کارگاه آموزشی نقد و بررسی فیلم با موضوع «معماری معاصر ایران» در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بینالمللی سوره با حضور استادان برجسته این حوزه برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه بینالمللی سوره در سومین روز از ویژهبرنامههای گرامیداشت هفته معمار که در روز دوشنبه هشتم اردیبهشتماه ۱۴۰۴ آغاز شد، دکتر لیلا مقیمی توضیحاتی مرتبط با سوابق استادان حاضر در جلسه را بیان کرد. سپس مستند «معماری معاصر ایران» به کارگردانی خسرو سالاریان برای حضار به نمایش درآمد. این مستند به موضوعات مهمی همچون چیستی معماری در زمان حال، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری معماری ایران از غرب و بررسی دورههای رشد و افول آن، تحولات معماری ایران از دوران قاجار تا دوره سازندگی پس از جنگ ایران و عراق و معرفی معماران برجسته هر دوره، نقش معماران خارجی و معماران ایرانیِ تحصیلکرده در خارج از کشور در فرایند شکلگیری معماری معاصر و تفاوت دیدگاه میان نسل معماران سنتی و معاصر پرداخته است.
پس از نمایش مستند، سخنرانان به بیان دیدگاههای خود و پاسخ به سؤالات حضار در حوزه نقش نظام آموزشی در معماری معاصر، هویت ایرانی و تأثیر روند جهانی بر معماری ایران پرداختند.
امیرحسین اسدی خوانساری به تلاشها برای تأسیس مدارس معماری توسط افرادی همچون حسین طاهرزاده و وارطان هوانسیان اشاره کرد و دلایل ناکامی این تلاشها را در عدم استقبال معماران سنتی و تفاوت دیدگاه آنان با اصول جدید دانست. وی به نقش مدرسه هنرهای زیبای تهران که چارت درسی آن مبتنی بر اصول غربی و نه معماری ایرانی بود، اشاره کرد. همچنین معتقد بود ایدهآلهای انسانی، هویت را شکل میدهند، نه صرفاً شرایط موجود.
حمید ناصرنصیر ضمن اشاره بهروز جهانی آرتدکو، توضیحاتی درباره روند ساخت مستند و دیدگاه سازنده آن ارائه داد. وی معتقد بود که وارطان هوانسیان آنچه را که در اروپا آموخته بود به ایران آورد و آثار وی کمتر رنگوبوی معماری ایرانی داشتند. همچنین از محسن فروغی بهعنوان معمار پیشگام در تلفیق معماری مدرن با سنت ایرانی و طراح بناهایی چون شعبه بازار بانک ملی یاد کرد. ایشان فرهنگ را شیوه زیست و زندگی ایرانیان دانست و اظهار داشت که تا زمانی که فرد به پرسش «من که هستم» پاسخ ندهد، هویت در معماری شکل نمیگیرد و بر این نکته تأکید داشت که پاسخهای ارائهشده در غرب بر مبنای پرسشها و نیازهای خاص همان جوامع است و در یادگیری از آنها باید به تفاوت شرایط توجه شود.
دکتر امیر مسعود دباغ گسترش دانشگاهها و برگزاری مسابقات و جوایز معماری را از عوامل مهم در شکلگیری معماری معاصر دانست و تأکید کرد که معماری معاصر ایران باید بر سهپایه مدرنیسم، باستانگرایی و اندیشه اسلامی استوار باشد و میان این ابعاد تعادل برقرار باشد. همچنین هویت را امری بودنی و نه شدنی دانست و بر نقش نهادهای اجتماعی و مدیریت فرهنگی در امر آموزش و ارتباط با جهان تأکید کرد.
دکتر محمدصادق خاجی با تأکید بر نبود آموزش مستقل در معماری ایران، آموزشهای موجود را وابسته به ساختارهای بالادستی معرفی کرد و بر اهمیت این نکته تأکید کرد که ابتدا باید بتوانیم مسائل خود را بهدرستی صورتبندی کنیم و نظریههای بومی خود را داشته باشیم، سپس با جهان ارتباط برقرار کنیم.
داریوش کسرایی که مدیریت این پنل را بر عهده داشت و از ابتدا بر تعاملی بودن این نقد و بررسی تأکید داشت با ذکر این نکته که هویت پدیدهای پویا و دارای لایههای متغیر است،این رویداد را جمعبندی کرد.
این کارگاه آموزشی تعاملی به دلیل استقبال دانشجویان در آیندهای نزدیک در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بینالمللی سوره ادامه خواهد داشت.
نظر خود را بنویسید