منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

نشست تخصصی سوادهای جدید با حضور استادان دانشکده فرهنگ و ارتباطات روز شنبه 5 آبان ماه جاری در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی سوره، ابتدا دکتر سیدمحسن بنی‌هاشمی به ارائه "سواد فضای مجازی: این‌ همه از سواد رسانه‌ای گفتیم، از بیسوادی رسانه‌ای هم بگوییم" پرداخت. دکتر بنی‌هاشمی عنوان کرد: چسبندگی ما به گوشی و رسانه‌ها، اعتیاد رسانه‌ای است و اعتیاد رسانه‌ای مرتبط با ذائقه رسانه‌ای است. در واقع رسانه‌ها، ذائقه‌سازی می‌کنند. رسانه‌ای که می‌تواند ذائقه‌سازی ‌کند به درجه بالایی از اعتبار رسانه‌ای رسیده است. ذائقه رسانه‌ای آن بخشی از سواد رسانه‌ای است که هر طور مدیریت شود، فرهنگ را نیز مدیریت خواهد کرد. برای درمان اعتیاد رسانه‌ای یافتن آدم‌های مستحکم فرهنگی لازم است.

بنی‌هاشمی اذعان کرد که امروزه رسانه تبدیل به رهبر افکار عمومی شده است. نهضتی که ما میخواهیم آن را دنبال کنیم برعلیه این رهبری افکار عمومی است و چیزی که ما امروزه در رسانه‌ها راجع به سواد رسانه‌ای به آن اشاره می‌کنیم و سواد رسانه‌ای مدعی ان است خلاقیت فرهنگ و انتقادی بودن است.

استادیار گروه ارتباطات و رسانه در ادامه بیان کرد: سواد رسانه‌ای پله اول ارتباطات است چرا که تعیین کننده جایگاه و اهمیت موضوعات مهم زندگی است مثلا در حادثه پلاسکو ضعف سواد رسانه‌ای باعث مرگ و میر بیشتر شد. اینکه قدرت آلودگی اطلاعات بالاست، می‌تواند شما را آلوده کند؛ مسئله شعور رسانه‌‍ای هم پله آخر ارتباطات است. بنی هاشمی تاکید کرد  که ارزش‌ها جعلی دارند، وجود این همه سواد اعم از سواد رسانه‌ای، سواد اطلاعات، سواد فرهنگی و... در زندگی بشر نشان‌دهنده وجود جعلی‌ها در آن زمینه‌ است. بنی‌هاشمی محورهای اصلی سواد رسانه‌ای را افزایش تفکر سواد رسانه‌ای، وجه فرهنگی سواد رسانه‌ای و خلاقیت شمرد.

سخنرانی دکتر بنی‌هاشمی در جمع‌بندی جلسه به تاثیرات آلودگی ارتباطات در ارتباط با خود، خانواده ، روابط میان فردی و اجتماعی با تاکید بر تحول نظام اجتماعی و سبک زندگی بشر با سرعت زیاد تاکید کردند. همچنین توجه به مبنای سواد رسانه‌ای بر اساس سواد ارتباطی و هوش ارتباطی را ضروری دانست.

در ادامه این نشست دکتر یوسف خجیر دانشیار دانشگاه بین‌المللی سوره پیرامون سواد هوش مصنوعی: مولفه‌ها و الزمات سخنرانی کرد. خجیر بیان کرد که هوش مصنوعی یک چرخه دارد و هدف اول آن جایگزینی ربات‌ها و هوش مصنوعی‌ها به جای انسان‌ها است تا به جای آن‌ها کارها را انجام دهند. هدف دوم انجام دادن کارهایی که انسان‌ها نمی‌توانند انجام دهند و الان دارد از این حالت خارج می‌شود و فراتر از آن می‌رود. یعنی ساختار‌های اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات ضمن ابراز نگرانی گفت: هوش مصنوعی برای انسان‌ها ساختار‌سازی انجام می‌دهد و انسان‌ها در آینده نه چندان دور باید در ساختار آن تبدیل به بازیکن شوند.

خجیر درباره سواد جدید یا سواد نو اشاره کرد که بعد از سواد رسانه دغدغه‌هایی مانند سواد رایانه‌ای ایجاد شده است. سواد رایانه‌ای با حضور فناوری‌های اطلاعاتی با موضوع بحث‌های مربوط به جامعه اطلاعاتی که متفکرین غرب و ژاپنی مطرح کردند تبدیل به سواد اطلاعاتی شد و با گذشت زمان فناوری‌های نوین اطلاعاتی آی سی تی پیشرفت بسیار کردند و تبدیل به سواد فناوری اطلاعاتی و آی سی تی شد و هنگامی که جایگاه اینترنت در جامعه‌های مختلف مشخص شد و جایگاه مشخصی پیدا کرد سواد دیجیتال به وجود آمد.

دانشیار دانشگاه سوره در ادامه فرمودند سواد هوش مصنوعی برگرفته از سواد فنی ، سواد کارکردی و سواد اجتماعی است و از تعامل و همگرایی این سه مورد به دست می‌آید. خجیر همچنین بیان کرد سواد هوش مصنوعی سه پایه اصلی دارد: استفاده و تعامل درک درست از هوش مصنوعی و ملاحضات اخلاقی.

در ادامه این نشست دکتر امیدعلی مسعودی استاد علوم ارتباطات دانشگاه بین‌المللی سوره به ارائه سواد رسانه‌ای: آموزش در دانشگاه‌ها پرداخت.

 مسعودی عنوان کرد تفاوت بین دنیای مجازی و دنیای حقیقی حجم وسیع اطلاعات است. دنیای مجازی امکانات بسیار پیشرفته و اطلاعات وسیعی در اختیار بشر قرار داده است که باید آن‌ها را فراوری کرد.  به عنوان مثال اگر گذشته برای تهیه یک تحقیق باید زمان بسیار زیادی صرف می‌شد اما امروزه آزمون‌های بسیار پیچیده را در کمترین زمان و به بهترین نحوه انجام داده میشود.

استاد دانشگاه بین‌المللی سوره  عنوان کرد: در بحث نظام آموزشی دو مسئله مهم وجود دارد یکی نیروی انسانی و دیگری زیر ساخت‌ها . چیزی که در سواد رسانه‌ای بر ما بسیار مهم حایز اهمیت است درک رسانه‌ای است.

مسعودی در ادامه گفت: در جامعه ما در پذیرش تکنولوژی‌هایی که وارد جامعه می‌شوند سه مرحله ایجاد می‌شود. اولی امتناع است، مرحله دوم اکتفا یا بررسی است و مرحله بعدی دوران امتزاج است.

در نظام جدید دانشگاهی سواد رسانه ای چیزی به نام علوم محاسباتی در علوم اجتماعی را به ما می‌دهد و بر این اساس باید سواد رسانه‌ای خود را در نظام دانشگاهی بالا ببریم.

در خاتمه این نشست دکتر مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات یادآور شد: ما در دانشگاه حتما باید سواد رسانه را اموزش دهیم و در کنار آن باید سواد علمی و سواد دیجیتالی را ارتقاء دهیم. امروزه کتابخانه‌های دانشگاه‌ها را به سمت هوش مصنوعی می‌روند و بدین ترتیب در دانشگاه‌ها دستیار هوش مصنوعی خواهیم داشت که کمک بسیاری به  اساتید و دانشجویان ارائه خواهد کرد.

خبرنگار: زهرا کرامت

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست تخصصی هوش مصنوعی و سواد رسانه‌ای برگزار شد

نظر خود را بنویسید