به گزارش روابط عمومی دانشگاه سوره، به نقل از معاونت پژوهشی دانشگاه_ سومین کرسی علمی ترویجی با موضوع « بازیابی فرهنگ و هویت هنرهای ایرانی-اسلامی(دوران معاصر) » به همت معاونت پژوهشی دانشگاه سوره، با ارائه دکتر مهران هوشیار دانشیار دانشکده هنر دانشگاه سوره و حضور دکتر فرشاد عسگری کیا عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه سوره، با عنوان دبیرکرسی و منتقدان دکتر مهدی اخویان، استادیار دانشکده هنر دانشگاه علم و فرهنگ و دکتر هانیه نیکخواه، استادیار دانشگاه هنر، روز سه شنبه 17 فرودین ماه 1400 به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزارشد.
در ابتدای جلسه، دکتر فرشاد عسگری کیا ضمن عرض خوشآمدگویی به تمامی حاضران در جلسه، جهت برگزاری این کرسی از معاونت پژوهشی دانشگاه سوره و مشارکت استادان و حاضران در جلسه از دانشگاههای الزهراء، علم و فرهنگ، هنر، آزاد اسلامی و دانشگاه اقبال لاهوری مشهد تشکر و قدردانی به عمل آورد.
سپس مهران هوشیار، دانشیار دانشکده هنر دانشگاه سوره نیز به عنوان ارائه کننده این کرسی، به توضیح عنوان این مقاله با موضوع بازیابی فرهنگ و هویت هنرهای ایرانی-اسلامی به ویژه در دوران معاصر پرداخت و در تعریف دهکده جهانی گفت: دهکده جهانی اصطلاحی است که مارشال مک لوهان در توصیف آینده جهان، تحت تأثیر وسایل ارتباط جمعی در نیمه دوم قرن بیستم به کار برده است.
وی افزود: در دنیایی که رسانه و فضای مجازی برآن حکومت میکند، یک هویت جمعی با یک تاریخ و یک جغرافیا برای بشر نیز تعریف میشود و در دورانی که جوامع معاصر با بحران شخصیتی و تداخل فرهنگها مواجه هستند، بازیابی ویژگیهای بومی و احیاء ارزشهای سنتی، موثرترین راه برای حفظ هویت فرهنگی و شخصیت اجتماعی است؛ به عنوان نمونه تخت جمشید نمادی از تلاقی فرهنگها و تلاقی تمامی آنها در بستر و بومی واحد به نام هنر پارس محسوب میشود.
وی در ادامه توسعه پایدار و صنایع خلاق را نیز توضیح داد و الفبای هنرهای سنتی را تفاوت میان خلاقیت و نو آوری دانست و 6 عامل کسب دانش روز و IT، طراحی نقشه جامع و کاربردی با هدف فرهنگ سازی اجتماعی، مهارت آموزی توسعه پایدار و تببین مبانی صنایع خلاق، ترک الگوهای غیر بومی و بازگشت به نظامی غیرتقلیدی، آشنایی و درک نیازهای روز جامعه و پرهیز از انزوال، افراط و تعصب و آگاهی از سوابق تاریخی پشتوانههای فرهنگی و ارزش سنتها از برنامههای احیاء هویت ملی در نظام آموزش کشور دانست.
پس از ارائه، مهدی اخویان نخستین منتقد این کرسی در رابطه با بررسی و نقد ارائه گفت: باید توجه داشته باشیم که بحث جهانی شدن، سابقه طولانی در جهان دارد و جهانی شدن ایدئولوژی، فضای پیچیدهای دارد؛ اندیشمندان زیادی راجع به جهانی شدن صحبت کردهاند و این امر موجب بازنگری جدی در علوم مختلف به ویژه هنر شده است.
وی با بیان اینکه اندیشه اسلام اندیشهای شیعی است، افزود: زمانی بحث هویتهای فرهنگی را مطرح میکنیم که برگرفته از هنر سنتی ماست؛ هنر سنتی هم هنر گذشته و هم سنت الهی را در برمیگیرد و جهانی شدن با سنت الهی مخالف است در حالی که تکثرگرایی بر این است که هنر باید به ریشههای قدیمی خود بازگردد.
اخویان ادامه داد: زبان حرف اصلی را میزند و فرهنگ از اعتقاد بر میآید و ما اگر بر روی بازگشتها کار کنیم، هویتها را نیز باید تعریف کنیم؛ یعنی هویتهای اسلامی و خاص شیعی را بازبینی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هنر و هنرمندان ایران آنقدر جایگاه غنی دارند که میتوانند هنرشان را به جهان نشان دهند و این امر احتیاج به برنامهریزی و یک سیستم آموزشی جداگانه دارد.
دکتر هانیه نیکخواه نیز با بیان اینکه این ارائه موضوع خوب و کاربردی را در برمیگیرد در نقد و بررسی این ارائه گفت: نخستین نکته مثبت این اثر وارد شدن به حیطه شاخههای صنایع فرهنگی بوده است و این کار را به عنوان پیشنویس سندی میدانم که مطالب زیادی را در برمیگیرد.
وی با ذکر این مورد که در این اثر کلیدواژه و متغیرهای گوناگونی وجود دارد اذعان کرد: به نظر میرسد متغیرها، انسجام لازم با یکدیگر را ندارد و توالی منطقی مطالب به خوبی نشان داده نمیشود و این مقاله قابلیت گستردگی بیشتری نیز دارد و بازنگری سرفصلها و محتوای این رشته بسیار با اهمیت است.
نیکخواه در رابطه با مقایسههای انجام شده در این مقاله افزود: از نظر تحقیقاتی و علمی مقایسه کشورها به لحاظ هنری درست نبوده چراکه باید خلق و خو و روحیات مردم جامعه را در نظر گرفت؛ از سوی دیگر مقایسه دورههای مختلف در این تحقیق صحیح بوده اما در بخشی که امروزه جاری است نمیتوانیم مقایسهای انجام دهیم؛ چراکه شرایط در گذشته با حال بسیار متفاوت بوده است.
سپس در ادامه کرسی مهران هوشیار ضمن تشکر از نظرات ناقدان جلسه موافقت خود را در رابطه با توضیحات اعلام کرد و گفت: بازگشت به گذشته صحیح نیست و چیزی که اهمیت دارد آن است که باید علم امروز را بشناسیم و در کنارش پیوند ایجاد کنیم و اگر بتوانیم پیوند لازم را بین 6 عامل برنامه احیاء هویت ملی در نظام آموزش رسمی ایجاد کنیم، احترام لازم به فرهنگ هویت ایرانی در آینده نزدیک رقم میخورد.
در پایان جلسه نیز، عسگری کیا سولات دانشجویان را در این حوزه مطرح کرد و به تمامی سوالات علاقهمندان پاسخ داده شد.
*جهت مشاهده سومین کرسی علمی ترویجی با موضوع « بازیابی فرهنگ و هویت هنرهای ایرانی-اسلامی(دوران معاصر) » وارد لینک زیر شوید:
https://www.aparat.com/v/tOjED
نظر خود را بنویسید