جلسه دفاعیه پایاننامه کارشناسی ارشد معماری داخلی با عنوان "تغییر کاربری هنرستان دختران به مدرسه کودکان نابینا و کمبینا" در محل دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره، این پروژه بهطور ویژه به بررسی نحوه ادراک عناصر معماری داخلی توسط نابینایان و کمبینایان در فضای آموزشی پرداخت. "هدیه طالبی"، دانشجوی کارشناسی ارشد معماری داخلی، با رویکردی نوآورانه در ارائه خود از یک روش تعاملی استفاده کرد که توجه داوران و حاضرین را جلب نمود.
یکی از مهمترین ویژگیهای این ارائه، استفاده از چشمبند بهمنظور ایجاد تجربهای مستقیم و حسی از طراحی پروژه برای داوران بود. این اقدام خاص بهطور معناداری به داوران کمک کرد تا فرایند طراحی و ادراک فضا از دیدگاه نابینایان و کمبینایان را بهتر درک کنند. با مسدود کردن حس بینایی و فعالسازی حس لامسه، داوران توانستند تنها از طریق لمس سطوح و فضای ارائهشده، روند طراحی پروژه را ارزیابی کنند. این رویکرد نهتنها موجب غنیتر شدن تجربه ارائه شد، بلکه امکان تجسم بهتر مسائل طراحی برای داوران را فراهم آورد و بهطور ملموستری نشان داد که طراحی داخلی فراتر از ابزارهای بصری می تواند به غنای محیط بیافزاید
"هدیه طالبی" با استفاده از این روش، نشان داد که چگونه میتوان از ابزارهای غیربصری برای ارائه و طراحی معماری داخلی بهره برد. این رویکرد خلاقانه بهطور خاص بر اهمیت توجه به حواس دیگر در طراحی فضاهایی که بهویژه برای افراد نابینا و کمبینا طراحی میشوند، تاکید داشت. در این پروژه، فضای آموزشی بهگونهای طراحی شد که در آن نهتنها به ابعاد بصری بلکه به ابعاد لمسی توجه ویژهای شد تا بتواند تجربهای کامل و جامع برای دانشآموزان نابینا و کمبینا ایجاد کند.
استفاده از این رویکرد در ارائه پروژه نهتنها نشاندهنده توانمندی در شناخت مسئله طراحی و نیازهای خاص کاربران است، بلکه بهطور عملی نیز به تحلیل و ارزیابی طراحی از دیدگاههای مختلف کمک میکند. مسدود کردن حس بینایی و استفاده از حواس دیگر، داوران را قادر ساخت تا بهطور مستقیم با نحوه تعامل افراد نابینا و کمبینا با فضای معماری آشنا شوند و از این طریق به اهمیت ابعاد غیر بصری در معماری داخلی پی ببرند. این روش بهطور ویژه در طراحی فضاهای آموزشی برای نابینایان و کمبینایان اهمیت زیادی دارد زیرا نیازهای خاص این گروه از افراد معمولاً در طراحیهای مرسوم معماری نادیده گرفته میشود.
بهطور کلی، این رویکرد مسئلهمحور در طراحی معماری داخلی، نقشی کلیدی در تحقق اهداف طراحی فضایی دارد که بتواند بهطور کارآمد و مناسب نیازهای خاص کودکان نابینا و کمبینا را برآورده سازد.
در نهایت، این ارائه خلاقانه و متفاوت، تحسین داوران را برانگیخت و بهطور چشمگیری بر اهمیت استفاده از رویکردهای خلاقانه در طراحی معماری داخلی و توجه به نیازهای خاص افراد با مشکلات بینایی تاکید کرد. این پروژه نهتنها بهعنوان یک گام نوآورانه در عرصه معماری داخلی شناخته میشود، بلکه الگوی خوبی برای طراحی فضاهای آموزشی و دیگر محیطهای عمومی برای افراد نابینا و کمبینا به شمار میرود.
نظر خود را بنویسید