منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، کارگاه تاریخ هنر در روز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه 1400 از ساعت ۱۸ الی ۱۹ با حضور بابک توانایی در سامانه سیباد دانشگاه سوره برگزار شد.

بابک توانایی در ابتدای صحبت‌های خود به تعریف تاریخ پرداخت و گفت: باید اول ببینیم تاریخ به چه معناست و تاریخ هنر چه معنایی دارد.

کلمه تاریخ که از پژوهش و دانش گرفته شده است، یک جور شرح واقعیت‌ها و رویدادها را در خود دارد. آنچه که ما از تاریخ و معنای آن، مورد توجه قرار می‌دهیم، از قرن ۱۸ به بعد است؛ کسانی مثل هگل که معنای تاریخ را متحول می‌کنند. همچنین کلمه تاریخ در آثار ما با کلمه اخبار همراه است.

وی افزود: انسان‌ها رویدادهای تاریخی را می‌سازند؛ نقش ویژه تاریخ‌نگار این است که به زمان گذشته احاطه پیدا کند. روند هنر ما نیز این را نشان می‌دهد که گذشته در حال تغییر است؛ یعنی همواره ما واقعیت‌هایی کشف می‌کنیم. زیرا این اتفاق‌ها بوده که تاریخ هنر ما را شکل داده است.

 

هنر رویکرد رنسانسی داشت

بابک توانایی در طول سخنان خود به آثار و نویسندگان متعددی اشاره می‌کرد و در بخش بعدی صحبت‌های خود در مورد پیدایش تاریخ هنر خاطرنشان کرد: از دهه ۴۰ به تاریخ هنر توجه ویژه‌ای شد. تاریخ هنر به آن معنای کلاسیکی که در ذهن ما هست، رویکرد رنسانسی در خود داشت که الان دچار تحول شده است.

 

در عصر روشنگری زیباشناسی مطرح می‌شود

وی با بیان این‌که هنر مدرن در عصر روشنگری شکل گرفته است اذعان کرد: هنر مدرن در عصر روشنگری شکل گرفت. تا زمان اواخر قرن ۱۸ جایگاه هنر بصری از تفکر پایین‌تر بوده؛ چون اصلأ مطرح نبوده است.

در عصر روشنگری، زیبا شناسی مطرح می‌شود و از ادراک حسی صحبت می‌کنند و مبانی هم وزن تفکر عقلانی قرار می‌گیرد؛ در حقیقت ما از دیدن برای هنرهای دیداری بهره می‌بریم و ازکلمه، برای تبیین و تحلیل استفاده می‌کنیم.

 

توانایی در بخش آخر صحبت‌های خود در کارگاه تاریخ هنر به بخش اصلی یعنی تعریف و تحلیل تاریخ هنر پرداخت و افزود: تاریخ هنر پوزیتیویستی مبتنی بر نظریه‌های واقعی است و ریشه مسائل را در واقعیت و نظریه مطرح می‌کند؛ ولی باید دقت کنیم نقطه پایان محسوب نمی‌شود.

تاریخ هنر یاد می‌دهد مسیر فکر خود را در مسیر انتقادی قرار دهیم که از بحران سرچشمه گرفته است. تغییر و تحولات نیز در بحران‌ها شکل می‌گیرد.

بنابراین می‌فهمیم هنر ایستا نیست؛ پس ما نمی‌توانیم یک کتاب تاریخ هنر را از ۵۰ سال پیش تا الان، منبع قرار دهیم.

تاریخ هنر معاصر یک‌جور آگاهی در مورد جنسیت‌ها، قومیت‌ها و نهادهای مرتبط با قدرت، مورد توجه قرار گرفته است. همچنین ما در تاریخ هنر، وقتی از عکس صحبت می‌کنیم، یعنی یک جور تقلید که حضورش در نوعی غیاب قرار گرفته است؛ یعنی صاحب تصویر نیست ولی اثر او هست.

 

در آخر نیز به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

 

اشتراک در:

کلمات کلیدی: کارگاه تاریخ هنر، کانون تئاتر، انجمن علمی نمایش، مدیریت فرهنگی، معاونت دانشجویی و فرهنگی، دانشگاه سوره

نظر خود را بنویسید