به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، عبدالعباس برغشی، استاد مدعو دانشکده هنر سوره که طراحی صحنه و دکور برنامه مناظرههای انتخاباتی سیزدهمین دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشت، با ایشان به گفتوگو پرداختیم.
_ ایده و موضوع طراحی شما چه بود و چه میزان زمان تا اتمام آن صرف شد؟
+ایده و طراحی دکور براساس موضوع برنامه و تم آن بود؛ البته لازم است بگویم که دکورهای تلویزیونی مطابق با موضوع برنامه، دارای گونههای مختلفی هستند و طراحی دکور و صحنه در گونه خودش باید طراحی شود.
اینگونه دکورها در برنامههای تولیدی یا زنده تلویزیون، جزء دکورهای خاص تلقی میشود و برای خودش الزاماتی را همراه دارد.
در قدم بعدی، آنچه که برای ما مهم بود، هویت بومی و ملی دکور بود که در واقع یکی از مولفههای جدی در برنامهسازی تلویزیون است؛ که از معماری سنتی و بومی بهره گرفته شد.
_الگو یا پلن شما قبل از شروع کار چه بود؟
+الگو در سوال پیش که خدمتتان گفتم معماری سنتی و بومی ایران بود که دارای اجزاء و شاخصهای مشخص و معین است .
توجه داشته باشید که استفاده صرف از المانهای فرهنگی تنها مفید نیست؛ بلکه بیان بصری معاصر و کاربرد نوین و مدرن از آنها استخراج کردن، مهم است و ما سعی کردیم که از شاخصهای معماری به گونهای استفاده کنیم در حالی که بیان بصری در قاب تلویزیون داشته باشد و با زیباشناسی نوین همسان و همراه باشد؛ و این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که مخاطب، دیگر مخاطب گذشته نیست.
_شما ایدههای خود را بر چه اساسی بهدست میآورید؟
+برای ایدهیابی در زمینه طراحی صحنه و دکور، مطالعه در مورد معماری و سبکهای هنرهای تجسمی و شناخت از فلسفه زیباشناسی بهخصوص مسائل هرمونتیک هنرهای مذهبی و تاریخی کمک بسیاری به ایدهیابی میکند و اولین قدم ما با توجه به مباحث فوق، بسترهای تاریخی و بومی است که سرچشمه ایدهیابی است.
_مشکلات و چالشهای مراحل کار شما کدام قسمت است؟
+مرحله مشکل در کار، در واقع رسیدن به ایده مطلوب و مدرن با در نظر داشتن هویت بود ولی نوع اجراء و تبدیل طراحی سه بعدیdmax3 به یک ساختار تجسمی بسیار سخت و مشکل بود؛ چراکه رنگ و بافت و قوس و گرهها، تماماً با نرمافزار اتوکد، برای دستگاه برشزن، طراحی شد و برای برش عناصر حجمی به کارگاه منتقل گردید و آنچه شما مشاهده میکنید، تماماً بدون دخالت دست انسان است و کارگران فقط جهت نسب و اتصالات فعالیت میکردند.
_برخورد شما با مسائل محیط زیستی در کار به چه صورتی است؟
+مسأله محیط زیست و دکور یک مسأله حیاتی است و در این مرحله ما توانستیم از الگوی مدلاسیون در طراحی دکور بهره ببریم و اتصلات را با پیچ و مهره انجام دهیم که در برنامههای دیگر مصرف چوب نداشته باشیم و نکته دیگر بطری آب و لیوان و دستمال کاغذی را تا آنجا که امکان داشت، از موادی استفاده شد که ماندگاری بالا نداشته باشد و به محیط زیست ضربه نزند مانند لیوان گیاهی.
_شما چگونه خلاقیت را در کارهایتان استمرار میبخشید؟
+خلاقیت در کار بستگی به دانش و معلومات طراح صحنه و دیدن آثار دیگران و آشنا شدن با جنبشهای هنری تأثیرگذار، چه ایرانی و چه غیر ایرانی و معرفت به فلسفههای آنها دارد که از اهم مسائل در جهت خلاقیت و نوآوری است؛ البته تغییر و تحولات تکنولوژیک صحنه و دکور را نباید از یاد برد.
نظر خود را بنویسید