منتظر باشید تا صفحه کامل بارگذاری شود
غیرفعال کردن حالت بارگذاری
×

مشاهده خبر

در دومین روز از رویدادهای گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط‌عمومی، یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ کرسی ترویجی «مولفه‌های سواد رسانه‌ای از منظر کارشناسان مسلمان» در دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه بین‌المللی سوره با همکاری معاونت پژوهشی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه بین‌المللی سوره، در این نشست دکتر سمیرا خطیب‌زاده، استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، به‌عنوان ارائه‌دهنده کرسی، دکتر امیدعلی مسعودی، استاد علوم ارتباطات، به‌عنوان ناقد و جمعی از دانشجویان گروه مدیریت فرهنگی و رسانه حضور داشتند.

دکتر خطیب‌زاده با اشاره به تأثیر رسانه‌ها بر جامعه‌پذیری افراد عنوان کرد: رسانه‌ها نقش کلیدی در شکل‌دهی رفتار و اولویت‌های ذهنی انسان‌ها دارند. وی با استناد به نظرسنجی‌ها، بیان کرد: درصد بالایی از جوانان به طور مداوم از شبکه‌های اجتماعی نظیر واتساپ و اینستاگرام استفاده می‌کنند که این امر آسیب‌ها و فرصت‌هایی را به دنبال دارد و در این راستا، سواد رسانه‌ای به‌عنوان یک نیاز ضروری و انکارناپذیر مطرح می‌شود.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه بین‌المللی سوره عنوان کرد: هدف اصلی این پژوهش کشف و دستیابی به مؤلفه‌های سواد رسانه‌ای از منظر کارشناسان مسلمان است.

مدیرگروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه بین‌المللی سوره بیان کرد: سواد رسانه‌ای به چهار مؤلفه اصلی تقسیم می‌شود: دسترسی و توانایی استفاده، تفکر انتقادی، تحلیل و ارزیابی و تولید پیام رسانه‌ای.

وی  در ادامه همچنین با تأکید بر اهمیت سواد رسانه‌ای دینی گفت: فرهنگ جامعه ما ترکیبی از دو اصل اسلامی و ایرانی است، همواره دین مبین اسلام در فرهنگ و آداب اجتماعی آن آمیخته است. اگر سواد رسانه‌ای را علم تنظیم و تعدیل‌کننده ارتباط بین مخاطبان و رسانه‌ها بر مبنا و شاخص مهم هنجارهای درونی شده  فرض کنیم و از طرف دیگر دین را عامل اصلی درونی‌سازی این ارزش‌ها و هنجارها بدانیم، نیازمند بازشناسی و احصاء الزامات مورد توجه دین در حوزه سواد رسانه و مهارت استفاده از رسانه برای کمینه‌سازی آسیب‌های نوظهور در بحث اجتماع فرهنگ و خانواده هستیم. مهارتی که به کاربر مسلمان قدرت تجزیه تحلیل و انتخابگری پیام‌های رسانه‌ای باتوجه‌به ارزش‌ها و هنجارهای دین مبین اسلام را خواهد داد.

در ادامه دکتر امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات، به‌نقد پرداخت و اظهار کرد: حسن انتخاب موضوع جای تشکر دارد که با طرح جامع پژوهشی استاد مرتبط  است و حسن دیگر این است که موضوعی نو است و روی خانواده و سواد رسانه‌ای دینی تمرکز دارد. مسعودی همچنین از شاخص‌های خوب دیگر این تحقیق به بومی و علمی بودن آن اشاره کرد که بر اساس یک چارچوب و روش علمی نگارش شده است.

در ادامه نقد، مسعودی اظهار داشت: بین مؤلفه و مضمون تفاوت وجود دارد. مضمون در واقع یک سری چیزهایی است که از درون یک تغییر یا چندین تغییر احصاء شود و با استفاده تحلیل عاملی انجام شود. به همین منظور عنوان این تحقیق باید به الگوی سواد رسانه از منظر کارشناسان مسلمان تغییر کند. مطلب دیگر این است که در تحقیقات کیفی از نظریه‌ها استفاده نمی‌شود و کسری مفاهیم داریم که مضامین را از آن‌ها شناسایی می‌کنیم. شیوه نمونه‌گیری و مراحل آن لازم است. همچنین در تحقیقات کیفی تعداد نمونه کم است و در این پژوهش درست مطرح شده است.

در پایان این نشست پیشنهادهایی برای ارتقای سواد رسانه‌ای دینی مطرح شد این پیشنهادها شامل: ایجاد سرفصل‌های درسی مرتبط در دانشگاه‌ها، برگزاری همایش‌ها و سمینارهای علمی برای بومی‌سازی مفاهیم ارتباطات، و بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و کارشناسان دینی برای ترویج الگوی سواد رسانه‌ای دینی بود.

اشتراک در:

کلمات کلیدی: دانشگاه سورهنشست راهکارهای ارتقاء سواد رسانه‌ای دینی برگزار شد

نظر خود را بنویسید