کارگاه آموزشی سواد رسانهای کاربردی در جامعه اطلاعاتی با حضور دکتر محمدصادق افراسیابی (مدرس دانشگاه، عضو هیات امنای انجمن سواد رسانهای ایران و معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) روز سهشنبه 8 آبان ماه جاری در دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره بهصورت حضوری و مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره، به نقل از دانشکده فرهنگ و ارتباطات دکتر افراسیابی در ابتدا به تعریف سواد ازنظر یونسکو اشاره کرد که در این تعریف فردی باسواد است که مجموعه سوادهای جدید را دارا باشد. سوادهای جدید (سواد سلامت، سواد دیجیتال، سواد مالی، سواد رسانه و ...) برای مردم نیاز هست تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند و اگر این مجموعه سوادها را نداشته باشند ازنظر یونسکو اینها افرادی هستند که کمسواد هستند و سواد لازم رو برای زندگی در عصر فعلی را ندارند.
افراسیابی عنوان کرد که یونسکو تأکید میکند که ما باید نسل جدید را برای زندگی در دنیای تصاویر کلمات و صداهای قدرتمند آماده کنیم. امروزه زندگی ما کاملاً رسانهای شده است و راه گریزی نیست. بهعنوان نمونه در هر شهری زندگی کنیم با تبلیغات محیطی مواجه هستیم، همینطور بعضی افراد را می ببینیم که با تلفن همراه خود میخوابند و با تلفن همراه بیدار میشوند؛ در نگاه اول که بیدار میشوند به این توجه میکنند که چه پیام جدیدی از پیامرسانها، شبکههای اجتماعی را دریافت کردهاند.
عضو هیات امنای انجمن سواد رسانهای ایران عنوان کرد: در عصر ارتباطات و اطلاعات برای اینکه مخاطبین و کاربران رسانههای مختلف استقلال خود را حفظ کنند لازم است فعالانه با پیامهای رسانهای مواجه شوند و نشان دهند که کنشگری فعالیم. نگاه دیگر، رویکرد منفعلانه است بهعنوان نمونه وقتی شبکههای ماهوارهای مواردی را مطرح میکنند، برخی از مردم، اخبار نادرست شبکههای ماهوارهای ضد ایرانی را باور میکنند. برای اینکه بتوانیم اجتناب کنیم از منفعل بودن در برابر رسانههای مختلف و تأثیرپذیری از محتواهای ضد فرهنگی، لازم است استقلال فرهنگی خودمان را حفظ کنیم و مدیریت مصرف داشته باشیم.
افراسیابی در پایان این نشست گفت: فرد باسواد رسانهای در جامعه اطلاعاتی شخصی است که توانایی گزینشگری داشته باشد، اخلاق کاربری را رعایت کند، دارای تفکر انتقادی باشد، رژیم مصرف را رعایت کند، قدرت تجزیهوتحلیل محتوا داشته باشد و درنهایت فرد بتواند به مرحلهای برسد که درنهایت خودش محتوای سالم، مفید و جذاب تولید کند و محتوا را به دست مخاطب برساند و قدرت تولید و انتشار مناسب محتوای تولیدی را داشته باشد.
گزارش: زهرا کرامت
نظر خود را بنویسید