به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره_ نشست تخصصی «علم و دین» با حضور حجتالاسلام دکتر سیدامیر سخاوتیان، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و دکتر حسین علی محمدی، روز چهارشنبه 5 خردادماه 1400 ساعت 17 الی 19 به صورت مجازی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، حجتالاسلام سید امیر سخاوتیان با بیان اینکه رابطه علم و دین در سطح ایران از قیام مشروطه یعنی هنگامی که غرب زدگی در ایران شدت گرفته بود پدیدار شد، افزود: در واقع علم و دین یکی هستند زیرا حتی استادی که مباحث دینی را قبول ندارد و برایش سوال دینی مطرح میشود، تلاش میکند تا برای آنها پاسخی پیدا کند و این موضوع نشان دهنده این است که علم و دین از یکدیگر جدا نیستند بلکه یکی هستند. در غرب اتفاقاتی رخ داد که منجر به جدایی علم و دین شد ولیکن در ایران این اتفاقات به وجود نیامد.
وی ادامه داد: پرسشی که در غرب مطرح شد این بود که رابطه علم و دین چیست؛ سوالی که در ایران مطرح نبود، اما به دلیل ارتباطات امیرکبیر با دنیای غرب به مرور این سوال در ایران مطرح شد.
سخاوتیان با بیان اینکه بین علم و دین 4 رویکرد وجود دارد گفت: نخستین رویکرد، رویکرد تعارض علم و دین است که میگوید: دین ضد علم و علم ضد دین عمل میکند؛ رویکرد دیگر توازن علم و دین است که گروهی مبتنی بر بازوهای زبانی ویتکنشتاین معتقد بودند این دو حوزه از یکدیگر جدا هستند؛ همچنین رویکرد سوم به تطابق دین و علم اشاره میکند به معنای آنکه گاهی مشاهده میکنیم علم مبانی دینی را میسازد و گاهی دین مبانی علمی را؛ در رویکرد چهارم اشتراک در برخی از مسائل به عنوان تطابق نیست.
در ادامه ی این نشست نیز، حسین علی محمدی از دیگر سخنرانان جلسه در تکمیل مباحث رابطه علم و دین اذعان کرد: عوامل متفاوتی وجود دارد که سبب میشود برخی علم و دین را ناسازگار بدانند؛ علم ستیزی با نام دین در تاریخ بشریت نخستین بار در اروپا اتفاق افتاد.
وی برای ریشهیابی تعارض علم و دین به بررسی مسیحیت، یاران حضرت عیسی(حواریون) و یهودیت پرداخت و تناقضات عقلی در دوران مسیحیت را عنوان کرد و گفت: کسانی که میگویند: علم و دین ناسازگار است، ریشه در نگاه تجربهگرایی مسیحیت دارد که میگوید. تنها راه کسب شناخت و علم، تجربه است و همین گزاره میگوید تنها راه شناخت معتبر، از راه تجربه است که همین نظریه دارای اشکال بوده چراکه برخی از علوم، بدیهیات بوده و از راه تجربه بهدست نمیآید.
علی محمدی افزود: نگاه تجربی در علم، بین دین و علم تعارض ایجاد میکند.
سپس حجتالاسلام سخاوتیان دیدگاه اسلام را در رابطه دین و علم بیان کرد و اذعان داشت: از نظر اسلام، انسان برای سعادت دو بال دارد که یکی از آنها علم و دیگری دین است که با عقل نیز سنجیده می شود؛ در خیلی از آموزهها، علم موضوعی را لازم میداند و اسلام حرام؛ اینجاست که باید به یک قاعده کلی عقلی پی برد؛ تعارض عقل و دین را نباید پذیرفت بلکه حکم یقینی را پذیرفته و ظن را باید رد کرد.
در انتهای جلسه نیز، به تمامی سوالات دانشجویان در این حوزه پاسخ داده شد.
نظر خود را بنویسید