نشست «شناسایی مولفههای باستان گرایی و گرایش جوانان شهر تهران به ایران قبل از اسلام» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بینالمللی سوره، در سومین روز از رویدادهای گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی، دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴ کرسی ترویجی «شناسایی مولفههای باستان گرایی و گرایش جوانان شهر تهران به ایران قبل از اسلام» در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بینالمللی سوره با همکاری معاونت پژوهشی برگزار شد.
در این نشست دکتر مجید رضائیان، استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، بهعنوان ارائهدهنده کرسی، دکتر جعفر حسینپور، دانشیار علوم ارتباطات، به عنوان ناقد و جمعی از دانشجویان گروه مدیریت فرهنگی و رسانه حضور داشتند.
در ابتدای نشست، دکتر رضاییان به تعریف باستانگرایی به عنوان یک گرایش افراطی نسبت به پیشینه تاریخی و تمدنی اشاره کرد و گفت: این گرایش میتواند آثار منفی بر ساختار و هویت فرهنگی جامعه داشته باشد. وی ضمن اشاره به تفاوت بین باستان ستایی و باستان گرایی، به پیشگامان این جریان فکری در اواخر دوره قاجار اشاره کرد و مدعیان آن را در کنار روشنفکران غربگرا و چهره های مذهبی، به عنوان شخصیت های اثرگذار در جریان مشروطه خواهی دانست.
رضاییان اظهار داشت: باستان گرایی پس از روی کار آمدن سلسله پهلوی، از یک جریان فکری به ایدئولوژی حکومتی تبدیل شد و تا پایان دوران سلطنت محمدرضا پهلوی کماکان ادامه داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت دین به عرصه حیات اجتماعی، این گرایش به حاشیه رانده شد و حتی رویداد جنگ تحمیلی نیز مجالی برای رواج دوباره آن فراهم نکرد ولی پس از سپری شدن نخستین دهه پس از انقلاب، باردیگر جریان مذکور موردتوجه قرار گرفته و اپوزیسیون نظام به ویژه سلطنت طلبان، درصدد ترویج آن برآمدند. روشن است که در این دوره استفاده از رسانه ها به ویژه بخشی که خارج از سیطره حاکمیت قرار دارد، نقش اساسی در رواج این گرایش ایفا کرده است.
وی افزود: در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که گرایش به باستانگرایی در میان جوانان در سطح زیاد است؛ بنابراین گرایشهای باستانگرایی درسطح جامعه، اگرچه در ظاهر مثبت و افتخارآمیز هستند، اما در صورت افراطی شدن میتوانند به تهدیدی برای وحدت ملی و ساختار فرهنگی کشور تبدیل شوند و نیازمند آگاهی و مدیریت صحیح است.
در ادامه دکتر جعفرحسینپور به نقد پرداخت و اظهار کرد: رسانهها نقش مهمی در شکلگیری و تقویت این گرایشها دارند و میتوانند هم تهدید و هم فرصت باشند؛ اما در صورت مدیریت صحیح این گرایشها میتوانند به تقویت هویت ملی و اعتماد به نفس ملی کمک کنند.
حسینپور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که یکی از بحثهای اصلی آن رسانه است، گفت: رسانهها وظیفه ایجاد و حفظ فضای امید را در جامعه دارند در مقابله با بازنمایی که توسط رسانههای غربی انجام میشود، رسانههای داخلی وظیفه سنگین و حساس مقابله با سیاهنمایی و هجمههای نظام رسانههای غربی را بر عهده دارند و لازم است با راهبردهایی که در این زمینه ایجاد میکنند به رسالت اصلی رسانههای ملی بپردازند.
نظر خود را بنویسید