منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

روابط‌عمومی دانشگاه سوره- نقالی ازجمله هنرهای روایی و آئینی ایران است که ریشه در باورها، فرهنگ و سنت این سرزمین کهن دارد. از گذشته‌ تا امروز نقالان متعددی پا به عرصه وجود گذاشتند و آثار فاخر و ماندگاری آفریدند. اگرچه این روزها نقالی مانند گذشته هیاهو ندارد ولی کم نیستند هنرمندانی که در این راه قدم نهادند تا چراغ این هنر ملی همچنان فروزان باقی بماند. «محمد حاج محمدی» دانشجوی رشته نمایش «گرایش صحنه» در دانشکده هنر دانشگاه سوره است که طی سال‌های مختلف مقام‌ها و جوایز بسیاری را برای کارگردانی، اجرا، نقالی و برگزاری برنامه‌ها و نمایش‌های آیینی و سنتی کسب کرده است. او ازجمله این هنرمندان است که علاوه بر صحنه تئاتر، نقالی را نیز به کارنامه هنری خود افزوده است. با او به همین بهانه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

 

چرا در بین نمایش‌های ملی و آئینی باید به نقالی به‌عنوان هنری فاخر و ماندگار توجه کرد؟

نقالی و روایتگری از هنرهای ملی و باستانی ایران‌زمین است و قدمتی چند صدساله دارد. این هنر را می‌توان همواره ریشه اصلی تئاتر روایی و تئاتر ملی دانست. از هم‌خانواده‌های این هنر می‌توان به پرده‌خوانی، قوالی و... اشاره کرد.

شما از چه زمانی نقالی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کردید؟

حدود ۱۲ سال هست که در اتمسفر تئاتر و یادگیری آن نفس می‌کشم، اما مواجهه من با نمایش‌های سنتی به حدود هشت سال قبل می‌رسد. در ابتدا باهنر اصیل تخت حوضی و سیاه‌بازی آغاز کردم. پس‌ازآن به‌سرعت خود را به دنیای نقالی و پرده‌خوانی کشاندم. زیرا ریشه تئاتر ایرانی را نقالی دانسته‌ام و تحت نظر استادانی همچون: دکتر داود فتحعلی بیگی، جواد انصافی، علی فتحعلی، داود داداشی و دیگران شاگردی کردم.

به استاد فتحعلی بیگی اشاره کردید. کسی که از نسل مفاخر معاصر نمایش روایی و آئینی ایران است. آیا تاکنون کار مشترکی با ایشان داشته‌اید؟

باافتخار اعلام می‌کنم که دانش‌آموخته دکتر داود فتحعلی بیگی هستم و در زمینه نمایش‌های آئینی و سنتی هر چه دارم از ایشان است.

باخبر بودیم که به مناسبت عید غدیر اجرای زنده نقالی در تلویزیون داشتید؛ این اجرا چطور پیش‌رفت؟

این اجرا همان‌طور که اشاره کردید اجرای نقالی به مناسبت عید سعید غدیر خم در شبکه تهران بود که با همراهی استاد فتحعلی بیگی بود که البته ایشان در پشت‌صحنه حضور داشتند تا آنچه از ایشان آموخته‌ایم را به تماشاگران در روز عید غدیر نمایش دهیم در محضر استاد فتحعلی بیگی درس پس بدهم. به لطف خدا اجرا بدون غلط و به‌صورت زنده برگزار شد و با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

اکنون مشغول چه فعالیتی هستید؟

در حال حاضر نیز در زمینه نمایش‌های شادی‌آور، سیاه‌بازی، نقالی و پرده‌خوانی، تعزیه و پژوهش و نگارش چند مقاله مشغول به فعالیت هستم.

در پایان خوشحال خواهیم شد تا از افتخارات شما بیشتر بدانیم.

افتخاراتی که تاکنون به لطف خداوند کسب کرده‌ام  شامل: کارگردان ۴ دوره متوالی جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی سنتی در سال‌های 96 ، 98، 1400 و 1402 است. نقال برگزیده ششمین جشنواره نقالان علوی۱۴۰۳، کارگردان برگزیده بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر ۱۴۰۲، مجری طرح نقالی و پرده‌خوانی در تور فرهنگی تهران و البرز ۱۳۹۶و ۱۴۰۰ و نیز مجری طرح پاتوق نمایش‌های آئینی و سنتی البرز۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ از دیگر افتخارات بنده است.

برای شما آرزوی موفقیت دارم و از حضورتان در این مصاحبه سپاسگزارم.

بنده هم از شما و روابط‌عمومی دانشگاه سوره که این فرصت را فراهم کرد تشکر می‌کنم.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنقالی هنری با قدمت چند صدساله / گفت‌وگو با محمد حاج محمدی

نظر خود را بنویسید