حرکت خاموش ولی خیلی دقیق معرفی بکند، برگزاری نمایشگاه است .مخصوصاً این نمایشگاه برای دانشجوها و استادان دانشگاه خیلی لازم تر به نظر می رسد. اگر جامعه نخبگانی درباره چیزی توجیه باشند، میتوانیم به توجبه شدن جامعه و ترویج مشارکت عمومی در حوزه دفاع از حقوق مخاطب و تولید کننده امیدوار باشیم. در واقع تنظیم گر خودش با دانش افزایی در این زمینه یک نوع سواد رسانه به جامعه اهدا می کند.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: همانطوری که سکوها در ساترا آموزش میبینند باید مخاطب هم حقوق خودش را بداند تا در تولیدات محتوایی داخلی شاهد ترویج بداخلاقی، بد زبانی و بی احترامی به اقوام و مذاهب و فرهنگ ها نباشیم و خود مخاطب برای کنترل چنین مسائلی مطالبه داشته باشد و به کمک تنظیم گری بیاید..ساترا یک وظیفه سنگینی دارد و باید این وظیفه سنگینی را معرفی بکنه و وجود چنین نمایشگاه هایی برای فرهیختگان جامعه مثل استادان دانشگاه ،پژوهشکدهها، دانشکدگان و... ضروری است. البته باید به این کار خوب معرفی سکوهای موفق و ممتاز اضافه شود تا بتوانیم در یک دایره دید وسیع تر مباحث را نشان دهیم و ارزیابی کنیم.
دکتر مسعودی ضعف پژوهشی را یکی از مهمترین آسیب های کنونی حوزه سیاستگذاری و اجرا در حوزه آموزش و فرهنگسازی و تظیم گری معرفی کرده و افزود: یکی از کارهایی که من در دانشگاهها کم دیدم، کار روی روندهای جدید به ویژه در مورد تنظیم گری است. البته در این زمینه چند رساله دکتری و تحقیق صورت گرفته است اما واقعیت این است که هنوز به جایی نرسیدیم که این منابع به قدری زیاد باشد که بتوانیم در همایش ها و تحول سرفصل ها از آن استفاده کنیم .
این رئیس دانشگاهی همکاری های بین سازمانی برای تولید علم را یکی راه های رفع این نقیصه دانسته و در پایان گفت: در جلسه ای که به تازگی برای تحول در دروس علوم ارتباطات بین برخی دانشگاه ها برگزار شده ، این مساله که بالاخره با توجه به وجود نیازهای جدید، ما هم نیاز به دروس و رشته های جدید داریم مورد تاکید قرار گرفته است. مثلا به زودی در دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره راه اندازی رشته رسانه و علوم شناختی را خواهیم داشت. اما برای سایر رشته ها و دروس باید اول پژوهش های بسیار زیادی صورت بگیرد تا دستمان برای تولید محتوا و تدریس خالی نماند. تفاهمنامه ای که با سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر در این زمینه خواهیم داشت به این هدف کمک خواهد کرد. البته یک ضلع دیگر کار ، انجمن سواد رسانه ای است که با مشارکت این دوستان محتوای تولید شده پایش می شود و برای بهره برداری بهتر به وزارت علوم ارسال خواهد شد.
نظر خود را بنویسید