به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره _ سومین نشست روز چهارم با عنوان «تجلی آرمانهای انقلاب اسلامی از منظر هنرهای اسلامی و صنایع خلاق» و حضور سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر سید سعید احمدی زاویه دانشیار دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی دانشگاه هنر، دکتر مینا صدری استادیار گروه نقاشی و مجسمه سازی دانشگاه تهران با میزبانی دکتر مهران هوشیار عضو هیأت علمی دانشگاه سوره، روز سهشنبه 25 فروردینماه ۱۴۰۰ ساعت 19 الی 21 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.
در ابتدای جلسه، مهران هوشیار ضمن خوش آمدگویی وتبریک ماه رمضان به حضار جلسه به یاد و خاطره استاد عزیز شهید آوینی اشاره کرد و گفت: امیدوارم همه ما بتوانیم رهرو راه همه شهیدان و عزیزان انقلاب باشیم.
سپس، سید محمد مجتبی حسینی به جایگاه صنایع فرهنگی و مرور وضعیت هنر امروز ایران و پس از انقلاب پرداخت و گفت: کشور ما یک درصد از خاک و جمعیت این جهان را در اختیار دارد ولی میراثدار فرهنگ و هنر است؛ یکی از صفاتی که سبب میشود دیگر کشورها، کشور ما ر ا بشناسند، پایگاه هنر است. در چهل سال گذشته کشور در زمینه هنر و فرهنگ، رشد بسیاری داشته ولی باید بدانیم با چه اقتضاهایی مواجه هستیم.
وی افزود: در طول این سالها همه فعالیتها کنار یکدیگر قرار گرفت تا بتواند تصویر درستی از حقیقت ارائه دهد تا خدمات درستی برای هنر داشته باشیم به همین منظور از منظرهای مختلف باید به این موضوع بنگریم.
وی در ادامه به آمارهای عددی از لحاظ آموزشی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ، هنر و تربیت بدنی ۲ درصد از کل بودجه کشور را شامل شدهاند و سهمی که به وزارت فرهنگ تعلق میگیرد، یک سوم از این آمارست؛ متأسفانه اعتبار حوزه هنر چیزی کمتر از یک درصد اعتبارات عمومی کشور است.
حسینی نیز، در انتهای صحبتهای خود به درآمدزایی از هنر اشاره کرد و گفت: بسیاری از نیازهای ما در قالب تدوین یافته ارائه نشده و تنها الگوی درآمدزایی را آموزش دیدیم و راههای دیگر نادیده گرفته شده است؛ حمایت از هنر اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه قوانین تدوین شده داشته باشیم و قوانین موجود باید بازآفرینی شود. صنایع پیشرو میتواند بهترین فرصت برای اقتصاد کشور ما باشد چرا که سال گذشته در کشورهای اروپایی آثار حراجیها بیش از ۳۷ درصد از فروششان مربوط به آثار ایرانی نیز بوده است.
در ادامه این نشست نیز، سید سعید احمدی زاویه در ابتدای سخنان خود از حضرت امام خمینی (ره) یاد کرد و گفت: حضرت آیت الله خمینی باعث شدند امروزه ما با آرامش به حیات خود ادامه دهیم و همواره آن چیزی که به آن افتخار میکنیم، مربوط به همین تاریخ است که مرهون اعمال خلاقانه است.
وی در باره تنگناهای خلاقیت در عرصه هنرهای سنتی افزود: خلاقیت پدیدهای بسیار ارزشمند است که در خیلی موارد خلاقیت همان نوآوری تلقی میشود در حالی که این دو مفهوم متفاوت است، ما در واقع بیش از صد تحلیل متفاوت از خلاقیت میتوانیم در آراء دیگران پیدا کنیم. به عنوان نمونه فرانکن در کتاب انگیزه انسانی سه دلیل انگیزه افراد برای خلاقیت را بیانکرده است که نیاز به تحرک جدید، نیاز به انفعال ایدهها و نیاز به حل مشکلات دارد.
احمدی زاویه در ادامه به نقش هنرمندان در خلاقیت اشاره کرد و گفت: اگر ما بخواهیم نقش هنرمندان را بررسی کنیم، رسانه سطح هنری و فرهنگی ما را نشان نمیدهد ولیکن اصلأ قابل استناد نیست؛ مقصر وضع موجود هم وزارت ارشاد نیست بلکه مشکلی است که بهخاطر عدم توجه و عدم خلاقیت به وجود آمده است به همین منظور پیتر برگر، بیش از صد تحلیل در مورد خلاقیت بیان کرده که شامل فرآیند حساس شدن به مشکلات و کمبودها جستجوی راه حل، ایجاد حدس و آزمایش و موارد دیگر که قابل تأمل میشود.
وی به تعریف خیال و تخیل پرداخت و افزود: گریگوریکوری میگوید ما یک خیال داریم یک تخلیل، هنرمندان باید کار کنند تا بتوانند تخیلات خود را بروز دهند ما خیال میکنیم که داریم کار موسیقی، تئاتر یا هر هنری انجام میدهیم اما اینچنین نیست چرا که ذوق و خلاقیتها کاهش پیدا کرده و در آخر باید گفت: صنایع دستی، معرف مناسبی برای نمایش خلاقیت بالا و کم هستند.
احمدی زاویه اذعان کرد: ما خلاقیت را در بین هنرمندان کشتیم و این وضعیت مناسب نیست یکی از دلایلش گماردن کسانی بود که در سیستم مدیریتی حضور داشتند که نه تنها خلاق نبودند بلکه کارنامه مناسبی هم ارائه نداند و ما باید در فرهنگمان، میل به دانستن را پرورش دهیم.
مینا صدری به عنوان آخرین سخنران این نشست در خصوص نقش بانوان نگارگر و آرمانهای انقلاب اسلامی گفت: نگارگری به عنوان یکی از هنرهای اصیل ایرانی که مصور کنندههای رویدادهای اجتماعی و مذهبی و واقعیتها بوده است، برخی از آثار به جا مانده و مکاتب نشان میدهد که زنان نقش موثر و فعالی در تاریخ هنر داشتهاند و نقطه نظرهای قابل تأملی بهدست میآوریم که در دوره انقلاب اسلامی نیز اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه اسم هنرمندان زن نگارگر از قرن ۱۰ یعنی دوره صفویه ثبت شده است افزود: در دوره انقلاب اسلامی با راه یافتگی به نمایشگاههای تخصصی مشاهده میشود که بیش از ۳۰۰ بانوان نگارگر داریم و ما قبل از انقلاب موضوعاتی که به شهادت و پاسداری بپردازد را نداشتیم.
*در انتهای این جلسه نیز، اعضای این نشست تخصصی به تمامی سوالات علاقهمندان این حوزه پاسخ دادند.
نظر خود را بنویسید